1 364 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ny S-kuttER för vertikalfräs?
Jag skulle fräsa ihop ett par fönsterbågar åt en kamrat med en av mina stålsatser för fönsterbågshörn. Jag har inte snickrat någonting av hälsoskäl sedan jag köpte dem för närapå skrotpris vid en snickeritömning för två år sedan.
I dag konstaterade jag att det verkar fattas ett stål i var av de båda satserna. Det låg faktiskt två totalt slutvässta S-kuttrar där jag köpte bettsatserna men jag förstod inte att de båda hörde till och nu är det för sent.
Nu har jag inte varken råd eller omedelbart behov.....men jag tänker på längre sikt. Går det att beställa ett nytt slitsbett med given bredd och diameter och använda ihop med de gamla satserna?
I dag konstaterade jag att det verkar fattas ett stål i var av de båda satserna. Det låg faktiskt två totalt slutvässta S-kuttrar där jag köpte bettsatserna men jag förstod inte att de båda hörde till och nu är det för sent.
Nu har jag inte varken råd eller omedelbart behov.....men jag tänker på längre sikt. Går det att beställa ett nytt slitsbett med given bredd och diameter och använda ihop med de gamla satserna?
Det är alltså ett motstål till ett befintligt profilstål du behöver (eller vice versa)? Det kan man säkert beställa, jag brukar få hjälp av Lindens verktyg i Göteborg. Men kanske skulle du istället fundera på att köpa en modernare lösning med vändskär istället, det blir billigare i längden. Beror såklart på hur mycket bågar du hade tänkt göra m den profilen.
Sen, eftersom det är du som frågar, vet ju att du gillar att göra saker själv - har du inte något annat stål du kan slipa till rätt profil? Det kanske duger för enstyckstillverkning?
Sen, eftersom det är du som frågar, vet ju att du gillar att göra saker själv - har du inte något annat stål du kan slipa till rätt profil? Det kanske duger för enstyckstillverkning?
Jag vill kunna tillverka de klassiska 30-60-talsprofilerna för renoveringsändamål och de där två gamla satserna med slitsstål skulle ge perfekta tappningar och motprofiler för två vanliga profiler om de vore kompletta.
Du skall jag tala med Christer Lind om saken. Han har verktygssliperi i Jakobstad.
Jag har grävt igenom hela lagret och hittade ingenting som passar att slipa om.
Vändskär?...Jag förstår inte?
Du skall jag tala med Christer Lind om saken. Han har verktygssliperi i Jakobstad.
Jag har grävt igenom hela lagret och hittade ingenting som passar att slipa om.
Vändskär?...Jag förstår inte?
Äh, jag skrev fel, menade inte vändskär utan bytbaraa hårdmetallskär. Du har alltså 2 kuttrar och byter bara skäret i dem beroende på vilken profil du ska ha. Vissa finns dessutom med "längdkap" för motprofilen, vilket underlättar rejält i tappmaskinen.
Klicka här för att svara
