Hej,
Köpte en betongslip (typ en vinkelslip för betongslipning): Flex LD15-10R av ett uthyrningsbolag med beskrivningen "lagerbyte behövs".
Jag kan inte mycket om sånt men tänkte ge mig på att prova att laga den, men hur kan jag bekräfta att det faktiskt är lager som är kassa?
Symptomen är att maskinen går igång, men luktar bränt direkt! Så jag har inte provat att köra den mer än 1-2 sekunder.
Kan det vara kolen och inte lagren? Kan det vara själva motorn som är pass = skrota maskinen?
Hur vet man sånt?
Köpte en betongslip (typ en vinkelslip för betongslipning): Flex LD15-10R av ett uthyrningsbolag med beskrivningen "lagerbyte behövs".
Jag kan inte mycket om sånt men tänkte ge mig på att prova att laga den, men hur kan jag bekräfta att det faktiskt är lager som är kassa?
Symptomen är att maskinen går igång, men luktar bränt direkt! Så jag har inte provat att köra den mer än 1-2 sekunder.
Kan det vara kolen och inte lagren? Kan det vara själva motorn som är pass = skrota maskinen?
Hur vet man sånt?
R ravve007 skrev:Hej,
Hur vet man sånt?![]()
Man plockar isär den och kollar vad som felar, lager-ras kan vara onyttigt för hälsan om det vill sig illa.
alternativt lämnar in den för genomgång.
lycka till♂️
Det är nog inga lager som gått,, kan vara det med enligt den info du fått, utan kortis i ankaret när det luktar bränt Vid handtagssidan finns det hål i för luften. Innanför där så är kollektorn och kolen. Titta in där och starta , är det ett fel i ankaret som jag tror, så gnistrar det med blå lågor. När du tar isär den så syns det direkt om ankaret är felaktigt, det blir som brändsår mellan kopparbitarna Kan även höras som ett kraftigt fräsande/knastrande/blixtrande ljud. Kolla även om kolen är slitna så dom inte ligger an mot kollektorn som dom ska. Hände det direkt vid första start så kan du vara lurad och företagets säljare inte fått info om den. Och varför låg den på hyllan. Det med lagerbyte som sades är nog inte sant, utan ankarfel brukar väsnas rätt mycket.
R ravve007 skrev:
Ser 2 på bilden som jag ringat in.
tänk på vad du gör bara, lätt att bygga en splitterbomb av en sån.
Det är nog rotorn och/eller statorn som behöver bytas, om den går och blöddrar. Vanligast är att det räcker med rotorn.
Plocka ur kolen och skruva loss växelhuset, sen är det bara att dra isär växelhuset med rotorn från resten av maskinen.
Plocka ur kolen och skruva loss växelhuset, sen är det bara att dra isär växelhuset med rotorn från resten av maskinen.
Men har du tur så hade dom rätt att det är lagren som behöver bytas.
Kollade priserna när jag kom till jobbet. Rotorn kostar dryga 800 kr ex.moms. Det är Flex listpriser.
Ska du byta lagren i växelhuset som sitter bakom det stora drevet så behöver du nog ha en hydraulpress och pressa ur axeln. Lagren på rotorn går enklare att få loss med en avdragare.
Visa bilaga 586971
Kollade priserna när jag kom till jobbet. Rotorn kostar dryga 800 kr ex.moms. Det är Flex listpriser.
Ska du byta lagren i växelhuset som sitter bakom det stora drevet så behöver du nog ha en hydraulpress och pressa ur axeln. Lagren på rotorn går enklare att få loss med en avdragare.
Visa bilaga 586971
Klicka här för att svara