Hej!
Vet ej om detta är rätt kategori att posta i...
Jag har kommit över en fladen elbåtmotor och den går ej på alla hastigheter, jag har plockat isär den och kikat på reglaget (kontaktplatta som styr allt från handtaget) elmotorn och kolen.
Det jag ej kan begripa är hur denna hastighetsreglering fungerar!??
Det verkar sitta ett motstånd ingjutet nere vid motorn, till det går det endast två st kablar. Hur är det möjligt att få ut 5st olika hastigheter ur den om det endast finns ett motstånd?
Den funkar på läge 5 (12v) och en växel till (ca 10v)

Med all sannolikhet är det inte via ett motstånd som hastighetens regleras (inte direkt iaf) - det är för mkt ström isf.

Om det är en vanlig likströmsmotor så är den troligen frekvensstyrd, är det en borstlös motor så är det elektronik som styr detta (vilket ofta ger mer komplicerad styrning men mer kraft i motorn/vikt)

/K

Jo det är sant.... Kanske det sitter nån typ av elektronik ingjutet arom motorn (den har borstar)

Vissa enklare konstruktionen arbetar via tex motståndstråd (alt högeffektsmotstånd), men det är ju rätt ineffektivt då man bränner bort väldigt mkt i bara värme från reglaget vid lite högre strömmar...

/K

Jo jag är nästan lur på att det är så på denna modellen.. Har köpt en ny nu och den är elektronisk och ska dra 1/5 del mindre ström... troligtvis vid körning på lägsta växeln då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.