SandmanNet skrev:
Ja, den där såg nice ut, önskar jag hade sett den innan jag beställde mitt från USA.

Precis! Ett sådant där bord vill jag ha! Vi har bara fjösiga mobila sågbord för garaget från Makita, Bosch, Metabo och liknande. Ett ordentligt bord som det där vore drömmen.

Jag riktar inte jättemycket (har en rätt kass, men funktionell Cotech-rikt) men skull ändå vilja ha en sådan där. :)
Nu skall vi komma ihåg att maskinerna i länken är hobbymaskiner som troligen inte tål en jämförelse med de maskiner som finns på marknaden här.

Jag tog en gång en närmare titt på den amerikanska ikonen Delta Unisaw. På något vis hade ett exemplar hamnat i Österbotten. Ärligt talat var den ingenting att hurra för. Klent byggd med en ynklig enfasmotor.
Om du tittar regelbundet på blocket hittar du säkert en begagnad Ejca L18 eller en Wadkin-Bursgreen 10AGS eller en Rapid för ett hyggligt pris. De är allihop med största sannolikhet bättre än Powermatic sågen i länken.

Amerikanernas smala rikthyvlar med oändligt långa bord burna av två korta laxstjärtsgejdrar klarar inte heller jämförelsen med de där 20 cm breda Stenberg rikthyvlarna som emellanåt dyker upp på Blocket för ett par tre tusen kronor.

Bara man tänker utanför ramarna finns det oftast lösningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.