Jag har en gammal sliten betongblandare av okänt fabrikat där kuggdrevet och/eller kuggkransen är så sliten att trumman inte snurrar vid belastning.
Är det ens möjligt att få tag i ett nytt drev eller är den bara att kasta?

Skulle det gå flytta kransen och svetsa fast så den hamnar närmare drevet? Kransen är ditbultad som det är nu.

20160630_182555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på själva problemet?

Snål-Jocke skrev:
Bild på själva problemet?
Här syns att kuggdrevet är rätt koniskt av allt slitage. Men hur i allsin dar får man tag i ett sådant, om det nu ens går byta?

20160630_204443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
Har försökt att få tag i men inte lyckats.
Priset på en ny är ju inte så högt, så det kanske inte är värt det.

Kan du ge den ett par bonusår i tjänst genom att flippa håll pu kugghjulet kanske?

Eftersom den sjunger på sista versen så skulle jag svetsa på kugghjulet och slipa till tänderna någotsånär , då toleranserna inte är så små mot kuggkransen borde det funka .... Iallafall ett tag .
Det förutsätter att man har svets och slipmaskin hemma . Att leja för jobbet blir nog dyrare än att köpa en ny blandare ....

Löven4ever skrev:
Eftersom den sjunger på sista versen så skulle jag svetsa på kugghjulet och slipa till tänderna någotsånär , då toleranserna inte är så små mot kuggkransen borde det funka .... Iallafall ett tag .
Det förutsätter att man har svets och slipmaskin hemma . Att leja för jobbet blir nog dyrare än att köpa en ny blandare ....
Bra idé. Min granne gillar att svetsa.
Du menar att bygga på med material med svetsen och karva fram nya kuggar med en vinkelslip eller motsvarande?

Raskus skrev:
Du menar att bygga på med material med svetsen och karva fram nya kuggar med en vinkelslip eller motsvarande?
Precis så 👍 har letat lite på nätet efter kugghjul men verkar lite tunt med färdiga på hyllan så att säga ...

Skulle blandaren i övrigt vara i skick så skulle det inte vara hela världen att tillverka ett nytt kugghjul. För bästa toleranser borde kuggarna fräsas men om man är skicklig på att fila och tillverkar lämpliga mallar åt sig så skall det nog gå att fila ett kugghjul som duger av ett svarvat ämne.

Nu är hela blandaren väldigt sliten så jag tror att det börjar bli dags att köpa en ny eller åtminstone bättre begagnad.

heimlaga skrev:
Skulle blandaren i övrigt vara i skick så skulle det inte vara hela världen att tillverka ett nytt kugghjul. För bästa toleranser borde kuggarna fräsas men om man är skicklig på att fila och tillverkar lämpliga mallar åt sig så skall det nog gå att fila ett kugghjul som duger av ett svarvat ämne.

Nu är hela blandaren väldigt sliten så jag tror att det börjar bli dags att köpa en ny eller åtminstone bättre begagnad.
Så är det, den var gratis och skall bara duga till 20-30 vändor till, sen är jag beredd att låta den somna in.
Jag går på svets-alternativet till att börja med så får vi se.

Jag tror att du kan få ut mycket mer än 20-30 blandningar till om du svetsar på drevet, lycka till!

Raskus skrev:
Arbetsbyte mellan grannar är nog det bästa priset man kan få , själv jobbar jag på väldigt bra för whisky... Ett litet sidointresse av byggandet 👍

C
Tycker det ser ut som att spelet mellan kransen och drevet är lite för stort vilket ju kan bero på att trumman blivit deformerad. Borde ju kunna fixas till genom att banka till den i botten (inifrån alltså).

Drevet SKA vara koniskt, det är ju en vinkelväxel.

Protte

Hade samma problem på vår gamla brocka, jag lyckades (efter ganska mkt våld och pill) lossa bultarna och justera kransen men det kanske inte går här? Det finns alltså ställ-/justermån på kransen om man bara lyckats lossa bultarna på min brocka, inte säkert att det finns på din men kanske värt att undersöka om du inte redan kollat. Det kan ju vara svårt att se under allt bruk och gammal rost dom har en tendens att samla på sig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.