Hej,

ska inom kort påbörja att regla väggar på en oinredd övervåning.
Nu undrar jag vad som är bäst, en avståndslaser eller krysslaser? och vilken modell rekommenderar ni?

tacksam för alla möjliga svar!

/MarMatFil
 
Snailman
Välkommen till forumet!

Nu är jag väl inte helt säker på om du behöver dessa grejor, jag använder krysslaser som jag köpt från kina och har nyss skickat efter en avståndslaser som någon nämnde nyligen i en tråd här i verktygsforumet, men det brukar ta några veckor att få hem grejorna från kina tyvärr, jag använder lasern för att få syll och hammarband ovanför varandra, sen när jag satt upp dem så ritar jag var reglarna ska vara på syllen, och sedan överför jag måttet till hammarbandet med lasern, sen när jag ska kolla längd på reglarna mellan syll och hammarband tänkte jag använda avståndsmätaren. Så jag har väl tänkt att använda bådadera
 
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Avståndslasern går alltid att ersätta med andra verktyg utan något större bekymmer, så är det antingen eller så skulle jag välja krysslasern då det är ett oerhört bra hjälpmedel. Men som Snailman säger så är det smidigt att ha både och.

Leica gör bra laserverktyg tycker jag.
 
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Snailman
oas skrev:
Avståndslasern går alltid att ersätta med andra verktyg utan något större bekymmer, så är det antingen eller så skulle jag välja krysslasern då det är ett oerhört bra hjälpmedel. Men som Snailman säger så är det smidigt att ha både och.

Leica gör bra laserverktyg tycker jag.
Jag hade / har en lite trasig Leica lino L2 krysslaser som jag hade innan kinalasern (har köpt 2 kinalasrar en 5 linjers för ca 400kr och en 8 linjer för ca 800kr? leican kostar ca 1600kr http://www.proffsmagasinet.se/laser...elaserkorslaser/leica-lino-l2-korslaser?vat=1

så ville komma lite billigare undan denna gång.

ska du inreda nåt badrum på övervåningen som du ska kakla så är ju krysslasern bra till detta.
 
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Ja, Leican jag hade var det inte jag som betalade. Gick via arbetet så det var lugnt. :) Men förstår att man kanske vill ha lite billigare saker, men Leica är de enda jag kan rekommendera pga bristande erfarenhet av andra märken. Dock har jag provat nån DeWalt också, och den funkar ju bra den med. Så länge det är en självkalibrerande laser så är det nice.
 
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Vilket av de två verktygen du ska satsa på är det svårt för oss andra att svara på. Det är ju helt olika verktyg, med helt olika användningsområden. Avståndslasern mäter ju just avstånd medans krysslasern ju i praktiken är ett vattenpass. Så det beror ju på vilket moment du tycker är jobbigast att göra. Jag har båda. Köpte en ganska avancerad krysslaser när jag hade ett stort jobb på gång. Den är jag mycket glad för och använder flitigt till allt möjligt. Skulle verkligen inte vilja vara utan idag. Min avståndslaser fick jag i present lite senare och den är trevlig om man ska mäta lite längre avstånd, men den ersätter inte andra mätverktyg helt och hållet. Man måste alltid ha något att mäta mot, så det är tex inte praktiskt för att märka upp var du ska såga av en regel då du sällan har något i änden på den att mäta mot. Praktiskt ibland men inte lika användbar tycker jag.
 
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Instämmer med pyro.

Leicas avståndsmätare går dock att använda som vattenpass (den visar verktygets lutning i grader +-0.00 till +-180.00), man kan också räkna ut area och volym, mäta vinklar, etc. Det är rätt smidigt, men jag föredrar ändå att använda ett vattenpass och måttband/tumstock för det mesta.
 
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Tack för svaren allihop! Jag är väl hyfsat ny i hemmafixarsvängen så alla tips mottages gärna!
 
Min krysslaser är en Bosch gll 3-80. Onödigt overkill för de flesta applikationer, men när jag köpte den var den tredje linjen nödvändig. (Nödvändig är iofs ett starkt ord i sammanhanget men den underlättade jobbet väldigt mycket.)
Då skulle jag sätta innertaksplattor med synliga skarvar i ett utrymme vars form skulle kunna liknas vid ett oregelbundet H. För att få ihop det med matchande linjer och dessutom med hänsyn till var glespanelen fanns var den tredje linjen väldigt användbar. Men den har visat sig användbar fler gånger efter det.

Ska man regla upp väggar kan den tredje linjen vara en bra hjälp för att få bort dem i vinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
MarMatFil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.