Har idag en vanlig skruvdragare/borrmaskin Makita 18V som ibland känns klumpig och funderar då på en slagskruvdragare för de rena skruvjobben man håller på med. Men de gånger någon i närheten använt dessa stör det mig på ljudet. Helt OK när det skruvas lång och kraftig skruv men hur är det om man skruvar lättare? Går det då att stänga av slaget eller går det bara in när det går trögt så man kan skruva typ rackskruv eller gipsskruv utan hörselskydd? Såg i annan tråd om denna Makita dtd157 och blev lite sugen.

Va inte riktigt sugen på att behöva hålla koll på en omgång batterier till. Är det det som gäller så får det vara. Blev bara sugen på lite nya saker och tänkte att en mindre maskin för rena skruvjobb kunde vara smidigt.

snuttjulle snuttjulle skrev:
tänkte att en mindre maskin för rena skruvjobb kunde vara smidigt.
Ja det kan väl finnas mindre maskiner som nyttjar de batterier du redan har också. Om det finns slagskruvdragare med avstängbart slag vet jag inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det kan väl finnas mindre maskiner som nyttjar de batterier du redan har också. Om det finns slagskruvdragare med avstängbart slag vet jag inte.
OK så alla dessa slår direkt och inte bara när det blir stort motstånd? Har själv aldrig använt en.

OK så alla dessa slår direkt och inte bara när det blir stort motstånd?
Jag passar den frågan vidare till de som kan detta bättre. Har själv väldigt begränsad erfarenhet av dem.

De slagskruvdragare jag använt slår bara när det börjar bli motstånd, så är man försiktig eller skruvar mindre skruvar slår det inte alls.
Har Makitas DTD153 och den beter sig så iallafall.

e02jr e02jr skrev:
De slagskruvdragare jag använt slår bara när det börjar bli motstånd, så är man försiktig eller skruvar mindre skruvar slår det inte alls.
Har Makitas DTD153 och den beter sig så iallafall.
Låter som att det då skulle fungera för mig. Hoppas att någon mer med erfarenhet kan ge mer info.

Låter som att det då skulle fungera för mig. Hoppas att någon mer med erfarenhet kan ge mer info.
Du har ingen "riktig" butik i närheten där du faktiskt kan provköra en med lämplig skruv i lämplig träbit? "Bra" butiker har ibland en "testörna".

Alfredo Alfredo skrev:
Du har ingen "riktig" butik i närheten där du faktiskt kan provköra en med lämplig skruv i lämplig träbit? "Bra" butiker har ibland en "testörna".
Tyvär är det ju så att de riktiga butukerna riktar in sig på proffs och då ärr man hänvisad till bygglador eller web handel i storstäderna. I vissa fall va det bättre förr då alla va välkomna på alla ställen även om det säkert är billigare nu om man vet vad vill ha.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Har idag en vanlig skruvdragare/borrmaskin Makita 18V som ibland känns klumpig och funderar då på en slagskruvdragare för de rena skruvjobben man håller på med. Men de gånger någon i närheten använt dessa stör det mig på ljudet. Helt OK när det skruvas lång och kraftig skruv men hur är det om man skruvar lättare? Går det då att stänga av slaget eller går det bara in när det går trögt så man kan skruva typ rackskruv eller gipsskruv utan hörselskydd? Såg i annan tråd om denna Makita dtd157 och blev lite sugen.
har en dtd152 och den börjar slå när en gipsskruv är halvvägs inne ungefär, skulle inte köra den utan kåpor för en hel vägg. Möjligt att dtd157 orkar lite mer innan hammaren går in ev.

jag skulle satsa på en vanlig skruvdragare om du vill slipa ljudet och inte behöver så mycket vrid.

• Gilla
daddydj
  • Laddar…
dof dof skrev:
Sluta leta det är denna du ska ha :cool:
[länk]
Mycket trevlig maskin, har testat en polares och den kändes riktigt stark och välbalanserad, superkompakt. Man behöver ha batteriklumpen som motvikt i synnerhet vid "vanliga" borrskruvdragare, sparar handlederna.

Den behöver en viss mängd motstånd innan den börjar slå. Mindre skruvar i lättare material (furu) brukar jag kunna dra i utan att den slår. Skruvar man saktare så slår den inte lika lätt heller.
Det skiljer sig dock från modell till modell hur stort motståndet är när den börjar slå. Jag gissar att starkare modeller behöver mer motstånd än svagare.
Det finns även oljevarianter som låter mindre för ljudkänsligare lokaler. Har ingen erfarenhet av de dock.
Vad jag vet så finns inga som man kan stänga av slaget. Tror motorn är för vridsvag för att den skulle orka skriva något ändå :cool:

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
OK så alla dessa slår direkt och inte bara när det blir stort motstånd? Har själv aldrig använt en.
Går skruven väldigt lätt så slår den inte. Men då går den å andra sidan väldigt fort. Det är som om man skruvar i borrläget på en vanlig skruvdragare. Eller kanske ännu snabbare.

Detta gör att motståndet ändå snabbt blir stort, så den börjar att slå.

Jag tycker inte alls om att använda slagskruvdragare till mindre skruv, typ gipsskruv eller trallskruv. Den är för bullrig och man har dålig kontroll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.