7 947 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Val av sågklinga
Sida 1 av 2
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan. Jag har en liten justersåg med en klinga på 250mm.
Jag har en 40 tandad klinga redan till den för trä, men är ändå intressad av finare snitt.
Det är mest finsnickeri, med intresse av släta snitt. På jobbet har vi upp till 96 tandad, till alla möjliga matrial. Det är inte dit jag behöver. Men jag vill kunna få helt slätt snittytor, så de "ser ut som de vore planhyvlade". Matrialet jag jobbar med är bok, ask ek. Det är inte bara i kap utan även i klyvsammanhang jag vill kunna uppnå det resultatet. Vet att det är skillnad på klyv och kap klingor, i alla fall i mängden tänder å utförande.
Men jag tänkte om man jobbar långsammare, borde det gå?
Vilket märke är att rekommendera, funkar bosch?
Jag har en 40 tandad klinga redan till den för trä, men är ändå intressad av finare snitt.
Det är mest finsnickeri, med intresse av släta snitt. På jobbet har vi upp till 96 tandad, till alla möjliga matrial. Det är inte dit jag behöver. Men jag vill kunna få helt slätt snittytor, så de "ser ut som de vore planhyvlade". Matrialet jag jobbar med är bok, ask ek. Det är inte bara i kap utan även i klyvsammanhang jag vill kunna uppnå det resultatet. Vet att det är skillnad på klyv och kap klingor, i alla fall i mängden tänder å utförande.
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
För många tänder på klyvklingan så bränner det..Sturmtiger skrev:
Hejsan. Jag har en liten justersåg med en klinga på 250mm.
Har du kollat så din klinga är:
1. Vass?
2. Inte wobblar? Kolla tråden där vectrex fixar till sin såg.
Viktigast för att bra resultat är en vobbelfri klinga och att den är riktigt vass.
Enklast för superfinish är väl ett drag med putshyvel efteråt. Har du inte det så kan man skava av 1 tiondel med sågen i ett andra pass. Är klingan vobbelfri så blir resultatet som hyvlat.
Enklast för superfinish är väl ett drag med putshyvel efteråt. Har du inte det så kan man skava av 1 tiondel med sågen i ett andra pass. Är klingan vobbelfri så blir resultatet som hyvlat.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Nej jag upplever inte att den vobblar. Men jag undrar, har märkena på klingorna någon betydelse?
Skulle en 60 tandad ge bättre resultat?
Skulle en 60 tandad ge bättre resultat?
Det är inget man "upplever". Det måste du mäta dig fram till.Sturmtiger skrev:
Vad menar du med märkena? Tillverkarna? Klart att olika tillverkare gör olika bra klingor, men det är underordnat vobblet.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Nej jag har mätt resultatet, så klart å visst det var felmarginal på 0,1-0.2 mm i ändarna. Men det kan jag leva med.
Märkena, ja tillverkana. Var lite otydlig.
Kollade på Bosch, nuvarande är nordic tyckte jag mig se. Så är bosch vättigt, eller borde ja gå över till något annat?
Märkena, ja tillverkana. Var lite otydlig.
Kollade på Bosch, nuvarande är nordic tyckte jag mig se. Så är bosch vättigt, eller borde ja gå över till något annat?
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Har du mätt på klingan? Du ska inte mäta på virket.Sturmtiger skrev:
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja jag mäte på virket.
Jag upplever att klingan funkar till att kapa, men ger inte tillräckligt bra resultat vid klyvning.
Att efter putsa vart ämne, visst det går att göra. Men jag skulle vilja slippa det momentet. Såg att någon tand var lite skadad, så därför undrar jag inför nyköp av klinga, vad som skulle passa.
Jag upplever att klingan funkar till att kapa, men ger inte tillräckligt bra resultat vid klyvning.
Att efter putsa vart ämne, visst det går att göra. Men jag skulle vilja slippa det momentet. Såg att någon tand var lite skadad, så därför undrar jag inför nyköp av klinga, vad som skulle passa.
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Är klingan skadad kan en ny klinga göra det bättre. Jag kör cmt's. Men om det är wobbel från axeln spelar det ingen roll vilken klinga du kör med.Sturmtiger skrev:
Ja jag mäte på virket.
Jag har CMT, Swedex och Bosch. Kan inte påstå att jag upplever någon skillnad vad gäller snittkvalite mellan dem. Klyvklingorna är såklart betydligt bättre på att klyva än vad kapklingorna är men när det kommer till snittytans kvalite så tycker jag inte det blir någon skillnad.
Det viktigaste är att du har en axel och axelfläns som inte vobblar och att klingan inte vobblar.
Här är en film när jag mätte vobbel (och spåren i bordets paralellitet med klingan) på min gamla boschsåg för några år sen.
Det viktigaste är att du har en axel och axelfläns som inte vobblar och att klingan inte vobblar.
Här är en film när jag mätte vobbel (och spåren i bordets paralellitet med klingan) på min gamla boschsåg för några år sen.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
En tydlig instruktion filmV vectrex skrev:Jag har CMT, Swedex och Bosch. Kan inte påstå att jag upplever någon skillnad vad gäller snittkvalite mellan dem. Klyvklingorna är såklart betydligt bättre på att klyva än vad kapklingorna är men när det kommer till snittytans kvalite så tycker jag inte det blir någon skillnad.
[media]
Jo, nu förstår jag hur du menar att kunna mäta på klingan. Har inget sådant instrument dock.....
Därav har jag bara fått förlita mig på hur det färdiga resultatet blir.
Tack för lite olika förslag på märken på klingor.
Om man hade satsat på en budget modell, alla biltema, är det helt bortkastade pengar? Eller skulle den klara av virke, men blir skämda av smuts, grus eller metal fragment av olika slag?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
En liten undran. Var kan man få tag i ett sådant liknande mät instrument?
Vad heter det?
Kan ju vara värt att ha ett....
Sedan undrar jag kring injusteringen.
Har en Byggsåg, som jag mest gör lite grov kap å klyvningar på. Men jag undrar, jag är nämligen rätt säker på att den vobblar, hur kommer jag till rätta med det?
Vad heter det?
Har en Byggsåg, som jag mest gör lite grov kap å klyvningar på. Men jag undrar, jag är nämligen rätt säker på att den vobblar, hur kommer jag till rätta med det?
Indikatorklocka heter det.Sturmtiger skrev:
Vad heter det?
Finns i olika prisklasser. Från några hundralappar till flera tusen.
Den i filmen köpte jag på otdtools! Typ denna skulle jag gissa på.
https://shop.otdtools.se/product/indikatorklocka-0-5-mm-diesella
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
1. Kolla så klingan är plan.Sturmtiger skrev:
Vad heter det?
2. Kolla så alla kullager är som de ska.
3. Mät på axelflänsen.
Åtgärda där felet sitter
Injusteringen beror på vad det beror på. I bästa fall är det bara klingan som är skev. Då byter man till en ny!
I sämsta fall är axeln eller flänsen skev eller kanske ännu värre någon form av glapp i mekanismen.
En skev axel eller fläns går att svarva till i en metallsvarv. Finns även lite alternativa sätt. Kika på Wandel på Youtube för lite andra alternativ.
I sämsta fall är axeln eller flänsen skev eller kanske ännu värre någon form av glapp i mekanismen.
En skev axel eller fläns går att svarva till i en metallsvarv. Finns även lite alternativa sätt. Kika på Wandel på Youtube för lite andra alternativ.