Byggahus.se
Svår beslutsångest just nu.

Jag har i flera år varit inne på en Kapex 60. Den har varit den perfekta kompromissen i storlek, prisvärdhet och precision/kvalitet.

Sen har jag läst mer och mer om Makite LSxx19L serien och fastnat för 10" versionen. Makita verkar ha fått till det mesta på sågen, även om vissa ex har problem med gejdrarna som drar klingan snett, men som går att åtgärda.

Fördelarna med Makitan är att allt finns placerat framme på sågen. Jag kan inte förstår hur Festool tänkte när det placerade vredet för att tilta maskinen baktill på en såg som är gjord för att stå mot väggen?

Med Makitan får jag en större klinga också, samt att den blir ca 1000-lappen billigare.

Jag är inte helt övertygad om skuggtekniken för att se var snittet hamnar heller.

Men, Festool är ju kända för att vara precisionen personifierad. Och det är något jag suktar tungt efter.

Så, hjälp mig bli ännu mer konfunderad. Makitan eller Festool?

Har ingen av sågarna, men stör mig på hur långt bakåt gejdrarna sticker ut på min varje gång den används inomhus...

Yes, samma här. Så efter lite efterforskningar är det dessa två jag kokat ned det till.

Blir nog svårt att hitta någon som har båda sågarna som kan uttala sig. Jag hade tidigare Makita LS0815FLN men sålde den och köpte en Kapex KS 60 förra året. Och allt jag har att säga om den är att det är en helt underbar såg. "Skuggtekekniken" fungerar faktiskt väldigt bra, även om jag själv inte använder det speciellt ofta. Jag brukar oftast köra ner klingan mot markeringen, eller så har jag ett stoppblock eller liknande och behöver därför ingen markering på det som ska sågas.

Jag förstår hur du tänker gällande vredet på baksidan, men det är inget problem eftersom sladdupphängningen sticker ut längre bak än vredet, som du kan se på bifogad bild.

Spånhanteringen är mycket bättre på Festoolen också, vilket är mycket bra när man som jag använder den uteslutande inomhus.

• Kapex KS 60 gersåg med sladdupphängning som sticker ut bakom justervredet och ansluten till spånsug via grön slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Kanon, det blir endast inomhus för mig också. Så spånhanteringen är viktig. Den ska endast användas vid finsnickeri. Jag har en gammal trotjänare för att kapa reglar och annat byggrelaterat.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Då kommer du garanterat bli nöjd om du köper Kapexen. Reglar, i alla fall långa kapar jag med cirkelsåg. Men det är enbart för att de inte får plats i min lilla snickeboa.

Jag köpte min från Tyskland, för nästan 2 000 kronor lägre pris än billigaste stället i Sverige för tidpunkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.