Hej.
Jag köpte mig en liten svarv som säljaren benämnde som urmakerisvarv.
Skulle själv kanske mer bara kalla den en liten metallsvarv.
Den ser för detaljfin ut för att vara ett hemmabygge. Längden är ungefär 35-40 cm.
Den enda märkningen jag hittar är på den lilla fina smörjluckan och där utläser jag Conos Sweden, vilket ger ingenting på Google. Ett "A" finns också instansat på ett ställe.
På chucken står det bermans Tyringe men gjorde de hela svarvar?
Jag hade tänkt skruva isär allt och rengöra, putsa och smörja och använda den. Tror den kommer kunna funka bra för mig, behöver bara svarva småsaker.
Tyvärr så var det bara det som syns på bilderna som ingick i mitt köp på 250 kr. Så jag får försöka leta rätt på delar som kan funka till svarven, eller göra dem själv. Tänker tex. på chucken som jag nog måste modifiera eller byta. Några kloka tankar och råd om detta?
Motor är inget problem, det har jag som kommer fungera.
Jag är novis på metallsvarvande så jag kommer få lära mig allt eftersom. Så rätt så skönt att det är en enkel metallsvarv som jag direkt förstår hur den fungerar
Är tacksam för alla tips och idéer om vem som tillverkat min svarv och ungefär hur gammal den är, vad den är tänkt att användas till och vad jag bör tänka på när jag ska använda den.
Delad:
Jag köpte mig en liten svarv som säljaren benämnde som urmakerisvarv.
Skulle själv kanske mer bara kalla den en liten metallsvarv.
Den ser för detaljfin ut för att vara ett hemmabygge. Längden är ungefär 35-40 cm.
Den enda märkningen jag hittar är på den lilla fina smörjluckan och där utläser jag Conos Sweden, vilket ger ingenting på Google. Ett "A" finns också instansat på ett ställe.
På chucken står det bermans Tyringe men gjorde de hela svarvar?
Jag hade tänkt skruva isär allt och rengöra, putsa och smörja och använda den. Tror den kommer kunna funka bra för mig, behöver bara svarva småsaker.
Tyvärr så var det bara det som syns på bilderna som ingick i mitt köp på 250 kr. Så jag får försöka leta rätt på delar som kan funka till svarven, eller göra dem själv. Tänker tex. på chucken som jag nog måste modifiera eller byta. Några kloka tankar och råd om detta?
Motor är inget problem, det har jag som kommer fungera.
Jag är novis på metallsvarvande så jag kommer få lära mig allt eftersom. Så rätt så skönt att det är en enkel metallsvarv som jag direkt förstår hur den fungerar
Är tacksam för alla tips och idéer om vem som tillverkat min svarv och ungefär hur gammal den är, vad den är tänkt att användas till och vad jag bör tänka på när jag ska använda den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade mest tänkt svarva till mindre delar till musikinstrument så mässing räcker ju bra att svarva. Men förr eller senare skulle man kanske behöva svarva till någon specialbricka eller nåt och då gärna i lite hårdare metall. Har jag en metallsvarv så har jag i alla fall möjligheten till det.
Skulle behöva mindre hylsor antingen att sätta i chucken eller att sätta fast utan chucken. Jag vet inte riktigt vad jag behöver än, men något i stil med dessa hylsor som på bilden nedan. Går ju att köpa men vet inte riktigt hur man lämpligast fäster dem. Sådana hylsor går ju så klart att köpa på ebay osv. Eller så borde de ju gå att svarva egna
Verktygsslip har jag i form av bänkslipmaskiner i olika storlekar och olika slipstenar. Hur så?
Skulle behöva mindre hylsor antingen att sätta i chucken eller att sätta fast utan chucken. Jag vet inte riktigt vad jag behöver än, men något i stil med dessa hylsor som på bilden nedan. Går ju att köpa men vet inte riktigt hur man lämpligast fäster dem. Sådana hylsor går ju så klart att köpa på ebay osv. Eller så borde de ju gå att svarva egna
Verktygsslip har jag i form av bänkslipmaskiner i olika storlekar och olika slipstenar. Hur så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chucken kommer från bergmans som inte finns längre dom är uppköpta av http://www.fortiva.se/ Det borde finnas ett nummer på chucken och via det numret så finns en liten chans att hitta backar hos Fortiva men det är nog mycket billigare att köpa en annan chuck på typ ebay. Svarven är nog ett hembygge om än med en skaplig maskinist bakom. Lösningen med axlar som gejder finns mest på träsvarvar men det har använts på metallsvarvar också http://www.lathes.co.uk/almkvist/ Om spännhylsor så finns färdiga adaptrar att köpa till ER hylsor som finns i stor mängd och till vettiga priser exempel på adapter med hylsor och nyckel http://chronos.ltd.uk/acatalog/ER32-Collet-Chucks---Collets-for-Lathe-Mounting.html ER hylsorna klarar 1mm i spännområde med bra rundgång de hylsor du på bilden klarar i regel någon tiondel till en halv mm max Men som redan skrivits så är den nog mest lämplig till mässing/plast arbeten och då det inte finns utvändiga backar eller några andra delar så blir det dyrt att få ihop något vettigt av den
Fantastiskt svar. Tack!
På alla delar står det 108 instansat, så antingen är det modell 108 eller så är det tillverkningsnummer 108 eller en hemmapulare som går under namnet "108". Har svårt att tro att det är ett hemmabygge, då alla delarna passar "för bra" ihop. Finns inga tecken heller på att man rättat till något utan allt känns mycket genomtänkt rakt genom. Även om den så klart inte är så himla avancerad. Men känns som den först ritats upp på papper och sen tillverkats. Inte så himla viktigt egentligen, mest bara kul om man vet var den är tillverkad.
Ska genast kolla upp chuckdelar, måste bara tillverka en nyckel så jag lyckas skruva av och på chucken
På alla delar står det 108 instansat, så antingen är det modell 108 eller så är det tillverkningsnummer 108 eller en hemmapulare som går under namnet "108". Har svårt att tro att det är ett hemmabygge, då alla delarna passar "för bra" ihop. Finns inga tecken heller på att man rättat till något utan allt känns mycket genomtänkt rakt genom. Även om den så klart inte är så himla avancerad. Men känns som den först ritats upp på papper och sen tillverkats. Inte så himla viktigt egentligen, mest bara kul om man vet var den är tillverkad.
Ska genast kolla upp chuckdelar, måste bara tillverka en nyckel så jag lyckas skruva av och på chucken
Klicka här för att svara