1 483 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hartslösare på plats eller alltid demontering?
Nu är det hög tid att rengöra lite klingor och annat vasst i snickeriet. För sågklingor är det ju enkelt att plocka ner och lägga i blöt, men annat är lite lurigare. Som spiralkuttern på hammerhyveln. Den går säkert att skruva loss, men eftersom jag aldrig gjort det och hyveln är väldigt väl justerad nu, så vill jag helst inte skruva loss något utan fixa det på plats.
Så frågan är hur det funkar att blaska på med hartslösare där skären sitter och sedan torka bort. Är det rimligt, eller kommer jag bara kladda jag ner allt? Är hartslösare skadligt för något i maskinen eller är det ofarligt om det kommer där det inte är tänkt? Hur gör ni andra - spraya, tandborsta och torka eller har ni något smartare sätt?
Så frågan är hur det funkar att blaska på med hartslösare där skären sitter och sedan torka bort. Är det rimligt, eller kommer jag bara kladda jag ner allt? Är hartslösare skadligt för något i maskinen eller är det ofarligt om det kommer där det inte är tänkt? Hur gör ni andra - spraya, tandborsta och torka eller har ni något smartare sätt?
Jag har rengjort min spiralkutter på plats. La lite hartslösardränkt hushållspapper på skären och lät det ligga så en stund o rengjorde sen med liten pensel. Körde en spiralrad åt gången o hade skären uppåt för att försöka minimera rinnandet. Tror inte hartslösaren förstör något i maskinen.Hep skrev:
Nu är det hög tid att rengöra lite klingor och annat vasst i snickeriet. För sågklingor är det ju enkelt att plocka ner och lägga i blöt, men annat är lite lurigare. Som spiralkuttern på hammerhyveln. Den går säkert att skruva loss, men eftersom jag aldrig gjort det och hyveln är väldigt väl justerad nu, så vill jag helst inte skruva loss något utan fixa det på plats.
Spiralkutter är bra men när det är dags för denna operation är det ingen höjdare. Undviker att köra furu och annat klibbigt men kunden hade väl beställt det i detta fallet.
Att skuva loss skären o sätta tillbaka dom igen ska inte ändra någon inställning på hyveln, men det tar ju en liten stund.
Innan jag startade min hyvel för första gången tog jag Silbergleit, ett sorts glidvax för träbearbetningsmaskiner, och lade på ordentligt med pensel i kutterns spånutrymmen. Det har gjort att kuttern är lätt att hålla ren. Det fungerar säkert lika bra med renässansvax eller sån skokräm som inte är miljövänlig också. Helst neutral i så fall 
Klicka här för att svara