10 127 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Kantfräs, råd till val av modell.
Om jag skulle köpt en kantfräs idag hade jag kikat lite närmare på Makitas motsvarighet till GFK600. Den heter något med "700" i namnet - minns inte exakt.
Personligen hade jag inte varit speciellt sugen på att skaffa nya stål bara för att maskinen inte fixar 8 mm. Makitan gör det till skillnad från Boschen. Makitan har dessutom minst lika mycket tillbehör/funktioner som Boschen. Det finns en tråd om Makitan som jag hade letat upp om det inte var för att maten precis ställdes fram på bordet...
Personligen hade jag inte varit speciellt sugen på att skaffa nya stål bara för att maskinen inte fixar 8 mm. Makitan gör det till skillnad från Boschen. Makitan har dessutom minst lika mycket tillbehör/funktioner som Boschen. Det finns en tråd om Makitan som jag hade letat upp om det inte var för att maten precis ställdes fram på bordet...
bygga_bo skrev:Om jag skulle köpt en kantfräs idag hade jag kikat lite närmare på Makitas motsvarighet till GFK600. Den heter något med "700" i namnet - minns inte exakt.
Personligen hade jag inte varit speciellt sugen på att skaffa nya stål bara för att maskinen inte fixar 8 mm. Makitan gör det till skillnad från Boschen. Makitan har dessutom minst lika mycket tillbehör/funktioner som Boschen. Det finns en tråd om Makitan som jag hade letat upp om det inte var för att maten precis ställdes fram på bordet...![]()
Menar du denna?
http://www.makita.se/tool/14958/RT0700C.html
Enligt specifikationen har den 6 mm hylsa och inte 8. Har jag missat något?
Makitan fixar även 8 mm hylsa. Nästan lite märkligt att den inte ingår i det svenska kittet.
Jag hittade tråden jag pratade om. Makita-fräsen nämndes först i detta inlägget och diskuterades sen en del längre bak i tråden. Ebay-länken som dyker upp i inlägg #62 funkar fortfarande, och där säljs den med 8 mm hylsa: http://www.ebay.at/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=221133777398#ht_1429wt_699
Jag hittade tråden jag pratade om. Makita-fräsen nämndes först i detta inlägget och diskuterades sen en del längre bak i tråden. Ebay-länken som dyker upp i inlägg #62 funkar fortfarande, och där säljs den med 8 mm hylsa: http://www.ebay.at/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=221133777398#ht_1429wt_699
Jag har Makita RT0700CX3 och är nöjd med den.
Har skrivit lite om den i nedanstående länk.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...700cx2-eller-bosch-gmf1600ce.html#post1669467
Har skrivit lite om den i nedanstående länk.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...700cx2-eller-bosch-gmf1600ce.html#post1669467
En liten uppdatering. Det blev en 700 dock endast med en platta, inte den med 1,5 graders lutning som jag inte riktigt förstått storheten med ännu. Dock går det ju att köpa till ifall jag inte skulle klara mig utan den 
Har gjort lite avrundningar och är väldigt nöjd med fräsen. Stor skillnad att försöka balansera of1400 på Amalia stycken mot denna som går att köra med en hand
Har gjort lite avrundningar och är väldigt nöjd med fräsen. Stor skillnad att försöka balansera of1400 på Amalia stycken mot denna som går att köra med en hand
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Lånar en gammal tråd lite..
Är det någon vänlig själ som kan berätta för en oerfaren vad skillnaden är mellan en kantfräs och handöverfräs?
För mitt otränade öga känns det som att man kan göra samma sak med en kantfräs som en handöverfräs?
Tack på förhand
Är det någon vänlig själ som kan berätta för en oerfaren vad skillnaden är mellan en kantfräs och handöverfräs?
För mitt otränade öga känns det som att man kan göra samma sak med en kantfräs som en handöverfräs?
Tack på förhand
Det är mer eller mindre bara storleken som är skillnaden och att dom flesta kantfräsar har en fast fot dvs den är inte höj och sänkbar på pelare. Så kallad plunge. Visserligen kan man ställa höjden på kantfräsar men inte under gång.
Pär
Pär
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Tack Pär! 
Hade jag sett denna tråden för 1 1/2 år sedan hade jag svarat Festool OFK 700. Den kantfräsen är två maskiner i en. Men det beror lite på vad man ska fräsa. Det finns ju maskiner specialanpassade till nästan allt. Och det blir också svaret på frågan Sandwich11 ställde, ja man kan göra samma sak med en handöverfräs men det är väldigt klumpigt jämfört med en kantfräs. Står man då dagarna i ända och kantfräser, dvs har det som arbetsuppgift i sitt yrke behöver man ju en kantfräs. Festool bygger sina maskiner till detta syfte, att både du och maskinen ska hålla för att arbeta en hel dag, varje dag.
Är man hobbysnickare behöver man inte en kantfräs och man behöver egentligen inte en Festool heller man man VILL ha en.
Är man hobbysnickare behöver man inte en kantfräs och man behöver egentligen inte en Festool heller man man VILL ha en.
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Ok, saken är den att min styvfar fyller snart år och han har önskat sig en fräs. Han är hobbysnickare, men man vill inte köpa någon skit till honom heller. (tänker att jag kan låna den ju
).
Han kommer nog mest göra "enklare" fräsningar men kan tänka mig att han vill ha en maskin som kan användas till mycket. Har ni några råd?
Pris, max 2000kr.

Han kommer nog mest göra "enklare" fräsningar men kan tänka mig att han vill ha en maskin som kan användas till mycket. Har ni några råd?
Pris, max 2000kr.
Klicka här för att svara