Hej,

Jag söker tving för att enkelt hålla fast brädor och plankor när man ska såga, detta kan även gälla rättskiva att köra cirkelsågen mot.

Efter att ha läst par trådar här så verkar det som att de bäst kommer från Bessey men de är i regel väldigt dyra. Wolfcraft får jag känsla av att vara bra för enklare hobbybruk men inte mycket mer, tydligen läcker en del av dem olja. Biltema hade något liknande detta för ett tag sen :

153033.jpg

Vilket verkade vara väldigt populära, nu har de dock slutat sälja och Jula har taget över för ca 100 kr extra : http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../spannverktyg/snabbtvingar/snabbtving-153033/

Jag skulle gärna vilja se att de går att fästa enkelt i detta bordet :

816633_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Kanske är det så att man behöver kunna ta av en av delarna för att använda de utsågade hålen?

För min del spelar det mindre roll hur man fäster dem, bara de gör sitt jobb bra och inte är överkomplicerade.

Vad skulle man räkna till standardlängd?
 
P
Varför inte några vanliga skruvtvingar? Billiga och hållbara, du kan köpa dem nästan överallt utan att vara rädd för att de går sönder vid vanlig användning. Visst de kanske är lite bökigare att använda, men de är väl det närmaste allround du kan komma?

Biltema har något de kallar murartving som kanske passar hålen i arbetsbänken.

Conrad har de här: https://www.conrad.se/L%e4tt-tving-...nrad-swe&pi=821471&ci=SHOP_AREA_17551_1513011
 
p.lundgren skrev:
Varför inte några vanliga skruvtvingar? Billiga och hållbara, du kan köpa dem nästan överallt utan att vara rädd för att de går sönder vid vanlig användning. Visst de kanske är lite bökigare att använda, men de är väl det närmaste allround du kan komma?

Biltema har något de kallar murartving som kanske passar hålen i arbetsbänken.

Conrad har de här: [länk]
Ja du har troligen rätt, beställde dock ett par(2) Tving Irwin Quick-Grip XP (300 mm / 570 mm) för 600 kr, kanske overkill men de verkar fått gott omdöme. Dock så är det säkert inte fel att köpa par enklare från ex Biltema.

Jo jag såg de på Conrad också, dessutom "märkes" för samma pris som CO men vill undvika Conrad då de numera inte har någon telefonsupport alls!? Och att det kan ta dem 48 timmar att svara på mail.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P
snowjim skrev:
Jo jag såg de på Conrad också, dessutom "märkes" för samma pris som CO men vill undvika Conrad då de numera inte har någon telefonsupport alls!? Och att det kan ta dem 48 timmar att svara på mail.
Telefonsupport på en tving?:wow: Skämt å sido, jag har aldrig behövt ringa dem eller någon annan onlinehandlare så för mig så är det ingen show stopper. Att de tar så lång tid på sig för att svara på mail är ju skitdåligt däremot.

Irwin tvingarna har jag kollat på och de verkar schyssta.
 
Dessa typer av snabbvingar är tyvärr inte särskilt allround. Jag har ett rätt bra gäng från Bessey, Biltemas besseykopia, Axminsters (ser ut att vara otroligt lik biltemas) och några andra. De är väl rätt snabba och enkla att spänna men det är svårt att få precision i styrka och placering. De vill gärna glida lite när man spänner och at det bara finns "steg" i spännkraften gör att de inte är så bra när man tex ska sätta en rätskiva att köra cirkelsågen längs, man vill ju gärna säte den halvbra och sen knacka exakt rät och sen spänna.

Dessa tvingar använder jag enbart för att "fylla ut", dvs efter att jag har spänt fast något med vanliga tvingar sätter jag enhandstvingar för att jag vill ha tryck per fler ställen. I det fallet ligger bitarna alltså redan där de ska.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Finns det tvingar som har bra spännkraft, lätta att spänna med en hand, aldrig drar snett och dessutom bra gapdjup....jag har inte hittat några.
För mig är det alltid en kompromiss, men tar gärna emot tips.

