Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hej.
Det kanske bara är jag men jag skulle tycka det var roligt att få se lite bilder på era retromaskiner som ni använder idag
Jag köpte nämligen en EJCA bandsåg idag för 1000kr (karln fattade sedan hur billigt det var när folk ringde som galna, men jag var som tur vad först på tur och åkte de fem milen omgående för att hämta upp sågen tillsammans med min far) som visserligen fungerar men som behöver lite kärlek. Började idag med att slipa bort lite ytrost, ska ta lite efterbilder men här kommer några förebilder
Och jo, den har inte stått sådär jättebra till som ni nog ser på bordet men det verkar bara vara ytrost.
Gick precis in på höjden genom garagedörren, jäkligt nära 2 meter hög är sågen.
har ett par frågor på denna.
Det kanske bara är jag men jag skulle tycka det var roligt att få se lite bilder på era retromaskiner som ni använder idag
Jag köpte nämligen en EJCA bandsåg idag för 1000kr (karln fattade sedan hur billigt det var när folk ringde som galna, men jag var som tur vad först på tur och åkte de fem milen omgående för att hämta upp sågen tillsammans med min far) som visserligen fungerar men som behöver lite kärlek. Började idag med att slipa bort lite ytrost, ska ta lite efterbilder men här kommer några förebilder
Gick precis in på höjden genom garagedörren, jäkligt nära 2 meter hög är sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
har ett par frågor på denna.
- Går det att modellbestämma denna såg?
- Hur får man tag på förbättringsfärg?
- Dekalerna gick sönder vid transport som synes, ta bort eller låta vara kvar???
- Ser hjulen slitna ut eller verkar de ok?
Redigerat:
Vilket fantastiskt fynd!
Gratulerar!
Vi kan börja med frågorna:
-Jag kan inte modellbestämma den.
-Skruva loss någon lämplig metallbit och ta med till en färgaffär och be dem blanda samma kulör. Det där ser ut som vanlig grön hammarlack som finns i sprayburk. Jag brukar inte vara så noga med rätt kulör så länge det stämmer ungefär.
-Dekalerna skall naturligtvis vara kvar om någonting är kvar av dem
-Gummibelägget ser bra ut tycker jag. Kan hålla många årtionden ännu.
Sedan litet egna retromaskiner i bruk:
-Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971. Normet vajerkran från mitten av 80-talet. Solid 2100 frontlastare sannolikt från 70-talet. Gisebo skogskärra av okänd ålder möjligen 60-talet.
-Stenberg KEV 600 kombimaskin årsmodell 1957
-Alimak slipsten gissningsvis från 60-talet och radikalt ombyggd
-E.V.Beronius B20 bandsåg sannolikt tillverkad någon gång mellan 1910 och 1918. På bilden saknas elinstallationen men den blev färdig och provkörd i går så snart blir det ibruktagning.
-Naula stämborrmaskin från andra hälften av 1940-talet.
-Cyklon fältässja. Okänd ålder.
-Arboga G2508 pelerborrmaskin. Sannolikt 1970-talet.
-Unitor likriktarsvets. Sannolikt 60-talet.
-Koneteollisuus smärgel (bänkslipmaskin)
-Östtysk smärgel som jag inte minns namnet på.
-Electra Beckum Bordscirkelsåg från 80-talet.
-Metabo borrmaskin med helaluminiumskal. Gissningsvis 60-talet.
Sedan litet retromaskiner som inte är helt färdiga för användning men står i kö:
-SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs. Den äldre versionen med oljesmörjning. 70-talet?
-Chemnitzer Werkzeugmaschinenfabrik klyvsåg. Tillverkad 1885. Grundligt ombyggd men saknar ännu elinstallation.
-Jonsered FM-C vertikalfräs. Okänd ålder.
Dessutom finns det en del vrak och udda delar....... och litet diverse traktorredskap...... och så börjar väl min bil också bli retro. Opel Kadett årsmodell 1984.
Om någon undrar varför jag som är bara 34 år har så mycket gamla grejor så är orsaken fattigdom. På det här viset ökar jag pengarnas köpkraft. Allt det här har väl kostat ungefär vad andra betalar för en litet finare bil.
Gratulerar!
Vi kan börja med frågorna:
-Jag kan inte modellbestämma den.
-Skruva loss någon lämplig metallbit och ta med till en färgaffär och be dem blanda samma kulör. Det där ser ut som vanlig grön hammarlack som finns i sprayburk. Jag brukar inte vara så noga med rätt kulör så länge det stämmer ungefär.
-Dekalerna skall naturligtvis vara kvar om någonting är kvar av dem
-Gummibelägget ser bra ut tycker jag. Kan hålla många årtionden ännu.
Sedan litet egna retromaskiner i bruk:
-Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971. Normet vajerkran från mitten av 80-talet. Solid 2100 frontlastare sannolikt från 70-talet. Gisebo skogskärra av okänd ålder möjligen 60-talet.
-Stenberg KEV 600 kombimaskin årsmodell 1957
-Alimak slipsten gissningsvis från 60-talet och radikalt ombyggd
-E.V.Beronius B20 bandsåg sannolikt tillverkad någon gång mellan 1910 och 1918. På bilden saknas elinstallationen men den blev färdig och provkörd i går så snart blir det ibruktagning.
