P
Flitig läsare men första inlägget.

Ska lägga stavparkett i ek med tillhörande listband och fris. Tänkte lägga ut parketten, kapa rent med sänksågen och därefter fräsa not medelst skivnotfräs. Därför har jag en ursäkt att köpa handöverfräs. Oboy!

Några tankar på vilken maskin jag bör ha? Ha sneglat på tre maskiner men kan inte förstå vilken jag bör köpa...

Bosch POF 1400 Ace - billigaste billiga... har dock dålig erfarenhet av grön bosch
Makita RT0700CX5J - verkar smidig men blir det jobbigt att fräsa eken?
Festool OF 1010 EBQ - dyrt som fan men festool brukar ha skitbra grejer

Budgetmässigt så har jag 500-10000 kr att spendera - har lite fler verktygsinköp så behöver balansera helheten. Men prisvärd kvalitet är min melodi - avskyr rangligt kinaskräp.

Kommer inte användas flitigt men ibland och under många år så är inte sugen på att hyra. Behovet som jag ser är framför allt att fräsa kanter i massiva träprodukter (limträ/brädor), oftast i furu eller gran, och i undantagsfall i hårdträ - då ask eller ek. Och givetvis för parketten; fräsa en not, 4 mm längs ca 30-40 meter ek.

Jag brukar inte heller vara så imponerad av grön Bosch, men jag har en POF 1400 ACE och för en hobbyanvändare som använder fräs ibland är den helt okej - särskilt med tanke på att den är så billig.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Flitig läsare men första inlägget.

Ska lägga stavparkett i ek med tillhörande listband och fris. Tänkte lägga ut parketten, kapa rent med sänksågen och därefter fräsa not medelst skivnotfräs. Därför har jag en ursäkt att köpa handöverfräs. Oboy!

Några tankar på vilken maskin jag bör ha? Ha sneglat på tre maskiner men kan inte förstå vilken jag bör köpa...

Bosch POF 1400 Ace - billigaste billiga... har dock dålig erfarenhet av grön bosch
Makita RT0700CX5J - verkar smidig men blir det jobbigt att fräsa eken?
Festool OF 1010 EBQ - dyrt som fan men festool brukar ha skitbra grejer

Budgetmässigt så har jag 500-10000 kr att spendera - har lite fler verktygsinköp så behöver balansera helheten. Men prisvärd kvalitet är min melodi - avskyr rangligt kinaskräp.

Kommer inte användas flitigt men ibland och under många år så är inte sugen på att hyra. Behovet som jag ser är framför allt att fräsa kanter i massiva träprodukter (limträ/brädor), oftast i furu eller gran, och i undantagsfall i hårdträ - då ask eller ek. Och givetvis för parketten; fräsa en not, 4 mm längs ca 30-40 meter ek.
Eftersom du har med Festool på listan är väl valet enkelt?

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Eftersom du har med Festool på listan är väl valet enkelt?
Det är nästan så enkelt! Men jag har en budget för ett antal verktyg som tyvärr är begränsad. Köper jag Festool här, så får jag dra ner någon annanstans. Då blir det ingen Kapex, t.ex.

Men nog så viktigt är det att min parkett inte sabbas av ett uselt verktyg, den kostar en halv hel förmögenhet.

Absolut inte Makitan.

Ska du ändå upp i vad en Festool 1010 kostar finns det fler varianter att kolla på, ex Bosch GMF 1600 med dubbla basar (en fjädrande och en fast) eller AEG MF1400 med samma koncept. Båda dessa är lite mer "framtidssäkrade" än Festoolen om du vill bygga ett fräsbord, tar 1/2" stål vilket är att föredra för det ändamålet samt ökar utbudet för frässtål. Festoolen är en superfräs för handhållen fräsning men kostar mer än väldigt bra 1/2" kompatibel fräs med dubbla basar för både handhållen och bordsfräsning (Boschen eller AEGn). För 30-40m hade iaf jag slängt ihop en enkel variant av fräsbord. Festoolen funkar för det men anser dom andra två bättre i den applikationen.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kan komma undan med under hälften om du köper en begagnad 1010. Finns många som byter till den uppdaterade versionen och omsätter den gamla på blocket. Och den gamla är fortfarande toppen.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Det är nästan så enkelt! Men jag har en budget för ett antal verktyg som tyvärr är begränsad. Köper jag Festool här, så får jag dra ner någon annanstans. Då blir det ingen Kapex, t.ex.

Men nog så viktigt är det att min parkett inte sabbas av ett uselt verktyg, den kostar en halv hel förmögenhet.
https://www.blocket.se/annons/skane/diverse_festool_maskiner/100235835
På bild 3 så finns där en Festool överhandsfräs
Pluss en massa andra Festool maskiner,
Hör av dig till hen om vad priset med frakt kan bli;).

PeterFalun
kolla in rubart.de ang festool och jmfr priser

Vi har lagt fiskben med fris i hela huset och använt överhandsfräsen flitigt till det samt en massa andra saker i huset (fönsterbrädor, bord, etc) kört ek, furu, mdf med den. Vi har en Dewalt, har fungerat fläckfritt:)

P
Mangen tack hörrni, vilket bra forum detta är.

Jagar beggad Festool. Plan B hyra den maskinen för att fräsa not för listbandet (400 pix för 1 vecka känns ok) och jaga vidare efter beggad maskin.

Kanske kan unna mig en giraff nu! :)

yoloboi skrev:
Mangen tack hörrni, vilket bra forum detta är.

Jagar beggad Festool. Plan B hyra den maskinen för att fräsa not för listbandet (400 pix för 1 vecka känns ok) och jaga vidare efter beggad maskin.

Kanske kan unna mig en giraff nu! :)
Givetvis begagnad den med förmodar jag?
Jag har en fin Flex giraff golv/tak 700-någonting jag köpt för vad en ny Meek från Jula kostar (y)

P
nanowire nanowire skrev:
Givetvis begagnad den med förmodar jag?
Jag har en fin Flex giraff golv/tak 700-någonting jag köpt för vad en ny Meek från Jula kostar (y)
Ja men verkligen beggad giraff, alldeles för specifik maskin. Men verkar hålla värdet bra så känns mest som den binder lite kapital tills jag säljer den. :)

Du är inte klar med din rentav?

yoloboi skrev:
Ja men verkligen beggad giraff, alldeles för specifik maskin. Men verkar hålla värdet bra så känns mest som den binder lite kapital tills jag säljer den. :)

Du är inte klar med din rentav?
Inte ens börjat. Några putsade tak som jag tänkte ska få sig en omgång. Och känner jag mig själv kommer den inte säljas fast den tar rejält med plats.
Ja, precis, när du är klar kan någon annan ta vid :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.