4 052 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Excenterslip ETS CE 150
Varför köpa en Hammer när det finns Felder? Man kan alltid köpa en bättre och dyrare maskinsven_n skrev:
Eller så kan man fundera på hur man bäst använder sina begränsade ekonomiska resurser, (Om de nu är begränsade som de är för de allra flesta.) Dyrare slipmaskin och dyrare slippapper och vänta ett år med att köpa färg och tapet till nästa rum eller en nästan lika bra som duger utmärkt och även den håller resten av livet och som gör att man får råd att renovera nästa rum på en gång? (Eller vad man nu vill göra med pengarna man sparar.)
Nej köp inte Hammer har själv haft en och var inte nöjd. Men å andra sidan har jag en Felder 700 serie(Har även haft 900) och är ändå inte riktigt nöjd. En Martin skulle sitta fint men den är minst tre gånger så dyr som Felder men inte sjutton är den tre gånger bättre det är den inte. Sågsnitten blir precis lika bra på min Felder som en Martin det är mera att Martin har cnc styrd klyvanhåll, höjd och lutning av klingan vilket skulle vara trevligt och framförallt så spar det lite tid (visserligen marginellt). Men jobbar man professionellt kanske det betalar av sig på 20 år eller så. Men då är det ändå dags att uppgradera sig på något sätt. Så Felder 700 kanske ändå inte är så dumt för mig.
Pär
Ps nu vart det off-topic.
Pär
Ps nu vart det off-topic.
Eld, tack för kommentarerna om Felder, du fick mig att titta lite på specen på några, jag har alltid trott att de är en storlek större och därmed för stora för mig, det är en icke förhandligsbar begränsning pga tillgängligt utrymme. Men 500 och 700 var ju inte så stora
. Med tanke på de tyvärr begränsade ekonomiska resurserna så var det kanske inte en idealisk kunskap att ha. (Sedan så är väl 500 ganska lik Hammer förutom bordet?)
pär h, jag har läst dina inlägg på BH med stort intresse, och lärt mig en hel del. Jag har sett dig ge blandade kommentarer om Hammer. Den dagen det är dags skall jag studera ämnet nogare, jag vill minnas att du har rekommenderat några andra modeller i liknande prisläge, Rojek, Axminster?
Vad beträffar slipen så tackar jag för alla kommentarer, speciellt från Buuzzz som kört den. Mina största funderingar var huruvida form och vikt som verkar särskilja den från de flesta excenterslipar är en fördel, samt hur dammhanteringen funkar. Återstår för mig att bestämma mig och sedan göra jobbet, det är ju ändå huvudsaken.
/Sven
pär h, jag har läst dina inlägg på BH med stort intresse, och lärt mig en hel del. Jag har sett dig ge blandade kommentarer om Hammer. Den dagen det är dags skall jag studera ämnet nogare, jag vill minnas att du har rekommenderat några andra modeller i liknande prisläge, Rojek, Axminster?
Vad beträffar slipen så tackar jag för alla kommentarer, speciellt från Buuzzz som kört den. Mina största funderingar var huruvida form och vikt som verkar särskilja den från de flesta excenterslipar är en fördel, samt hur dammhanteringen funkar. Återstår för mig att bestämma mig och sedan göra jobbet, det är ju ändå huvudsaken.
/Sven
Redigerat:
Det är klart att en lättare maskin är superskönt att arbeta med och utifrån den lilla test stund jag provade den så är den grymt skön att arbeta med och i mitt tycke mycket trevligare än mirka. Jag har delat med mig av en test mellan mirka och ets 150 i någon tråd men vet ej vilken.
Om du inte har problem med att pynta 5ooo lax för en vanlig exenterslip så slå till. Men den slipar inte bättre än föregångaren och så himla mycket otympligare är den inte tycker jag. Kommer själv att köpa en framöver men det blir nog med 5mm slag trean tar för lång tid att slipa med.
