2 368 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Göra bordssåg för min cirkelsåg
Jag ska göra ett bord där jag både kan montera handöverfräsen och cirkelsågen så det blir en bordssåg och fräsbord. Jag tänker använda mig av en större bordsskiva, 1800x1200x50, i stavlimmad furu (om den nu är plan). Jag har kikat på youtube där det finns hur mycket som helst men ingen har monterat sågen så dess egen "fot" livar med ovansidan på bordet. Varför?
På det sättet får en ju en ställbar såg och dessutom klingskydd. Pressar klingskyddet upp ämnet, är det därför det inte är önskvärt att ha det där?
På det sättet får en ju en ställbar såg och dessutom klingskydd. Pressar klingskyddet upp ämnet, är det därför det inte är önskvärt att ha det där?
Anledningen till att ingen gjort så att sågens platta livar med ovansidan av sågbordet är väl för att det gör konstruktionen mer komplicerad tror jag.
Som jag ser det finns det ju ingen vits med cirkelsågens klingskydd när de är monterad i bordet; i och med att ämnet trycker undan det så ger det ju inget skydd mot klingan när man sågar, bara när sågen inte är aktiv så att säga.
Mathias Wandel har en film om ett bordsågsbygge där han tvingas ompröva sina idéer men blir rätt nöjd i slutänden om jag inte minns fel.
Gör gärna en tråd om ditt bygge, lycka till!
//Ronnie
Som jag ser det finns det ju ingen vits med cirkelsågens klingskydd när de är monterad i bordet; i och med att ämnet trycker undan det så ger det ju inget skydd mot klingan när man sågar, bara när sågen inte är aktiv så att säga.
Mathias Wandel har en film om ett bordsågsbygge där han tvingas ompröva sina idéer men blir rätt nöjd i slutänden om jag inte minns fel.
Gör gärna en tråd om ditt bygge, lycka till!
//Ronnie
Ja, klingskyddet trycks undan medan en sågar men det skyddar när det inte är något i den och det är ju en säkerhetsvinst, tycker jag. Jag ska kolla in Wandel's video o en stund - det blir för mycket dålig musik om en tittar på för många videos i taget...
Klicka här för att svara