Ska du skruva många skruv så skulle jag alsrig rekommendera en slagskruvdragare. De tar mycket längre tid per skruv, samt att de låter allt för mycket (trots peltor kåpor blir man trött efter ett par timmar utav knackandet).
Men ska du skruva många grova skruva så är slagskruvdragaren att rekommendera. Men då kan du inte förborra med maskinena eller använda den som hålsåg..

Jag hade lagt mina pengar på en borstlös borrskruvsragare från bosch eller makita

Jag har en 10,8 V slagdragare från Bosch. Jag stör mig också på ljudet, det är rätt ettrigt. Men kan man leva med det så kan den vara trevlig i vissa situationer. Eftersom man inte behöver hålla emot i princip alls är det den som kommer fram när det ska skruvas på konstiga ställen där det är svårt att nå. Den är även bra när det är trångt för den är då liten. Men det är inte den som kommer fram när situationen inte kräver det. Då tar jag hellre min 18V Makita borrskruvdragare, som knäcker handleder (och en gång även ett par glasögon).
Med det sagt så är den rätt stark. Jag har dragit 10x280 franska med den (förvisso förvirrat, men friktionen är rätt hög ändå.) Detta gick dock väldigt långsamt och krävde gott om batteri. Vill minnas att det gick mer än ett batteri per skruv. Anledningen till att det gick långsamt är ett problem som alla slagskruvdragare lider av i någon mån. Istället för att som med en vanlig dragare dra med ett konstant moment (som operatören måste hålla emot) så jobbar ju en slagdragare med en serie snabba slagg i rotationsriktningen. I fallet med boschen så är det dessa slag som är 110 Nm eller vad de nu var. Tanken är ju att skruven ska rotera en liten bit med varje slag tills den är på plats. Men i praktiken så kommer en del av energin i slaget att tas upp som en fjädrande vridning av metallen i skruven. Ju längre skruv och ju trögare den är att dra i desstu mer kommer skruven att fjädra. Har man otur med dessa faktorer så kan resultatet bli att all energin går åt till fjädringen och inget blikvar att skruva med. Lösningen då är att hitta något som slår ytterligare lite hårdare som har lite moment kvar att övervinna fjädringen. Med en vanlig skruvdragare så tas fjädringen upp av den första biten den snurrar, och när den sen är i spänn så går allt resterande momentet åt att dra i skruven, iaf så länge den orkar. I praktiken betyder detta att min makita med sina 85-90 Nm oftast är mycket effektivare än min slagdragare från Bosch trots dess på pappret starkare 110 Nm.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Glasögon? :x Det slår ju tom mitt blåmärke på knät som fick sig en rejäl smäll när handleden nästan gick av (nåja). Mental note: snabba inte upp vinterdäcksbytet med 18voltsmaskinen, i alla fall inte utan att ändra från borrläget och kolla rotationriktningen innan man drar på för fullt...

Jag stod och koncentrerade mig på bubblan i vattenpasset för att hålla koll så reglen som skulle fästas inte kom ut lod samtidigt som jag drog fast den övre skruven som råkade vara just i huvudhöjd. Eftersom man måste titta på vattenpasset rakt framifrån kom huvudet därmed ganska nära regeln och skruvdragaren. Skruven bottnade fortare än jag räknade med där jag stod och tittade på vattenpasset, då jag har för vana att alltid köra borrläge . Så skruven slutade snurra, men inte skruvdragaren som glatt fortsatte runt med sin 90Nm eller vad det nu är på den. Så där kom batteriet på skruvdragaren åkandes och drog i hörnan på glasögonen. Som tur var höll glasen och bågen gick att bocka till tillräckligt. Men problemet hade inte uppstått med en slagskruvdrgre.

Sen jag köpte min slagskruvdragare så skruvar jag med den hela tiden. Har bara borrskruvdragaren till att borra med. Och inget slår styrkan i en slagskruvdragare.

Har en Hitachi WH18DBEL och en
Hitachi DS18DSL. Är grymt nöjd med bägge 👍🏼

Som sagt, har du väl börjat skruva med en slagskruvdragare, vill du inte skruva med borrmaskinen mera.
Efter 13 år som snickare var mina handleder slut, men då kom slagskruvdragaren in i mitt liv, problemet med handlederna är nu som bortblåst.

Fram och tillbaka och till slut bestämde jag mig för att beställa en Borrskruvdragare GSR 18 V-EC (årets modell) med 2st 4Ah + ett mindre 2Ah. Slagskruvdragare kommer även tillkomma i verktygsfamiljen, men det får bli längre fram. Närmaste bygget är en trädkoja. Tack för alla tips och att jag fått upp ögonen för slagskruvdragare. :-)

• Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.