Köper du en så ser vi fram emot en recension
Pär
Om du inte har problem med att pynta 5ooo lax för en vanlig exenterslip så slå till. Men den slipar inte bättre än föregångaren och så himla mycket otympligare är den inte tycker jag. Kommer själv att köpa en framöver men det blir nog med 5mm slag trean tar för lång tid att slipa med.
Köper du en så ser vi fram emot en recension
Pär
Ni som använder Festolls slipar, visst är det Rubin som gäller för rent trä? Tror ni att det kommer att funka på bänkskivor som skall slipas av och oljas? Problemet (?) är att de redan är oljade från fabrik.
/Sven
/Sven
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en RTS-400 och jag använder den till all sorts slipning. Nu är jag också bara hobbysnickare och enda orsaken jag har en sådan är att jag hittade den begagnad för fickpengar. Förmodligen är den inte optimal till allting men det är den enda fungerande sandaren jag har, hade en sketen biltemasandare tidigare som knappast ens är värt att bli måltavla på älgbanan.
Och jag har inte ens köpt festool sandpapper ännu, använder upp några gamla runda bosch papper, funkar faktiskt bra. T.om. dammsugsfunktionen funkar om man stansar nya hål.
Och jag har inte ens köpt festool sandpapper ännu, använder upp några gamla runda bosch papper, funkar faktiskt bra. T.om. dammsugsfunktionen funkar om man stansar nya hål.
Jag har även köpt justersåg och bandsåg begagnade för övrigt. Har kanske bättre maskiner i mitt garage än många proffs har, och jag har lagt ut en tiondel av pengarna. Men man måste kunna/gilla meka och det skadar inte med andra som är funtade på samma vis som kan hjälpa och dela med sig av sina erfarenheter.
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag har festools ETS 130/3 EC. innan hade jag den vanliga och båda är grymt bra.. den nyare är både lättare och starkare och och och.. den ger ett visst ha begär men kostar därefter..
har inte kört min så mycket men det lilla ja kört så har jag inte blivit besviken, dock slipar den minst lika bra som den gamla modellen!
har inte kört min så mycket men det lilla ja kört så har jag inte blivit besviken, dock slipar den minst lika bra som den gamla modellen!
Tack för alla råd och tankar i tråden här. Nu har jag till sist blivit med slip(ar). Det blev den gamla ETS 150/5, och en DTS 400. Det blev prismässigt orimligt att gå efter den nya ETS EC efter att jag fann paket med maskin och granat papper på tyska ebay. Om/när jag vill byta så finns det med litet tur ett hyfsat andrahandsvärde
.
Jag har slipar lite och är imponerad av damm och vibrationsnivåer. Avverkningen är inte helller dålig med ett 40-papper. Det jag upplever som ett litet bekymmer är att även med lägsta sugeffektetn på dammsugaren, (Fein Dustex 40), så vill DTS 400 hoppa runt om jag inte håller den väldigt noga och helst lyfter lite lätt i den. Får fortsätta att träna. Råd och tankar mottages tacksamt.
Jag har slipar lite och är imponerad av damm och vibrationsnivåer. Avverkningen är inte helller dålig med ett 40-papper. Det jag upplever som ett litet bekymmer är att även med lägsta sugeffektetn på dammsugaren, (Fein Dustex 40), så vill DTS 400 hoppa runt om jag inte håller den väldigt noga och helst lyfter lite lätt i den. Får fortsätta att träna. Råd och tankar mottages tacksamt.
Jag tror att det är att den hugger pga för stor kraft neråt. Den stora glider ju bara över ämnet, och avverkar bra. När jag håller den lilla helt rakt och lyfter lite i den, får balansera noga med slangen, så känns den lika fin att köra. Jag skall mixtra lite och prova med mindre/inget sug och se vad som händer. Det vore väldigt bra att om den ville gå lugnt med tanke på att den gör hörn och kant jobben.
Sven
Sven
DTS400 är rätt känslig. Med fint papper på tex färg o hela sulan i blir det tyvärr lätt för mycket sug. Den är också svår att använda med för låg hastighet tycker jag. Men testa runt och "träna" så kommer den att funka fint.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden