Nån som vet vilken/vilka sågklingor hos Biltema som passar raktuppochner på en Festool TS55´a?
Åker förbi en Biltema under helgen så tänkte passa på att köpa en eller flera då min originalklinga är i skriande behov av slipning.

På biltema kostar dom bara 70 kr men tänderna är 2,0 mm breda och "bara" 18 st. Men hos toolbox är tänderna 2,2 mm breda som hos festools fintandade, antal tänder är 40 st (212 kr) eller 24 st (174 kr).
Jag har själv ännu ingen sänksåg men toolbox klingor borde passa utan att skada gummibiten på styrskenan.

Springare skrev:
På biltema kostar dom bara 70 kr men tänderna är 2,0 mm breda och "bara" 18 st. Men hos toolbox är tänderna 2,2 mm breda som hos festools fintandade, antal tänder är 40 st (212 kr) eller 24 st (174 kr).
Jag har själv ännu ingen sänksåg men toolbox klingor borde passa utan att skada gummibiten på styrskenan.
Om klingorna passar gummibiten beror ju också på tjockleken på stommen.

Jag har kört billighetsklinga (Biltema?) i min TS 55:a, och redogjort för resultatet här på forumet. Sök!!

I nästa nummer av engelska Woodworker (rätt bra tidning med få annonser jämfört med de amerikanska varianterna) som man kan köpa på mer välsorterad Pressbyrå, kommer de att testa 10 st olika klingor för TS55. Numret utkommer i slutet på augusti, kommer väl hit i början på september kanske.

/A

Det får bli Mattias sågklingsvariant från Biltema denna gång. Skall kolla upp toolbox.
Om nån kommer att läsa testet av Woodworker, vore det jätteintressant att få veta resultatet av sågklingstestet här på forumet.

Det var någon som menade att djupinställningen inte stämde om man bytte klinga. Den är väl justerbar!?
Sen gör det väl inget om gummit/splitterskyddet körs ned. Det skall ju passa den nya klingan. Den får man ju ändå byta med jämna mellanrum.

Jag brukar flytta ut den ett par mm, sen köra av den jämt med sågen. Det går att göra så 2-3 extra gånger med varje splitterskydd. Då går det inte åt så många. Jag använder tunn dubbelhäftande tejp för att fästa gummit till aluminiumet igen. T-röd går bra att göra rent med innan man fäster den.

Mats

Jag går och kollar...

...Tillbaka. -Nej, den är inte justerbar vad jag kan bedöma. Det finns ett hål på djupinställningsratten/spaken, men jag kan inte få något grepp med någon insexnyckel. Jag tror inte att man kan justera. Kan man det?

mattiasp skrev:
Jag går och kollar...

...Tillbaka. -Nej, den är inte justerbar vad jag kan bedöma. Det finns ett hål på djupinställningsratten/spaken, men jag kan inte få något grepp med någon insexnyckel. Jag tror inte att man kan justera. Kan man det?
Njae....man kan peta in en liten insexskruv, modell stoppskruv, i själva djupinställnings-plastbiten, och sedan justera denna med en insexnyckel.

Ursäkta!

Tankevurpa.
Det är vinkeln som har en ställskruv.
Drar mig undan och skäms med struthatten på.

Mats

Lite OT, men jag tänkte bara tipsa ang TS55-klingor. Läste ett utförligt test i en engelsk tidning, där de mer eller mindre sågar ;) Festools egna Panther-blad. Även Standard o Universal ska vara mindre prisvärda medan Festool Fine (som är den som kommer med i TS55-paketet) är en mycket bra klinga. Festool Laminate och Festool Aluminium är specialare prissatta därefter.

Dock - om man letar efter ett billigare alternativ, med hög kvalitet, rekomenderades starkt märket "Freud" (SMS-service säljer deras prylar). Finns i 3 varianter, 12,24 och 40-tänder(?). 24-tänders heter Freud LP30M 07, det är den den man tar om man bara får välja en (mest allround). Freud LP30M 07 kostar 40% av vad Festool Fine kostar. "Super blades at bargain price" enligt "the Woodworker" som verkar ha gedigna oberoende tester av vad jag sett. Bara ett tips för de som drar sig för kombon Festool-Biltema :)....

/A

Kan tipsa om att Jula har en slit&släng-klinga med rätt mått (160x20x2,2) som passar TS-55:an.

Snitten i laminatgolv blev över förväntan. Men jag är inte precis förvånad, med en såg som denna.

En fin liten ljusbåge fanns precis i snittet på ovankanten. Pga den metalliska ytan av golvet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
netram och 2 till
  • Laddar…
Jula art. nr: 028403

• Gilla
FTIS
  • Laddar…
E
nanowire nanowire skrev:
Diamantklingor avsedda för system baserade på vinkelslip har drygt 22 mm hål och kan användas med lämplig reduseringsring i cirkelsåg. Det gäller väl att tänka efter vilken typ av klinga man använder bara, tjock segmenterad tex skulle jag undvika, samt varvtalet.
Jag minns tyvärr inte var jag fick tag i min 22–>20 -ring men det var från någon av de plattsättningsinriktade onlinebutikerna.
Tack! Denna jag köpte är tunnare än sågbladet. Så det ska nog fungera. Du har inte kanske nån ring över?

Ska senare till en verktygs butik o kanske hittar där!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.