10 695 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Kalibrera om krysslaser
Jag har en Bosch GLL3-80P. När jag använde den nu i dagarna så visade det sig att den visade riktigt fel.
Jag använde den på kvällen utomhus, för att rita streck på staketstolparna. Detta för att få mina liggande ribbor till staketet helt raka. När jag sedan skruvar ribborna efter lasern så visar det sig att det blev väldigt snett. Stämde inte alls överens när jag sedan dubbelkollade med vattenpasset.
Är det vanligt att lasern behöver kalibreras om?
Jag ställde lasern på ett stativ. Eftersom jag använde den när det hade börjat bli mörkt, kunde jag märka upp alla stolpar fast jag hade lasern på samma ställe. Den närmsta stolpen stod ca 3 meter ifrån lasern och den längst bort ca 40 meter ifrån.
Finns det några felkällor som kan spela in när jag använde lasern eller är den "paj"?
Jag använde den på kvällen utomhus, för att rita streck på staketstolparna. Detta för att få mina liggande ribbor till staketet helt raka. När jag sedan skruvar ribborna efter lasern så visar det sig att det blev väldigt snett. Stämde inte alls överens när jag sedan dubbelkollade med vattenpasset.
Är det vanligt att lasern behöver kalibreras om?
Jag ställde lasern på ett stativ. Eftersom jag använde den när det hade börjat bli mörkt, kunde jag märka upp alla stolpar fast jag hade lasern på samma ställe. Den närmsta stolpen stod ca 3 meter ifrån lasern och den längst bort ca 40 meter ifrån.
Finns det några felkällor som kan spela in när jag använde lasern eller är den "paj"?
Du hade inte strömbrytaren i mittläget (alltså första läget efter "off") av misstag? Då nivellerar inte lasern, men det kan ju ändå bli nästan i lod.
(Personligen tycker jag att det är lite fånigt att det självnivellerande läget inte är det första efter off eftersom det är det man använder oftast. Men visst, ett i-landsproblem...).
(Personligen tycker jag att det är lite fånigt att det självnivellerande läget inte är det första efter off eftersom det är det man använder oftast. Men visst, ett i-landsproblem...).
Hm, bra tanke. Det tänkte jag faktiskt inte på. Måste testa igen så fort det har blivit mörktbygga_bo skrev:Du hade inte strömbrytaren i mittläget (alltså första läget efter "off") av misstag? Då nivellerar inte lasern, men det kan ju ändå bli nästan i lod.
Tack för rådet! Det var det som var problemet. Vad klantigt av mig 😖bygga_bo skrev:Du hade inte strömbrytaren i mittläget (alltså första läget efter "off") av misstag? Då nivellerar inte lasern, men det kan ju ändå bli nästan i lod.
Bara lite klantigt
Brytarens lägen är som sagt inte helt intuitiva ur ett användningsperspektiv (men logiska ur ett konstruktionsperspektiv). Första gången jag slog på min satte jag den i samma läge, men upptäckte det som tur var. Man får ju inte fuska med att läsa i bruksanvisningen... Nu kommer du förmodligen inte upprepa misstaget, men om du ser att lasern blinkar till kort (ganska sällan, på gott och ont) vet du att den står i manuellt läge.
Hur som helst var det i alla fall bra att det var enkelt löst så du slipper reklamera/kalibrera lasern.
Hur som helst var det i alla fall bra att det var enkelt löst så du slipper reklamera/kalibrera lasern.
Klicka här för att svara