Jag köpte två olika Bacho sicklar 0,6 och 0,8 för både plast-och träarbeten, men upplever att de är "slöa". Ingen vidare egg på dem till skillnad från de jag tidigare har lånat av farsan (okänt fabrikat från 60-talet). De senare skär ordentligt. Drar jag de nya över nageln, halkar de omkring. Eftersom jag har tillgång till en Tormek kan jag skärpa upp dem...eller har jag missat något?

P
Det räcker med en fil och ett hårt stål. Fila kanten på sickelstålet och tryck ut en krok/kant med stålet. Finns en del att läsa här

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Om du slipar bort räfflorna av ett sånt där stål som kockarna vässer sina knivar med så får du ett riktigt bra stål att vässa siklingar med.

Såg en bra video på youtube med Matthew Cremona(tror jag han heter) där han förklarar hur man får till det. Är lite mer till än bara slip utan man ska väl få till en burr(svenska?) i form av en krok typ. Har dock aldrig gjort det själv:).

Aha! Det där med kroken har jag missat helt. Kände på de jag lånade att det finns inkrökt egg. För plastjobbet (topcoat) blev det dock perfekt med "rak" egg som jag fixade på sidan av Tormekstenen

Håller med dig Johan, inte alltid man behöver en krok över huvud taget om kanten är vass.

När det kommer till "burnisher" vet jag inte om jag håller med om att nerslipade skärpstål/brynstavar verkar så smidigt. Använd klingan på din största skruvmejsel, fungerar helt OK.

Gammla sicklar är ofta tillverkade av en mjukare kvalitet. Där kan man nästan ta vad se som helst för att göra eggen på sickeln. Nyare sicklar däremot, är av hårdare kvalitet så där bör man ha en modern variant av sickelstål

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.