1 537 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Mejsla in runtecken på småstenar
Tjena tjena goa mannar och qvinnor!
Tänkte leta upp en 24 stycken småstenar i granit att rista in det äldre runalfabetet på.
Litet hobbyprojekt, mer behöver inte det goa folket veta.
Är det möjligt att hitta en sådan mejsel? Och är det gott tänkt att kunna utföra sådana smådetaljer med mejsel+hammare? Eller är det endast en dremel som gäller?
Tack på förhand.
Tänkte leta upp en 24 stycken småstenar i granit att rista in det äldre runalfabetet på.
Är det möjligt att hitta en sådan mejsel? Och är det gott tänkt att kunna utföra sådana smådetaljer med mejsel+hammare? Eller är det endast en dremel som gäller?
Tack på förhand.
Definiera vad du menar med småsten. På gruskorn får du svårt att jobba med huggmejsel då det är svårt att hålla fast stenen och den har så lite massa/tröghetsmoment jämfört med kraften som krävs för att bryta ytan. Med en större sten är det nog lättare. Granit är också hårdare än skiffer eller marmor.R Ron Burgundy skrev:Tjena tjena goa mannar och qvinnor!
Tack på förhand.
Jag har tänkt använda stenar med en diameter på ca 2 cm och en tjocklek på ca 1 cm.nanowire skrev:
Definiera vad du menar med småsten. På gruskorn får du svårt att jobba med huggmejsel då det är svårt att hålla fast stenen och den har så lite massa/tröghetsmoment jämfört med kraften som krävs för att bryta ytan. Med en större sten är det nog lättare. Granit är också hårdare än skiffer eller marmor.
Med dessa mått i åtanke, funkar en handmejsel? Och vart får jag tag i sådan kuriosa?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mina 2 senaste handmejslar köpte jag på Biltema.
Men ska du gravera på något så litet som 2 cm måste du hitta små mejslar.
Vanliga skruvmejslar av mycket god kvalitet helst med slagnacke (metallen går genom handtaget).
Och en slipmaskin att vässa och forma mejslar.
Protte
Men ska du gravera på något så litet som 2 cm måste du hitta små mejslar.
Vanliga skruvmejslar av mycket god kvalitet helst med slagnacke (metallen går genom handtaget).
Och en slipmaskin att vässa och forma mejslar.
Protte
Klicka här för att svara