Funderar på hur jag ska fästa en stolpe och är inne på att borra genom stolpen från botten till topp, ca 1m.
Är det genomförbart med ett centrumspetsborr och förlängare?
Tänkte borra med ett 400mm borr samt 300mm förlängare från båda hållen eller klarar man det utan att det skenar iväg?
Håldiameter 14mm samt en stolpe som är 85X85mm.

Har funderat på andra infästningsmöjligheter men då kan jag inte lika enkelt montera räcket i stolpen.

Utan att veta säger jag att det inte går.

Kan du inte borra ett hål på tvären och stoppa in en tapp med ett gängat hål i?

Tror inte heller det går att mötas korrekt. Hur vill du fästa räcket sedan?

Klart det går! Folk klarar ju att borra för propelleraxel på träbåtar...

Jag har gjort det flera gånger. Klyv, rikta, fräs spår, kexa för positionering, ock limma ihop igen. Du kommer att förlora några mm bara. Jag brukar klyva på bandsågen

• Gilla
Krillew och 3 till
  • Laddar…
Låter som om jag inte ska ge mig på att försöka borra...
Nu har jag dock ingen bandsåg eller kexmaskin så jag får fundera vidare...

Finns andra lösningar men detta hade varit en enkel lösning förutom själva momentet med att borra hålet genom stolpen...

Problemet är väl inte borrningen. Hur ska du göra sen? Det kommer inte bli särskilt stablit.

För att hitta långa borrar så googlar man på "formborr" fick jag just lära mig i en annan tråd. Men jag förstås inte heller hur själva infästningen är tänkt baserat på ett genomgående hål? Gängstång?

Genomgående gängstång med bricka fungerar utmärkt till stolpar för handledare, limmar man ihop stolpen av 45x120 får man hålet på köpet.

Thomas59
Klyv en 85x85 stolpe på mitten och såga upp en lagom djup längstgående "ränna" i mitten på varje del med sänk-/cirkelsåg. Lagom djup så att gängstången får plats dvs drygt hälften av gängstångens radie i varje del.

Hålet behöver ju inte vara runt bara för att gängstången är det.

Limma/skruva sen ihop stolpen igen. Någon kexning lär knappast behövas. Hålen efter skruvarna kan du plugga om du är petig. Snabbt och enkelt och inga specialverktyg behövs. Så hade jag gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.