Hej

Har köpt mig en Makita 2012nb trots många rekommendationer om rejäla gjutjärnsmaskiner.
Hittils har den funkar för mina ändamål men dom senaste bitarna har fått ett par ränder i sig och jag förstår inte varför.
Hyvlar mestadels oljad ek från möbler för att få bort oljan och få rätt tjocklek på bitarna.
Någon som har en idé om vad det kan vara?
Det kommer på samma ställe, lite till höger om mitten.
Har tagit isär allt och gjort rent. Hyvelskären har inga skador på sig.
Rullarna har ingen beläggning på sig heller.

En till fråga, vad rengör man inmatningsrullarna med? Behöver göra det rätt ofta då jag ännu inte har en spånsug utan kör med grovdammsugare som inte hinner med riktigt.

På bilden är det en bit lönn ca 5x15x100cm som har hyvlats.

Ser ju ut som att det är hyvelstålen eller rullarna ändå..

ClasseClas
Jag håller på skada på hyvelstålen eller kanske en hartsklump på stålen.

• Gilla
Smuttgubben
  • Laddar…
Har snurrat båda rullarna runt och torkat av med trasa och känt med handen och känner inget som sticker ut.
Hyvelstålen har jag inspekterat noga, lyst med lampa, torkat av, dragit nagelspetsen längs med bladet för att upptäcka ojämnheter.
Vilket medel är lämpligt att ha till rengöring av rullarna?

Microkatten
Prova att vända på stålen så kan relativt enkelt konfirmera eller utesluta felorsak.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Prova att vända på stålen så kan relativt enkelt konfirmera eller utesluta felorsak.
”Att vända blad” är ju en väl beprövad och effektiv metod att bli av med problem! :thinking:

Fortsätter i denna tråd med ett nytt problem, det gamla löstes med att vända på hyvelstålen.

Okej nu kör vi igång med ett nytt problem. Har märkt när jag matar 30cm breda bitar att ytan blir ojämn på bredden. Det blir en topp i mitten så vinkelhaken blir som en gungbräda när den läggs rakt på.
Har läst att om hyveln tar mer på ena sidan kan det bero på att hyvelstålen sitter snett eller att borden står fel men det här är alltså att hyveln tar mindre i mitten och mer på höger och vänster sida.
Det ända jag hittat om det var att kör man många mindre grejer i mitten hela tiden så slits det fortare där så när bredare saker körs blir det ojämnt.
Men här är det så även med helt nya stål:surprised:

Det är ca 0,5mm högre i mitten jämfört med kanterna.
Orkar inte skicka in på felsökning utan hoppas på att det går att skära till några pappersbitar och lägga under plåten i mitten.

Vad i hela friden är det som gör att det blir så här?

Snurrar runt hyvelstålen för hand genom att snurra på något till vänster och samtidigt sänker höjden med veven till höger och det är ganska exakt 0,5mm mer jag behöver sänka innan det tar i när bordsbenet ligger i mitten.
Har tagit bort bottenplattan för att utesluta att det beror på den.

"Skulle någon ha en Hammer a3 31/41 eller liknande till salu så PMa"

• Träbit som matas genom en hyvelmaskin i en snickeriverkstad, med fokus på hyvelns planhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tjock träbit som matas genom en hyvelmaskin, med fokus på ojämn yta som diskuteras i inlägget.
    Skapa konto
  • En tjockleksplan med 30cm träbit som matas framåt och ojämnhet diskuteras.
    Skapa konto
Den där rutiga plattan som ämnet glider på, är den plan i vänster-höger ledden eller den är konkav (vilket skulle kunna förklara problemet)?

Edit. Har du två stål i kuttern och tar isåfall båda i ämnet när du snurrar för hand o har plankan på höger/vänster sida?

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Den där rutiga plattan som ämnet glider på, är den plan i vänster-höger ledden eller den är konkav (vilket skulle kunna förklara problemet)?

Edit. Har du två stål i kuttern och tar isåfall båda i ämnet när du snurrar för hand o har plankan på höger/vänster sida?
Den rutiga plattan är vad som är under en plåt som ska ligga över och har kollat upp båda och båda är platta/plana.

Finns 2 stål i kuttern och nu när du säger det så tror jag att det var det ena av dom som tog i först hela tiden. Så den sticker ut mer? Och kan det på något orsaka att det blir konkavt? Håller tummarna för att vi är något på spåret här:p

N Nyfiknast skrev:
Den rutiga plattan är vad som är under en plåt som ska ligga över och har kollat upp båda och båda är platta/plana.

Finns 2 stål i kuttern och nu när du säger det så tror jag att det var det ena av dom som tog i först hela tiden. Så den sticker ut mer? Och kan det på något orsaka att det blir konkavt? Håller tummarna för att vi är något på spåret här:p
Jag tänkte kanske isåfall att ett stål satt högt på ena sidan o ett på andra, så dom bildar ett liggande x. E du med? Isåfall är det inte samma stål som tar i plankan på höger resp vänster sida. Ena stålet tar i på högersidan o andra på vänster o i mitten tar ingenting. Det ska ju dock va bra snett för 0.5diff mellan sidorna o mitten.

Ola C Ola C skrev:
Jag tänkte kanske isåfall att ett stål satt högt på ena sidan o ett på andra, så dom bildar ett liggande x. E du med? Isåfall är det inte samma stål som tar i plankan på höger resp vänster sida. Ena stålet tar i på högersidan o andra på vänster o i mitten tar ingenting. Det ska ju dock va bra snett för 0.5diff mellan sidorna o mitten.
Är med på vad du menar och hade hoppats på att så var fallet men det är något annat som spökar. Blir inte riktigt klok på vad det är:sweat:

Som jag ser det kan "ryggen" uppkomma av två skäl,
Antingen är stålen feljusterade som tidigare sagts eller så fjädrar mothållet ner på mitten under kuttern.
Det kan vara värt att prova att köra den krokiga brädan ett par gånger till utan att ställa om skärdjupet.
Om det är fjädring så kommer varje ny resa avverka mindre och mindre, når trycket minskar minskar också nedböjningen och till slut borde brädan bli plan.

• Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.