K kelegris skrev:
Hej Anders,

Är det mitt ansvar som "ägare" om de gräver av en elkabel som inte ligger tillräckligt djupt?
Jag är nog mest bitter över att ingen informerat om vad/när de gör från installatörens sida.
Som noterats tidigare gäller det som finns i avtalstexten för fastighet.
Utanför fastigheten allmän/kommunal mark gör entreprenören en förfrågan med Ledningskollen gällande el/tele/etc, nu generaliserar jag för det finns olika arbetssätt.

Detta med ansvar och vem som ska betala finns inget standardsvar på, de ytterst få gånger det hänt som jag känner till delades kostnaden mellan entreprenör/grävare, de har i regel kontakt med någon elfirma om entreprenören saknar egen kompetens för el och det hände så sällan att det inte var värt att krångla med fastighetsägaren. Men det kan ju vara tvärt om också, Vi var väl snälla och smidiga;)
Däremot vid avgrävning av vatten som hände två gånger har fastighetsägare och kommunbolaget fått lösa det utifrån helt felaktig förläggning av servis.
Fastighetsägares egna elledningar till belysning, garage, etc, som inte har informerats om och inte märkts ut har fastighetsägaren fått åtgärda eller ta kostnad för åtgärd.

Det har löst sig! Tack för alla svar. Det visade sig vara säljaren som missuppfattat att inkommande el hade grävts av, utan det handlade om en avgrävt ledning till utebelysningen, varpå jordfelsbrytaren gick osv (och lite dålig kommunikation på det).
Att denna kabeln blev avgrävd är jag helt med på att det är mitt eget fel.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är dock inte lika ovanligt som servisledning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.