Jag borrade med 16mm borr (Bosch) i mitt betongbjälklag (ca 3 dm). Gick över förväntan, skar som smör. Är ju ändå ganska stor spännvid, så någon slags armering måste jag missat. Tyvärr var hålet för lite, så jag borrade upp samma hål med 22mm. Det gick sämre, borren fastnade lätt. Vet inte om det var för liten skillnad i diameter, eller om jag träffade ett armeringsjärn.

Nu är det dags för två hål till, skall jag hoppa på 22mm direkt, eller blir det för tungt?

Jag hade gått på 22mm direkt, som du är inne på är risken stor att du kilar fast borret om du borrar med 16mm först.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Förborra i betong kan hjälpa med en del olika saker men man får inte välja en borr som är större än vad hårdmetallspetsen är bred. Större än så så sliter man ut borren snabbare och får dom problem du fick.

Man förborrar inte helt enkelt.
Man väljer den storlek man ska ha på hålet och borrar med samma diameter.
Lycka till med resten,

/W

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tackar, då hoppas jag på att det inte finns något armeringsjärn just där.

Jo, men det gick ju bra. Tog längre tid, men det är ju nästan dubbelt så stort tvärsnitt på 22mm som på 16mm.

Behövde hela borren det var 30 cm betong och sen frigolit och gips.
Användning av en stor borr för att borra genom betong och frigolit, med borrspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrmaskin och borr på ett stenbelagt golv med borrade hål i en betongvägg, tillsammans med hammare och måttband.
Skapa konto

Det fantastiska har dock att hålen hamnade ungefär där jag trodde, och dessutom blev de parallella!

Två parallella borrade hål i en vägg ovanför rör och kranar.
Skapa konto

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Prydliga avstick och mjuklödningar rörmokaren gjort där. Var rädd om ett sånt exemplar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.