Hej!

Vänligen ursäkta två nybörjarfrågor:

När jag drar i skruv med min nya Bosch borrskruvdragare GSR 10,8-2-LI (underbar!) så har den ju en broms som slår till olika fort beroende på vilken växel jag har ställt in. När bromsen slår till så hackar det till i chucket/motorn. Jag antar att detta är förväntat beteende eftersom jag fortfarande håller in knappen som slår motorn till och från. Jag brukar släppa så fort jag bara kan när den börjar hacka, men den brukar hinna med 3-4 hack.

1) Är hackandet dåligt för maskinen? Ska jag vara försiktigare när jag drar i skruvar, kanske köra på högre växel och släppa knappen innan den hinner börja hacka?

2) Jag har dessutom en fristående bitssats från Bosch där det finns en adapter samt mutterhylsor som jag skulle kunna montera i chucket på min borrskruvis och dra muttrar med. Är det okej att göra det, eller är borrskruvdragaren av någon anledning inte konstruerad/lämpad för att dra muttrar? (Det finns ju speciella mutterdragare, menar jag, som kanske har en annorlunda, mer lämpad konstruktion?)

Hackandet är förmodligen för att du har moment inställt på ringen innan chucken. Om det är så, så är hackandet inget farligt.
Prova att vrida till symbolen med borr så ska det inte hacka.
Annars är det nog fel på maskinen.

Ja, jag har momentet inställt med ringen. Det var momentringen jag syftade på när jag felaktigt skrev "växel".

Muttrar eller sexkantsskruv typ fransk träskruv går nog bra. Se till att använda spärren så släpper det för maskinen när det blir för tungt. Försök inte byta däck på bilen med den.

Gukken skrev:
Försök inte byta däck på bilen med den.
Ja, för sjutton! Jag låter nog cykelhjulet vara i fred också. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.