Byggahus.se

Deltaslip eller multiverktyg?

1. H
    Husägare · Stockholms · 103 inlägg

HeloBE

Husägare
    Nu har min gamla deltaslip (Black & Decker Mouse) gett upp så jag behöver något nytt. Ska man satsa på en ny deltaslip eller funkar det lika bra att slipa med multiverktyg och använda sliphuvud (om man struntar i att man då inte har dammuppsamling)? Vilket specifikt verktyg rekommenderar ni?

/Björn

2. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 807 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Om du använder den endast lite grann, skulle jag säga att det är helt ok att köra multiverktyg. Jag har en Fein 250 (inte den nyare 350 :( ), och det funkar, men inte mer än så. Den har för övrigt dammuppsamling.

Om du däremot slipar ytor och inte hörn, skulle jag säga att en vanlig slipmaskin funkar bättre. Om du kan tänka dig att spendera lite pengar, skulle jag säga att en Rotex 90 är optimal, då du får både och.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 306 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Jag har både en Blå Bosch GDA280E deltaslip och ett Blå Bosch multiverktyg GOP300. Båda med utsug. Kan inte känna att det är någon särskild skillnad i slipfunktionen. De fungerar bra, men en riktigt rotations/oscillerande slip är allmänt bättre.
    Jag röstar på ett multiverktyg, men ta den med sladd, så har du ett evighetsverktyg.

Redigerat 10 jul 2016 15:07
    • Laddar…
  4. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 031 inlägg

anders07

Medlem
    Ja, ett multiverktyg med sladd skulle jag också satsa på. Köp en billig Jula/Biltema slip om du behöver slipa större område...

5. johel572
    Garagebyggare · Gävleborg · 983 inlägg

johel572

Garagebyggare
    Köp en riktigt avvibrerad typ Fein. Dyr men du kan köra den längre än 20min och fortfarande ha känsel kvar i händerna!

6. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Japp. En tidigare kollega blev sjukskriven i tre månader p.g.a. ett helgarbete med en B&D Mouse.

7. A
    Medlem · Uppsala · 1 597 inlägg

Alko

Medlem
    Jag har slipat fönsterkarmarna med både Fein Multimaster 250 och Festool RO 90, samt Festools dedikerade deltaslip, minns inte namnet (såldes). Tycker alla levererar, och jag kan inte säga att RO 90 är jättemycket bättre än Fein Multimaster faktiskt (däremot går det åt betydligt mer slippapper på Fein). Röstar på orange framför grönsvart här eftersom du kan ha den till mycket annat!

8. S
    Allvetare · Halland · 2 140 inlägg

sblixten

Allvetare
  9. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 873 inlägg

Snailman

Medlem
    Om evigheten varar fyra år :p (inne på goop300 nr2)

10. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Du stackare, som blev offer för statistiken! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.