-Naula stämborrmaskin från andra hälften av 1940-talet.
-Cyklon fältässja. Okänd ålder.
-Arboga G2508 pelerborrmaskin. Sannolikt 1970-talet.
-Unitor likriktarsvets. Sannolikt 60-talet.
-Koneteollisuus smärgel (bänkslipmaskin)
-Östtysk smärgel som jag inte minns namnet på.
-Electra Beckum Bordscirkelsåg från 80-talet.
-Metabo borrmaskin med helaluminiumskal. Gissningsvis 60-talet.
Sedan litet retromaskiner som inte är helt färdiga för användning men står i kö:
-SCM l'Invincibile T160 vertikalfräs. Den äldre versionen med oljesmörjning. 70-talet?
-Chemnitzer Werkzeugmaschinenfabrik klyvsåg. Tillverkad 1885. Grundligt ombyggd men saknar ännu elinstallation.
-Jonsered FM-C vertikalfräs. Okänd ålder.
Dessutom finns det en del vrak och udda delar....... och litet diverse traktorredskap...... och så börjar väl min bil också bli retro. Opel Kadett årsmodell 1984.
Om någon undrar varför jag som är bara 34 år har så mycket gamla grejor så är orsaken fattigdom. På det här viset ökar jag pengarnas köpkraft. Allt det här har väl kostat ungefär vad andra betalar för en litet finare bil.
Redigerat:
Grattis till grymt fynd, den var i blockettråden här på forumet så trevligt att en byggahusare fick den.
Retro skulle jag nog inte kalla den, den är väl typ från 80-talet? Många hemmasnickare har ju verkstan fulla av maskiner från denna tid då det fanns bra mindre snickerimaskiner (även om den sågen knappt kan räknas in bland "mindre"), ett produktsegment som numera verkar utdött.
Jag hade antingen målat om hela eller struntat i att måla alls. Tycker den ser rätt bra ut i lacken så jag kanske inte lagt energi på att måla om, beror på hur petig du är. Dekalerna ser väl också ok ut?
Av mina maskiner är väl denna mest retro, årsmodell 58 https://www.byggahus.se/forum/verkt...93-antligen-sagj-veln-ar-fardigrenoverad.html
Retro skulle jag nog inte kalla den, den är väl typ från 80-talet? Många hemmasnickare har ju verkstan fulla av maskiner från denna tid då det fanns bra mindre snickerimaskiner (även om den sågen knappt kan räknas in bland "mindre"), ett produktsegment som numera verkar utdött.
Jag hade antingen målat om hela eller struntat i att måla alls. Tycker den ser rätt bra ut i lacken så jag kanske inte lagt energi på att måla om, beror på hur petig du är. Dekalerna ser väl också ok ut?
Av mina maskiner är väl denna mest retro, årsmodell 58 https://www.byggahus.se/forum/verkt...93-antligen-sagj-veln-ar-fardigrenoverad.html
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
kan du berätta mer om bandsågen i svart? Den såg ju jäkligt fin ut.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ola: En trettio år gammal maskin är väl retro?
)) Och jäklar vilket jobb du gjorde med sågen. Kan du beskriva målningsprocessen?
Vanligtvis ja men i denna branschen tycker jag inte 70-80 tal är retro, snarare en era av bra maskinbyggen som håller måttet väldigt bra än idag. Hade det handlat om datorer hade jag varit av annan åsiktnorrbottenssnickaren skrev:
Målandet var ganska enkelt, skrapade bort löst sittande färg och körde sen med ganska korthårig roller, pensel där rollern inte kom åt. 2 lager hammarlack mörkgrön.
Produkter som diskuteras: "skrapade färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Kolla den här tråden:norrbottenssnickaren skrev:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...rad-e-v-beronius-b20-bandsag.html#post2372060
Detta var väl mitt retrofynd. En bandsåg med 60cm hjul som förmodligen är av märket Göteneds (hittar ingen märkning nånstans) som jag köpte för 2000kr (ungefär, egentligen 200):

Mina övriga maskiner härstammar huvudsakligen från 70 talet skulle jag tro.

Mina övriga maskiner härstammar huvudsakligen från 70 talet skulle jag tro.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Absolut inte. Grönt blev på modet på snickerimaskiner i början på 60-talet. Då skulle plötsligt alla maskiner vara gröna oberoende av fabrikat. Tidigare hade grått varit på modet..... och ännu längre tillbaka hade svart varit på modet. Ännu tidigare brukade i synnerhet vissa engelska maskiner ha målade dekorationer i granna färger såkallad pinstriping men då är vi långt nere på 1800-talet.
Sedan har det ju alltid funnits tillverkare som gick mot strömmen. Jonsered hade blå maskiner en kort tid någon gång före kriget tror jag det var. Sajo var alltid blå. SCM l'Invincibile blev beige någon gång på 70-eller 80-talet.
Sedan har det ju alltid funnits tillverkare som gick mot strömmen. Jonsered hade blå maskiner en kort tid någon gång före kriget tror jag det var. Sajo var alltid blå. SCM l'Invincibile blev beige någon gång på 70-eller 80-talet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden