5 306 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Fräsa spår utan dado-klingor
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
I USA är det ju väldigt vanligt med så kallade dado-sets, en uppsättning sågklingor som tillsammans sågar ut en bred kanal ur träet istället för att enbart klyva det på sågbordet. Något sådant finns inte i Sverige/Europa vilket verkar dels bero på att det är osäkert men lika mycket på att vi har bara fjösiga mobila små sågbord som inte skulle orka.
Så min fråga är, hur skapar jag en kanal i en skiva? Jag har en skiva som är 120cm bred och vill ha en helt rak 21mm kanal genom den som är ett par millimeter djup.
Mandöverfräs hör jag er säga, men enda sättet jag kan komma på hur det skulle fingra är att tvinga fast två anhåll som går tvärs över hela skivan som fräsen kan löpa jäms med, och minsta millimeter fel i dom skulle bli ödesdigert. Med fado-blad skulle det ju vara snabbt fixat så klart, men finns det någon annan lösning jag inte tänkt på.
Ett sätt är ju att använda den vanliga sågklingan i sågbordet och skära vänster och höger "kant" och sedan millimeter för millimeter såga bort övrigt trä ur kanalen, men i mina tester då lyckades jag aldrig få kanalens "botten" att bli jämn och fin.
Några idéer?
Så min fråga är, hur skapar jag en kanal i en skiva? Jag har en skiva som är 120cm bred och vill ha en helt rak 21mm kanal genom den som är ett par millimeter djup.
Mandöverfräs hör jag er säga, men enda sättet jag kan komma på hur det skulle fingra är att tvinga fast två anhåll som går tvärs över hela skivan som fräsen kan löpa jäms med, och minsta millimeter fel i dom skulle bli ödesdigert. Med fado-blad skulle det ju vara snabbt fixat så klart, men finns det någon annan lösning jag inte tänkt på.
Ett sätt är ju att använda den vanliga sågklingan i sågbordet och skära vänster och höger "kant" och sedan millimeter för millimeter såga bort övrigt trä ur kanalen, men i mina tester då lyckades jag aldrig få kanalens "botten" att bli jämn och fin.
Några idéer?
Tycker att det går alldeles utmärkt med min Festool överhandsfräs+skena+adapter.
En riktig dyr lösning Festool HK 85 och Festool "Notningsenhet + skena.
En riktig dyr lösning Festool HK 85 och Festool "Notningsenhet + skena.
Faktum är att de amerikanska bordscirkelsågarna i allmänhet är klenare än sina europeiska motsvarigheter. Detta tack vare att vi har tillgång till trefas elektricitet och det innebär att välutrustade hobbysnickare väldigt ofta kör med begagnade småföretagarmaskiner i stället för de ynkliga hobbymaskinerna från K-järn som trådstartaren verkar tro att alla har.
Dado-klingor förekommer i Europa och är fullt tillåtna att använda i sågar som är dimensionerade för det. Dels skall axeln och lagerbockarna vara tillräckligt kraftiga och dels måste motorbromsen vara så kraftig att den kan bromsa den tunga Dado-klingan. Framför allt måste sågen ha ett klingskydd på arm. Det är altså inga hobbysågar det handlar om utan stora industrimaskiner.
Att amerikanerna kör dado-klingor i vad liten såg som helst handlar bara om att de ligger 100 år efter oss då det gäller cirkelsågssäkerhet. Amerikanerna använder inte heller vertikalfräsar på det viset som vi gör. Därför är de tvungna att göra allt på bordscirkelsågen.
Över till svaret på din fråga:
-I småskalig yrkesmässig produktion lägger man skivan på glidbordet på bordscirkelsågen och sågar skär vid skär med klingan nedvevad. Eller så nubbar man fast en list på skivan och kör handöverfräsen mot den. Om man inte har en riktig överfräs att köra med.
-Om man snickrar med handverktyg sågar man två skär med gradsågen och tar bort materialet däremellan med grundhyveln.
-I hobbysammanhang kan man såga två spår med handcirkelsågen som man styr längs en hyvlad bräda och sedan ta bort materialet mellan dem med grundhyvel eller så nubbar man fast en bräda och kör med överhandsfräsen.
Världen är full av lösningar till problemen om man bara frigör sig från amerikanernas sätt att arbeta på youtube och från tron att alla maskiner måste köpas nya av de stora kedjorna.
Inte ens en proffsmaskin som en vertikalfräs måste nödvändigt vara jättedyr. Jag betalade nyligen 630 euro inklusive pålastning för min SCM l'Invincible T160. Den har lutbar spindel till och med. Den behöver naturligtvis få en liten genomgång och så fattas några vitala delar men bara sådant som vi kan tillverka här i byn.
Se möjligheterna. Välden är full av dem.
Dado-klingor förekommer i Europa och är fullt tillåtna att använda i sågar som är dimensionerade för det. Dels skall axeln och lagerbockarna vara tillräckligt kraftiga och dels måste motorbromsen vara så kraftig att den kan bromsa den tunga Dado-klingan. Framför allt måste sågen ha ett klingskydd på arm. Det är altså inga hobbysågar det handlar om utan stora industrimaskiner.
Att amerikanerna kör dado-klingor i vad liten såg som helst handlar bara om att de ligger 100 år efter oss då det gäller cirkelsågssäkerhet. Amerikanerna använder inte heller vertikalfräsar på det viset som vi gör. Därför är de tvungna att göra allt på bordscirkelsågen.
Över till svaret på din fråga:
-I småskalig yrkesmässig produktion lägger man skivan på glidbordet på bordscirkelsågen och sågar skär vid skär med klingan nedvevad. Eller så nubbar man fast en list på skivan och kör handöverfräsen mot den. Om man inte har en riktig överfräs att köra med.
-Om man snickrar med handverktyg sågar man två skär med gradsågen och tar bort materialet däremellan med grundhyveln.
-I hobbysammanhang kan man såga två spår med handcirkelsågen som man styr längs en hyvlad bräda och sedan ta bort materialet mellan dem med grundhyvel eller så nubbar man fast en bräda och kör med överhandsfräsen.
Världen är full av lösningar till problemen om man bara frigör sig från amerikanernas sätt att arbeta på youtube och från tron att alla maskiner måste köpas nya av de stora kedjorna.
Inte ens en proffsmaskin som en vertikalfräs måste nödvändigt vara jättedyr. Jag betalade nyligen 630 euro inklusive pålastning för min SCM l'Invincible T160. Den har lutbar spindel till och med. Den behöver naturligtvis få en liten genomgång och så fattas några vitala delar men bara sådant som vi kan tillverka här i byn.
Se möjligheterna. Välden är full av dem.
Ska du bara göra detta någon enstaka gång så instämmer jag med dom som säger överhandsfräs. Använd en 15-20 cm bred och 15 mm tjock MDF-skiva som du spänner fast med tvingar.
Träna på en spillbit först och tänk på vilken sida om fräsen som du sätter skivan som du styr efter så att fräsen pressas mot den när du fräser ut spåret.
Träna på en spillbit först och tänk på vilken sida om fräsen som du sätter skivan som du styr efter så att fräsen pressas mot den när du fräser ut spåret.
Dado jig (justerbar) är ganska bra att ha och inte så svår att knåpa ihop. Principen är att ena långsidan är fix medan andra är flyttbar i sidled för att kunna göra olika breda spår. Antingen styr man mot fräsens bas eller styr man med styrhylsa. I båda fallen använder man samma diameter på frässtål som man hade när man byggde jiggen. Innerkanten på respektive sida blir då = där frässpåret hamnar. Fördelen med denna typ av jigg är att du stoppar ner ämnet mellan jiggens halvor, justerar jiggens rörliga halva till att nolla mot ämnet och sen fräser du. Inget mätande och donande alltså.
Styrning mot fräsens bas http://www.ncwoodworker.net/pp/data/1582/Dado_Jig.JPG
Styrning mha styrhylsa monterad i fräsen http://twwcdn.thewoodwhisperer.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/exact-width.jpg och https://www.youtube.com/watch?v=7j4vGS4HY-8
Styrning mot fräsens bas http://www.ncwoodworker.net/pp/data/1582/Dado_Jig.JPG
Styrning mha styrhylsa monterad i fräsen http://twwcdn.thewoodwhisperer.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/exact-width.jpg och https://www.youtube.com/watch?v=7j4vGS4HY-8
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Ok den där notningsenheten verkade riktigt smidigt. Jäkla skit att jag är en Makitagrabb och inte en Festool-kille, men kanske får göra ett undantagscreamin-daemon skrev:
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Yes, har funderat på att bygga en sådan där jig, får när jag bara tvingade fast två skivor så var det skitsvårt att få det rakt och fint... Tack för länkarnaOla C skrev:Dado jig (justerbar) är ganska bra att ha och inte så svår att knåpa ihop. Principen är att ena långsidan är fix medan andra är flyttbar i sidled för att kunna göra olika breda spår. Antingen styr man mot fräsens bas eller styr man med styrhylsa. I båda fallen använder man samma diameter på frässtål som man hade när man byggde jiggen. Innerkanten på respektive sida blir då = där frässpåret hamnar. Fördelen med denna typ av jigg är att du stoppar ner ämnet mellan jiggens halvor, justerar jiggens rörliga halva till att nolla mot ämnet och sen fräser du. Inget mätande och donande alltså.
Styrning mot fräsens bas [länk]
Styrning mha styrhylsa monterad i fräsen [länk] och [länk]
Glöm inte Daniels "state of the art" modell:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/261818-att-frasa-i-en-fras.html
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/261818-att-frasa-i-en-fras.html
Klicka här för att svara