7 578 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Borra mycket djupa hål i trä?
Funderar på hur jag ska fästa en stolpe och är inne på att borra genom stolpen från botten till topp, ca 1m.
Är det genomförbart med ett centrumspetsborr och förlängare?
Tänkte borra med ett 400mm borr samt 300mm förlängare från båda hållen eller klarar man det utan att det skenar iväg?
Håldiameter 14mm samt en stolpe som är 85X85mm.
Har funderat på andra infästningsmöjligheter men då kan jag inte lika enkelt montera räcket i stolpen.
Är det genomförbart med ett centrumspetsborr och förlängare?
Tänkte borra med ett 400mm borr samt 300mm förlängare från båda hållen eller klarar man det utan att det skenar iväg?
Håldiameter 14mm samt en stolpe som är 85X85mm.
Har funderat på andra infästningsmöjligheter men då kan jag inte lika enkelt montera räcket i stolpen.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Tror inte heller det går att mötas korrekt. Hur vill du fästa räcket sedan?
Men måste du göra det själv? Har man inte verktygen så anlitar man någon som har.
Annars kan du titta på ett beslag från KNAPPhttp://www.knapp-verbinder.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&Itemid=198&category_id=63&product_id=2691
Annars kan du titta på ett beslag från KNAPPhttp://www.knapp-verbinder.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&Itemid=198&category_id=63&product_id=2691
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Klyv en 85x85 stolpe på mitten och såga upp en lagom djup längstgående "ränna" i mitten på varje del med sänk-/cirkelsåg. Lagom djup så att gängstången får plats dvs drygt hälften av gängstångens radie i varje del.
Hålet behöver ju inte vara runt bara för att gängstången är det.
Limma/skruva sen ihop stolpen igen. Någon kexning lär knappast behövas. Hålen efter skruvarna kan du plugga om du är petig. Snabbt och enkelt och inga specialverktyg behövs. Så hade jag gjort.
Hålet behöver ju inte vara runt bara för att gängstången är det.
Limma/skruva sen ihop stolpen igen. Någon kexning lär knappast behövas. Hålen efter skruvarna kan du plugga om du är petig. Snabbt och enkelt och inga specialverktyg behövs. Så hade jag gjort.
Klicka här för att svara