Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)

6k läst  155 svar

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hej alla glada.

Nu är jag så gott som klar med lagandet av fräsen och tänkte dyka in i frågorna kring spånhantering. Har varit och kikat på begagnade Felder RL125/140/160 och de verkar ha en fin filtrering men de är dyra och jag har läst att cyklon är ungefär snarlikt i effektivitet åtminstone tillsammans med patronfilter (?).

Jag köpte för ett tag sen ett gammalt hemmabygge till spånsug på blocket för 500kr.
    Motorn är på 1,75kW men impellern har raka blad. Går nu i tankarna att slakta den lite. Byta impeller till en mer effektiv och sätta cyklon före och patronfilter bakom. Går det sätta filter direkt på ”utblåset”, dvs utan traditionell spånpåse?

Ska se om jag hittar lite bilder på sugen.

Alternativet i nuläget är att köpa en Felder af16/af22 plus patronfilter och sätta en Oneida Dust Deputy XL tillsammans med ett plåtfat.

Tankar och erfarenheter mottages gladeligen.

2. pjapen
    Medlem · Nivå 6
    Hade en liknande tanke och jag slog till, cyklonen är underbar. tar 95% av allt sågdamm.
    endast tömt säcken en gång och då var det ungefär 4 liter i den, på samma tid har jag nog tömt sopkärlet minst 20 gånger.
    jag har kvar det stora filtret mest för att det inte stör mig och fick bra värden när jag hade en partikelmätare när jag både körde med planhyvel och fräsbordet. lite sämre med slipen men det är nog främst för att mycket slipdamm inte kommer in i spånsugen.

[​IMG][​IMG]

3. E
    Medlem Nivå 7
    Ser ju bra ut. Men du kör alltså med vanlig filterpåse?

4. S
    Medlem Nivå 2
    Ser bra ut och detta med cyklon är tydligen grejen! Vilken storlek har du på cyklonen 4, 5 eller 6 tum inlopp? Jag har en fläkt på 2,2 kw dvs 3hp och tvekar om jag skall välja 5 tum cyklon (som klassas för 0,5-3 hp) eller 6 tum som klassas 3-5 hp. Något tips?

5. E
    Medlem Nivå 7
    Har själv haft samma fundering :thinking:

6. S
    Medlem Nivå 2
    Hur går dina tankar?

Jag tänker att en för liten cyklon/för stor motor gör att spån och damm inte trillar ner under åker med ut ur cyklonen. så jag tänker att det är bättre med en större cyklon än en liten, men vad händer om den är för stor?

7. E
    Medlem Nivå 7
    Mitt resonemang gick tvärtemot :D Hellre en överdimensionerad sug alltså. Det är väl farten i cyklonen som gör att spånet faller ner när det inte klarar av att ”hänga med” i virvlarna? Tänker då snarare att ett för dåligt flöde gör att mer åker rakt ut i sugen?

Men jag har absolut inget att backa upp detta med. Bara högst amatörmässiga innan-somna-tankar :thinking:

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 2
    Hm ja det skall väl vara rejäl skjuts på spånorna för att få cyklonverkan, annars blir det väl bara lite virvlar. Du har nog rätt...tror jag...

Jag har nu ställt frågan till Oneida som säljer såna prylar så får vi se vad sakkunskapen säger!

Redigerat 26 okt 15:51
  9. E
    Medlem Nivå 7
    Bra idé! Hör gärna av dig när du fått svar :)(y)

10. S
    Medlem Nivå 2
    Det kom snabbt

Hello Lennart,

Either one of the Super Dust Deputies would work with your blower motor. One difference between the two is that the 5” model is made to accommodate 6”-4” ducting/hose and the 6” model is made to accommodate 6”-5” ducting/hose. I would select the model that works best with your current ducting requirements.

Thanks,

11. S
    Medlem Nivå 2
    Så med din teori om att det gäller att ha snurr på prylarna (som låter troligt) så skulle jag gå på en 5 tummare

12. pjapen
    Medlem · Nivå 6
    jag har 5" och 1,4 kw på motorn, vanligt filter och det blir inte mycket damm i garaget när jag arbetar, hur skönt som helst när man får spånen vid sidan om och slipper ha det i en massa filter som man får blåsa rent.

13. E
    Medlem Nivå 7
    Okej. Låter ju lovande. Får bli ett cyklonbygge snart. Inspirationen är på topp :)(y)

14. pjapen
    Medlem · Nivå 6
  15. S
    Medlem Nivå 2

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: