5 184 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Slagskruvdragare utan slag?
Sida 1 av 3
Har idag en vanlig skruvdragare/borrmaskin Makita 18V som ibland känns klumpig och funderar då på en slagskruvdragare för de rena skruvjobben man håller på med. Men de gånger någon i närheten använt dessa stör det mig på ljudet. Helt OK när det skruvas lång och kraftig skruv men hur är det om man skruvar lättare? Går det då att stänga av slaget eller går det bara in när det går trögt så man kan skruva typ rackskruv eller gipsskruv utan hörselskydd? Såg i annan tråd om denna Makita dtd157 och blev lite sugen.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker det låter som du behöver en lite nättare vanlig skruvdragare. Kanske en Bosch GSR 12V-35 Professional.snuttjulle skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-skruvdragare-passar-mig.413461/#post-4174391
https://www.proshop.se/SkruvBorrmaskine/Bosch-GSR-12V-35-FC-Professional/2808525
https://www.hagglezon.com/en/s/B07RCJNLJV
Va inte riktigt sugen på att behöva hålla koll på en omgång batterier till. Är det det som gäller så får det vara. Blev bara sugen på lite nya saker och tänkte att en mindre maskin för rena skruvjobb kunde vara smidigt.
Låter som att det då skulle fungera för mig. Hoppas att någon mer med erfarenhet kan ge mer info.e02jr skrev:
Tyvär är det ju så att de riktiga butukerna riktar in sig på proffs och då ärr man hänvisad till bygglador eller web handel i storstäderna. I vissa fall va det bättre förr då alla va välkomna på alla ställen även om det säkert är billigare nu om man vet vad vill ha.Alfredo skrev:
har en dtd152 och den börjar slå när en gipsskruv är halvvägs inne ungefär, skulle inte köra den utan kåpor för en hel vägg. Möjligt att dtd157 orkar lite mer innan hammaren går in ev.snuttjulle skrev:
Har idag en vanlig skruvdragare/borrmaskin Makita 18V som ibland känns klumpig och funderar då på en slagskruvdragare för de rena skruvjobben man håller på med. Men de gånger någon i närheten använt dessa stör det mig på ljudet. Helt OK när det skruvas lång och kraftig skruv men hur är det om man skruvar lättare? Går det då att stänga av slaget eller går det bara in när det går trögt så man kan skruva typ rackskruv eller gipsskruv utan hörselskydd? Såg i annan tråd om denna Makita dtd157 och blev lite sugen.
jag skulle satsa på en vanlig skruvdragare om du vill slipa ljudet och inte behöver så mycket vrid.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Den behöver en viss mängd motstånd innan den börjar slå. Mindre skruvar i lättare material (furu) brukar jag kunna dra i utan att den slår. Skruvar man saktare så slår den inte lika lätt heller.snuttjulle skrev:
Det skiljer sig dock från modell till modell hur stort motståndet är när den börjar slå. Jag gissar att starkare modeller behöver mer motstånd än svagare.
Det finns även oljevarianter som låter mindre för ljudkänsligare lokaler. Har ingen erfarenhet av de dock.
Vad jag vet så finns inga som man kan stänga av slaget. Tror motorn är för vridsvag för att den skulle orka skriva något ändå
Går skruven väldigt lätt så slår den inte. Men då går den å andra sidan väldigt fort. Det är som om man skruvar i borrläget på en vanlig skruvdragare. Eller kanske ännu snabbare.snuttjulle skrev:
Detta gör att motståndet ändå snabbt blir stort, så den börjar att slå.
Jag tycker inte alls om att använda slagskruvdragare till mindre skruv, typ gipsskruv eller trallskruv. Den är för bullrig och man har dålig kontroll.