Fairlane Fairlane skrev:
STRO kan väl knappast bestämma vilka däck som är lagliga?

Det verkar som en gammal regler som försvann för två år sen drygt, om det inte finns något jag missat. [länk]

Sen kanske däcken är dåliga men det är en annan sak än olagliga.

Stro var ansvariga för vilka däck som var godkända eller inte innan ja.

Pga lagändring så bestämmer eller behöver inte däcktillverkarna ”redovisa” däcken längre precis som artikeln säger.
Vilket i praktiken leder att däcktillverkarna kan sätta alptoppen eller märkningen m+s på vilket däck som helst….
Vilket händer med dom så kallade året runt däcken.

men som sagt du kommer aldrig få böter om du kör på dessa däck för kunskapen finns inte.
Bilverkstäder idag har t.o.m. problem pga inkompetens på besiktningarna.
Bromsar kan vara helt slut på besiktningen sen på servicen en vecka senare säger verkstaden är dom är slut men besiktningen godkände dom….

hände dotterns bil förra månaden. Och oss som verkstad dagligen.

På däckskiftarnas hemsida så skriver man tex såhär
ÄR DESSA DÄCK GODKÄNDA I SVERIGE?
Enligt Transportstyrelsen måste godkända vinterdäck användas och det räcker inte att ett året runt däck är märkta M+S (Mud & Snow) för att anses godkända. Ett råd är att istället titta i den lista som STRO (Scandinavian Tire & Rim Organisation) upprättar varje år. Där finns de vinterdäck som uppfyller Transportstyrelsens hårda krav. Värt att notera är att många blandar ihop året runt däck med dubbfria vinterdäck. Det är inte samma sak och dubbfria vinterdäck är fortfarande särskilt framtagna för att användas under vintern.

Men som sagt pga lagändring så är numera märkningen fritt fram att tolka det som man vill.
 
Nicke Nyfiken
M Mikaelzii skrev:
Ett förslag efter du inte tror mig är att ringa goodyear Sverige och fråga.
deras nummer är 08-4662000 alternativ besök närmsta duktiga däckhandlare.

Om du tex går in på deras hemsida goodyear.se så finns inte ens däcket med i sortimentet för Sverige pga det inte är godkänt helt enkelt.
Sen att det är ett fruktansvärt dåligt däck är en annan sak…
Vi måste hålla isär begreppen.
Vi diskuterar inte hur bra eller lämpliga vissa däck är, utan om de är lagliga eller ej.

Om Goodyear inte vill sälja ett visst däck i Sverige för att det är dåligt så betyder inte det med automatik att däcket är olagligt. Är det märkt enligt transportstyrelsens krav är de lagliga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vi måste hålla isär begreppen.
Vi diskuterar inte hur bra eller lämpliga vissa däck är, utan om de är lagliga eller ej.

Om Goodyear inte vill sälja ett visst däck i Sverige för att det är dåligt så betyder inte det med automatik att däcket är olagligt. Är det märkt enligt transportstyrelsens krav är de lagliga.

Spelar ingen roll vad jag säger.
Ring goodyear på måndag och fråga.
 
Nicke Nyfiken
M Mikaelzii skrev:
Stro var ansvariga för vilka däck som var godkända eller inte innan ja.

Pga lagändring så bestämmer eller behöver inte däcktillverkarna ”redovisa” däcken längre precis som artikeln säger.
Vilket i praktiken leder att däcktillverkarna kan sätta alptoppen eller märkningen m+s på vilket däck som helst….
Vilket händer med dom så kallade året runt däcken.

men som sagt du kommer aldrig få böter om du kör på dessa däck för kunskapen finns inte.
Bilverkstäder idag har t.o.m. problem pga inkompetens på besiktningarna.
Bromsar kan vara helt slut på besiktningen sen på servicen en vecka senare säger verkstaden är dom är slut men besiktningen godkände dom….

hände dotterns bil förra månaden. Och oss som verkstad dagligen.

På däckskiftarnas hemsida så skriver man tex såhär
ÄR DESSA DÄCK GODKÄNDA I SVERIGE?
Enligt Transportstyrelsen måste godkända vinterdäck användas och det räcker inte att ett året runt däck är märkta M+S (Mud & Snow) för att anses godkända. Ett råd är att istället titta i den lista som STRO (Scandinavian Tire & Rim Organisation) upprättar varje år. Där finns de vinterdäck som uppfyller Transportstyrelsens hårda krav. Värt att notera är att många blandar ihop året runt däck med dubbfria vinterdäck. Det är inte samma sak och dubbfria vinterdäck är fortfarande särskilt framtagna för att användas under vintern.

Men som sagt pga lagändring så är numera märkningen fritt fram att tolka det som man vill.
Transportstyrelsen skriver att däck märkta med Alptopp/snöflinga (3PMSF) är godkända som vinterdäck.

Men däck märkta med M+S ska utöver märkningen även vara särskilt framtagna för vinterkörning för att vara godkända. Här kanske den hemliga listan som inte finns längre kunde avgöra.

Jag tror mer på Transportstyrelsen för att avgöra om ett däck är godkända som vinterdäck i Sverige, än vad en Amerikansk däcktillverkare säger.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
M Mikaelzii skrev:
Spelar ingen roll vad jag säger.
Ring goodyear på måndag och fråga.
STRO som du tidigare hävdat sitter på facit skriver:

[Sedan några år tillbaka finns 3PMSF- (alptopp/ snöflinga) märkningen med funktionstest på snö som grund. Det är denna märkning och funktionstest som enligt UN ECE R117 kvalificerar ett däck för användning i ”svåra snöförhållanden”.]

Och Transportstyrelsen skriver att däck märkta med Alptopp/snöflinga är godkända som vinterdäck i Sverige, så hävdar du att de båda har fel och att de helårsdäck som jag tidigare gav som exempel INTE är lagliga fast de har just alptopp/snöflinga-symbolen.

Vad skulle ett samtal till Goodyear förändra?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.