Byggahus.se

Tips på sticksåg

1. V
    Medlem · Västra Götealand · 141 inlägg

VW Transporter

Medlem
    Hej

Är det någon som har en sticksåg där bladet sitter riktigt, riktigt stadigt? Där både infästning och bladstyrning är som skruvstycken?

Jag har haft ett antal maskiner som jag inte tycker håller måttet. Den enda jag provat som är OK är Boschs gamla blåa modell med åtskruvning i främre handtaget, men dessa hittar jag inte på marknaden längre.

Stavmodell med sladd (ej handväska), Bosch bladfattning och pris mellan 1000-2000 kr är egentligen enda kraven i övrigt?

Tacksam för era erfarenheter, inte era allmänna märkessympatier, era synpunkter på sladd/batteri osv.

mvh

2. T
    Medlem · Stockholm · 620 inlägg

Taxture

Medlem
    Har du kikat på festool?
    Dom hade iaf förr bästa bladstyrningen

3. V

VW Transporter

Medlem
    Fast det är väl dubbla min budget, minst?

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 102 inlägg

MathiasS

Medlem
    Jag bytte från den gamla blåa sticksågen till en ny GST 160. Galen skillnad i bladstyrning så om du tyckte den gamla var bra så kommer du vara nöjd med den nya. Drygt tvåtusen om du handlar i tyskland. Leta pris på idealo.de.

I övrigt har jag inga referenser så hur denna står sig mot andra fabrikat vet jag inte. Gissar att Festoolen är en av få som konkurrerar och slår den på fingrarna.

5. D
    Medlem · Halland · 11 inlägg

d-o

Medlem
    Långt över budget så ganska orelevant i det här fallet men den som är mest inspänd är nog Mafell?

6. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 480 inlägg

slacker

Verktygstokig
    • Laddar…
  7. T
    Medlem · stockholm · 1 829 inlägg

toolman77

Medlem
    • Laddar…
  8. V

VW Transporter

Medlem
    Sladd är det som gäller.

9. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 093 inlägg

Isakare

Medlem
    Köp ingen Hitachi bara, värdelös hållare, bladet hoppar ur stup i kvarten. Köpte en ny hållare då jag trodde den gamla var sliten, men det blev ingen skillnad.
    Har som tur är en 20 år gammal Bosch Limpa privat, den hållaren är som sagt riktigt bra.

10. V

VW Transporter

Medlem

Jag beställde denna! Sen upptäckte jag att just bladinfästningen på den har en egen tråd här på byggahus.se!

https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-4351-ftc-sticksagen-haller-sagbladet-snett.227825/

Så det kan nog bli en snabb retur...

11. V

VW Transporter

Medlem
    Kände på en Dewalt DW333KT som verkar stabil. Erfarenheter?

• Laddar…
  12. slacker

slacker

Verktygstokig
  13. slacker

slacker

Verktygstokig
    Personligen så gav jag upp på DeWalt för många år sedan - Ett par maskiner som inte var annat än skit. En cirkelsåg som brann upp och en tigersåg som där vitala delar var gjorda i plast och resulterade i att hela axeln släppte och kan vickas hej vilt. Skruvdragarna var dessutom så tunga att man inte kunde jobba en hel dag med maskinerna. DeWalt tillbehör som sågblad och borrar köper jag vid kampanjer och på rea - Men någon DeWalt maskin kommer aldrig att få en plats i min arsenal igen...
    Slog mig att jag far med osanning - Kom just på att jag har en S25601K Bilhammare sen någon åt - som jag faktiskt är nöjd med - Köptes på 50% rea vid nått tillfälle... f*n åhh! :thinking:

14. T
    Medlem · stockholm · 1 829 inlägg

toolman77

Medlem
    Varför då? Jag har i princip bara sladdlösa verktyg. Kan sakna kräm i cirkelsågen och tigersågen men det vägs upp av att jag kan bygga där det inte finns el vilket är förvånansvärt ofta. Bara friheten att kunna göra ett snabbt kap utan att behöva trassla med sladdar är lätt värt tappet i effekt.

15. V

VW Transporter

Medlem
    Jag har en batteristicksåg. Använder den inte och skall inte ha någon mer sån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.