Är det någon som provat festools utsugskåpa DCC-AG till annan vinkelslip än festools egen DSC-AG 230? Främst är jag intresserad av att köra med någon av de större boschfräsarna då boschs motsvarighet inte ser ett dugg dammtät ut.

Jag var hos min lokala festoolhandlare idag för att försöka få klarhet i det här. Tyvärr hade de bara 125orna inne och sålde inte heller blå bosch. Jag kan åtminstone rapportera att kragen på den lilla kåpan är 54 mm (mätt av återförsäljaren) men att den också har tre (väldigt) små "tänder" som passar i en "tandad" krans på fräsens krage. Tyvärr anar jag att det försvårar perfekt passning på en annan maskin då det här känns som en klassisk låt-oss-hitta-på-en-egen-standard-festool-lösning.

ImageUploadedByByggahus.se1388780612.002748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är ju så nära, så nära men inte riktigt, riktigt. I bild ser man ett sprängskydd till gws 24-230 och under festoolen infästning. Jag kanske kan pressa ihop det men boschen verkar en gnutta större.

Ca 1mm för mycket i diameter.

Du har ju köpt en fin plåtsax nyligen - kan du inte klippa till en plåtremsa och lägga mellan?

bygga_bo skrev:
Du har ju köpt en fin plåtsax nyligen - kan du inte klippa till en plåtremsa och lägga mellan?
Det är tyvärr fel åt andra hållet. Halsen på min nya fina GWS 24-230 är aningens för grov för kragen på festoolkåpan. Det verkar med andra ord vara dags att köpa en svets.

Vet inte vilket originaltillbehör du spanat på till Boschen, är det den kåpa de kallar "styrslid med dammutsug för kapning" artikel1 605 510 180? Om ja skulle jag inte direkt dömt ut den då min erfarenhet är att dammuppsamlingsförmågan främst beror på kapaciteten på dammsugaren. Oavsett vad ser ju Festools kåpa betydligt trevligare ut.

Hur tjockt är godset i Festoolkåpans krage? Är där plåt nog att slipa bort 0,5mm?

fiskbuggaren skrev:
Det är tyvärr fel åt andra hållet. Halsen på min nya fina GWS 24-230 är aningens för grov för kragen på festoolkåpan. Det verkar med andra ord vara dags att köpa en svets.
Helt uppenbart vad du menar nu när jag läser tråden från början. Tar på mig dumstruten... :o

Det skulle inte funka att såga ett spår (eller två) i stosen/halsen på vinkelslipen? Det kan iofs vara lite vanskligt eftersom det är gjutgods (antar jag), men det är å andra sidan inte mycket extra den skall pressas ihop... men kanske dumt att testa?

phl skrev:
Vet inte vilket originaltillbehör du spanat på till Boschen, är det den kåpa de kallar "styrslid med dammutsug för kapning" artikel1 605 510 180? Om ja skulle jag inte direkt dömt ut den då min erfarenhet är att dammuppsamlingsförmågan främst beror på kapaciteten på dammsugaren. Oavsett vad ser ju Festools kåpa betydligt trevligare ut.

Hur tjockt är godset i Festoolkåpans krage? Är där plåt nog att slipa bort 0,5mm?
Spontant ja, Jag tror att det är nog med gods. Hur hade du gått tillväga?

Och, ja, det är styrsliden jag tittat på (och faktiskt även beställt en, men ännu inte fått, till min mindre vinkelslip). Det var fler saker jag störde mig på med den och festools är (i vanlig ordning) jättefin. På flera sätt beter sig boschs variant som en cirkelsåg och festools som en sänksåg.

Vi tar och bumpar denna tråd.

Jag har samma frågeställning som TS. Någon som så här 7 år senare har provat?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.