34 091 läst ·
25 svar
34k läst
25 svar
Nödvändigheten av sågbord för kap o gersåg?
hmm vad menar du att dom tagit bort ett av förlängningsrören?hyggabus skrev:" du kan få stöd för riktigt långa brädor vilket ett sågbord inte klarar "
Nja, jag har ett äldre Bosch GTA3800 med dubbla förlängningsrör, det bordet klarar blöta tryckimpregnerade reglar i full-längd. Jag har ett löst rullstöd för min klyvsåg, och svär varje gång jag använder det, det står aldrig still där man vill att det skall stå.
Not, jag ser nu då jag googlar beteckningen att Bosch prutat bort ett av förlängningsrören. Jag har inte koll på hur stabilt bordet är nu.
alla bilder jag ser har två stå förläningsrör inklusive bilden på bosch hemsida.
https://images.bosch-professional.com/se/sv/ocs/stageprodimgfacelift/gta-3800-24636.png
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag brukar ha sågen på marken/golvet och lägger en kloss under virket i samma höjd som sågen. Funkat i alla år, klarar alla längder och tar ingen plats. Säkert smidigare med rullstöd men för mig är det är inte någon heltidssyssla att såga.
"Jag brukar ha sågen på marken/golvet och lägger en kloss under virket i samma höjd som sågen." det gjorde jag innan jag köpte kitet på bilden, fast jag byggde en liten vagn av en bit 220x45 med 4 hjul på sidorna som stöd.
sågar man en blöt regel så är det lättare att rulla regeln till strecket man ska såga.
sågar man en blöt regel så är det lättare att rulla regeln till strecket man ska såga.
Sedär ja! Den där måste ju vara superstabil, min 3800 är stabil men det finns ju ett lite glapp i den.hyggabus skrev:
Men jag är iaf sjukt nöjd med bordet, har alltid harvat med tillfälliga lösningar och billiga Jula sågar innan. Tillslut tröttnade jag och köpte en gsm 8 sjl med gta 3800. Har inte ångrat mig en sekund.
Klart du ska ha ett sågbord, allt annat är ren snålhet anser ja, eftersom allt blir enklare och lättare, när de är smidigt går även bygget
Bättre, ja har ett dewaltbord och anser de vara
Bäst på marknaden, men finns billiga bord på Jula som funkar, så billiga att de inte finns en anledning att låta bli
Bättre, ja har ett dewaltbord och anser de vara
Bäst på marknaden, men finns billiga bord på Jula som funkar, så billiga att de inte finns en anledning att låta bli
Lösningen med två bockar och en stege är ju ett smidigt sätt att få upp "golvlösningen" på vettig höjd. Att ha sågen på en snickarbänk och sen stå fristående rullstöd (eller två lösa bockar) är ju svårare att få bra, särskilt om det står på mjuk mark. Så stegen tycker jag var skitfiffigt.
Eftersom sågen med den lösningen alltid står på samma höjd kan man ju ha två stöd med rätt höjd så då antingen kan ställas på golvet (eller ett bord) om man har sågen där, och kan ställas på stegen om man lagt en stege mellan två bockar.
Nu lånar jag oftast farsans såg och sågbord (han har dubbel uppsättning, en på landet och en hemma), men om jag skaffar egen kap- och gersåg så gör ju knepet med stege att det inte blir så viktigt att även hitta ett vettigt sågbord till bra pris.
Eftersom sågen med den lösningen alltid står på samma höjd kan man ju ha två stöd med rätt höjd så då antingen kan ställas på golvet (eller ett bord) om man har sågen där, och kan ställas på stegen om man lagt en stege mellan två bockar.
Nu lånar jag oftast farsans såg och sågbord (han har dubbel uppsättning, en på landet och en hemma), men om jag skaffar egen kap- och gersåg så gör ju knepet med stege att det inte blir så viktigt att även hitta ett vettigt sågbord till bra pris.
Tack många bra förslag, tanken var att även om sågbordet är välmotiverat så blir det nog kvar på landet eftersom bilen alltid är helt full. Så nästa gång det behövs kommer det garanterat vara på fel ställe.
Jag skulle inte ha något emot att köpa ett paket inkl sågbord, men då vetkar det vara typ 2,5 m bord Tex Bosch på Bauhaus just nu. Smidigt men sen kanske jag svär ändå när reglarna ska sågas.
Mvh/O
Jag skulle inte ha något emot att köpa ett paket inkl sågbord, men då vetkar det vara typ 2,5 m bord Tex Bosch på Bauhaus just nu. Smidigt men sen kanske jag svär ändå när reglarna ska sågas.
Mvh/O
Köpesågborden är ofta klena och dålig precision, så om man inte ska packa det i bilen ofta så är det bättre att göra ett eget av ett par plank.
Då är det inga problem att lägga upp en tryckimpregnerad planka utan att stöden sviktar.
Då är det inga problem att lägga upp en tryckimpregnerad planka utan att stöden sviktar.
Det här har jag, ett på stugan och ett hemma så slipper man släpa...
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ra-sagar/tillbehor/sagbord-kap-gersag-029007/
Billigt "skit", ja, men det duger gott till att såga trall och reglar. Rätt stadigt ändå men plastrattarna får man räkna med att de spricker och går sönder. Jula hade 5-6 veckor levernastid på nya på garanti så jag köpte nya på Hornbach för ett par tior...
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ra-sagar/tillbehor/sagbord-kap-gersag-029007/
Billigt "skit", ja, men det duger gott till att såga trall och reglar. Rätt stadigt ändå men plastrattarna får man räkna med att de spricker och går sönder. Jula hade 5-6 veckor levernastid på nya på garanti så jag köpte nya på Hornbach för ett par tior...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden