Vad är aeg för märke, hur står det sig jämt emot andra märken? Är det proffs maskiner? Hobby? Kvalitet? Visst nu skiljer det sig mellan maskiner men så jag får en generell bild över märket. Bra att veta för framtiden, har som aldrig hört något om märket, alla snackar alltid om andra märken, sällan jag sett någon nämna aeg i varken hobby eller proffs sammanhang.

Från att för 25 år sedan varit riktigt bra, så har det blivit hobbymaskiner, kanske inte på lägsta nivå men en bit under mitten enligt mig.

Tycker att AEG:s prylar känns rätt gedigna när man fingrar på dem i butik. Inte så sofistikerade, men de verkar hållbara och känns bra i handen.

AEG ägs av TTI Group och ligger nånstans mellan Ryobi och Milwaukee i deras utbud. Samma verktyg säljs under märket Ridgid i USA, under licens från Emerson.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Håller med larsbj, har inte testat alla deras verktyg såklart, men ja tycker de ligger runt ryobi klass, lite högre kanske

Så typ någonstans mellan grön och blå Borsch? Om man nu ska jämnföra med någon mer tjänst märke

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
De är nog inte helt dåliga. Rigidgrejerna verkar riktigt bra, och om AEG är i nivå så...
Men det är väl som vanligt med alla tillverkare, det finns inbördes skillnad och lite research behövs för varje maskin.

T
Jag äger vinkelslip, 12-V skruvdragare, batteridrivet multiverktyg och en bordscirkelsåg ifrån AEG. Alla köpta vid bra rea, så sätt utifrån vad jag betalat är jag jättenöjd med de grejerna. Kvalitetskänslan är någonstans mellan grön och blå Bosch, dock närmre blå. En vanlig hemmafixare bör absolut bli nöjd med AEG.

Tidigare var AEG ett riktigt bra Västtyskt märke. Jag har en liten AEG slagborrmaskin köpt 1991 som verkar helt omöjlig att ta kål på. Förutom att borra har den även klarat att driva pumpar och blanda bruk och betong utan att krokna.

Som sagt förr var det ruggigt bra grejjer.

Jag har en slagborr (ca 20 år gammal) som fungerar ypperligt, och en sticksåg (ca 10 år gammal) som jag är mkt nöjd med...

/K

AEG var riktigt bra kvalitet, ägs nu av TTI som även äger Milwaukee och Ryobi.

Kvalitetsmässigt ligger de som Ryboi och Gröna Bosch.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.