För TS skulle jag rekommendera erwins snabbtvingar(om de passar).
 
Om du vill spräcka budgeten med råge...

www.toolab.se/produkt/Festool-Snabbtving-FS-HZ-160
 
Redigerat:
Låter nästan som att jag skulle ta o avbeställa de där Erwin tvningarna, men så dåliga kan de väl ändå inte vara? Ska jag ha vanliga skruvtvinnar så kan jag köpa Biltemas proffs känns det som.
 
Irwin quick grip XL är väldigt bra enhandstvingar. Men det är ett annat verktyg än en skruvtving (och en snabbtving för den delen). Behöver du mer presskraft och precision är skruvtving bättre än enhandstving. Behöver du mer presskraft än snabbtvång bättre än enhandstving. Behöver du klämma fast saker med bara en hand är en enhandstving bättre än de båda andra.

Det brukar ju heta att man inte kan ha för många tvingar (även om jag inte riktigt håller med om det....), så kanske både enhandstvingar och skruvtvingar? Snabbtvingar är inte lika viktiga tycker jag.
 
Ska det tvingas genom hålen på bänken (vilket kan vara väldigt användbart) hade jag kört på vanliga festooltvingar eller nån kopia på dem. Äger 1 sån där festool snabbtving och 6 vanliga, tror jag använt snabbtvingen vid 2 tillfällen och båda gångerna var för att jag hade slut på vanliga festooltvingar.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det är väl vanliga 3/4" hål i bänken (c:a 19mm). Då kan man ju använda bänkspännare av valfri sort. Tex från Sjöbergs. Då slipper man helt problemet med att det sitter grejor ivägen under bänken så att man inte får dit en vanlig tving.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Irwin quick grip XL är väldigt bra enhandstvingar. Men det är ett annat verktyg än en skruvtving (och en snabbtving för den delen). Behöver du mer presskraft och precision är skruvtving bättre än enhandstving. Behöver du mer presskraft än snabbtvång bättre än enhandstving. Behöver du klämma fast saker med bara en hand är en enhandstving bättre än de båda andra.

Det brukar ju heta att man inte kan ha för många tvingar (även om jag inte riktigt håller med om det....), så kanske både enhandstvingar och skruvtvingar? Snabbtvingar är inte lika viktiga tycker jag.
Vad jag är ute efter är att kunna snabbt och enkelt spänna fast rätskiva eller liknande, här hoppas jag på att de Irwin jag köpt fungerar? När det gäller att pressa ihop något för ex limning så väljer jag hällre vanliga skruvtvingar då man oftast behöver kontrollera kraften mer och man kan behöva ganska många(vanliga skruvtvingar är ju ganska billiga).
 
Ola C skrev:
Ska det tvingas genom hålen på bänken (vilket kan vara väldigt användbart) hade jag kört på vanliga festooltvingar eller nån kopia på dem. Äger 1 sån där festool snabbtving och 6 vanliga, tror jag använt snabbtvingen vid 2 tillfällen och båda gångerna var för att jag hade slut på vanliga festooltvingar.
Kan säga direkt att jag kommer definitivt inte lägga så mycket pengar på tvingar som festtool vill ha för sina, där känns det som märket kostar lite väl mycket. Hade jag varit hantverkare så kanske men inte som hobbyman.
 
Eld skrev:
Det är väl vanliga 3/4" hål i bänken (c:a 19mm). Då kan man ju använda bänkspännare av valfri sort. Tex från Sjöbergs. Då slipper man helt problemet med att det sitter grejor ivägen under bänken så att man inte får dit en vanlig tving.
Detta verkar inte dumt, dock är det inte så lätt att få tag på just Sjöbergs men det är ju ingen avancerad konstruktion så det borde finnas i andra märken med som är mer lättillgängliga. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.