Hej!

Efter att hängt här ett tag och insupit kunskaper om alla möjliga ämnen är det nu dags för mitt första egna inlägg.

Jag har precis beställt min första slagskruvdragare, en Makita DTD171, och tänkte kombinera den med en ”vanlig” borrskruvdragare. Efter att ha kollat en del så står valet nu mellan DDF486 och DDF487, där skillnaden främst är kraft och vikt (130 NM/2,6 kg vs 40 NM/1,6 kg).

Frågan till er med erfarenhet är då om jag ska satsa på den kraftigare och leva med extrakilot eller njuta av den lättare och hoppas att kraften räcker?

Jag har en äldre grön Bosch slagborr med sladd (och en borrhammare med sladd).

Och en bonusfråga: har än så länge bara köpt ett 2ah-batteri till slagskruvdragaren (tänkte beställa ett 5ah till borrmaskinen), kommer jag bli galen på att måsta ladda hela tiden eller räcker det för lite hemmafix (hyllor, trädkoja etc)?

/Marcus

Har byggt min egna hus med en slagskruvdragare dtd153 med 1st 2ah batteri. Räcker förvånansvärt länge. Borstlös motor drar nästan ingen ström om du inte kör massa franska skruvar/tyngre skruvning. Gillar 2ah eftersom maskinen blir så lätt att hålla i jämfört med 5ah batterier som är till för Cirkelsåg och liknande. För vanligt skruvande/borrande räcker 2ah, däremot hålsåg så äter de snabbt upp batterierna

Har ett 2,5 Ah till min Ryobi skruvdragare.
Har aldrig känt att det är för litet. Skulle jag göra trädäck hade jag skaffat ett till.

• Gilla
Brandingenjör87
  • Laddar…
Vad ska du använda den till? Är det bara lättare arbeten måste jag rekommendera:
https://www.makita.se/product/ddf083z.html
Dock ingen vanlig chuck på den, men det löser man med borrar med rätt fäste bara.

M marcusrosendahl skrev:
Hej!

Efter att hängt här ett tag och insupit kunskaper om alla möjliga ämnen är det nu dags för mitt första egna inlägg.

Jag har precis beställt min första slagskruvdragare, en Makita DTD171, och tänkte kombinera den med en ”vanlig” borrskruvdragare. Efter att ha kollat en del så står valet nu mellan DDF486 och DDF487, där skillnaden främst är kraft och vikt (130 NM/2,6 kg vs 40 NM/1,6 kg).

Frågan till er med erfarenhet är då om jag ska satsa på den kraftigare och leva med extrakilot eller njuta av den lättare och hoppas att kraften räcker?

Och en bonusfråga: har än så länge bara köpt ett 2ah-batteri till slagskruvdragaren (tänkte beställa ett 5ah till borrmaskinen), kommer jag bli galen på att måsta ladda hela tiden eller räcker det för lite hemmafix (hyllor, trädkoja etc)?

/Marcus
Ta den lättare, finns inget värre än att arbeta med en tung skruvdragare.
180nm i knacken du kommer skruva det mesta grovskruven med denna.

Ang. batteriet så räcker väl 2ah gott och väl om man håller på hemma tycker jag personligen, då man snabbt kan ladda dom o ta en kaffe under tiden, jag köpte några maskiner knack 170nm och dragare 65nm(annat märke) när jag byggde om huset förra året och fick då med 2st 2.5ah och köpte till ett 4.0ah men kan inte påstå att jag hade behov av det större batteriet det var mest bara tyngre, men det var skönt att alltid ha ett i laddaren. Batterierna idag håller ju så mkt bättre idag än för 10-15 år sen.

M marcusrosendahl skrev:
Hej!

/Marcus
Du kommer antagligen mest borra med borrdragaren. Då är det trevligt med högre varvtal 2100 vs 1700 rpm. För hålsågning är det bra med mer kraft och tyngd.

Så, det blev den tyngre till slut då den kommer användas lite mer sparsamt än slagskruvdragaren! Tack för alla svar!

• Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Så för att uppdatera. Köpte den kraftigare och tyngre borrmaskinen, men insåg ganska snabbt att min lätta slagskruvdragare var mycket trevligare jobba med. Så, sålde min ddf486 och köpte en ddf487, sjukt mycket trevligare! Och för mer krävande jobb har jag en äldre borrmaskin med sladd!

• Gilla
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.