J
Josth: Det verkar som det var en riktig Uppfinnar-Jocke som byggde huset. Kakelugnar ska man elda långsamt och försiktigt men de kan säkert ge en skapligt hög värmeeffekt när de är varma. Kan tyvärr inte säga exakt hur mycket. Edit: Googlade lite snabbt och det står att en kakelugn ger 2 kW värme, alltså klart mindre än jag trodde. En braskamin kan ge ca 5-7 kW men kallnar ju lika snabbt
10 svar · 2,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Bilder brukar underlätta. Kanske denna fogmassa, https://soliduct.se/brandfogmassa.htm Eller eventuellt denna https://soliduct.se/ventfogmassa.htm
1 svar · 637 läst
Sven-Olof Billö
Sven-Olof Billö: Jag har ofrivilligt utsatts för mögel, min familj blev apsjuka, så vi startade en patientorganisation i frågan. Har Personlig kontakt med de yppersta Forskarna på området.. EN av nyckelpunkterna var att hitta ett sätt och få koll på om det finns mögel i luften i ett hus.. Och det gör det, någon ackrediterad luft analys finns inte. Däremot så om det finns mögel så kan man genom
16 svar · 14,9k läst
·
F
fsn: [citat] [citat] Börja med det enkla, kolla var frånluften släpps ut och var tilluften sugs in, det kan vara kontaminering redan där. När du verifierat att det inte är fallet så går du vidare med att kika på ditt FTX-aggregat. I min värld så köper man då ett nytt....
17 svar · 5,2k läst
·
O
Odi et Amo: Är tilluften begränsad så får fläkten det svårt att suga ut luft. Om det är ett problem beror ju på om det blir fuktigt där nere.. Enklaste sättet att öka ventilationen och troligen värma/torka utrymmet är att öka tilluften från rummet ovanför, tex en ventil under köket skulle inte synas.
1 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: 100 mm kanal för friskluftsventilerna är det normala idag.
1 svar · 1,3k läst
S
Stubai: Det är betydligt enklare att vädersäkra om röret dras ut genom vägg. Men kommer röret ut nära taksprånget kan det bli problem ur brandsynpunkt. Men det blir oavsett språng betydligt bättre än det är nu.
16 svar · 3,8k läst
·
M
Micheal Swiggs-Malmevik: Skorsten ligger runt 3m borta och den ta en annan väg upp så jag tror att det är osannolikt att det har nånting med skorsten att göra. På våningen under detta finns det några ventilations kanaler. Jag har försökt att öppna luckorna men dem är ganska fast. Jag tror att jag kan få loss dem ändå men vet inte om jag borde göra det.
3 svar · 786 läst
·
S
Styrtekniker: [citat] Spontant, kolla om det går att få tag i rätt reservdel. Kör sedan till kompressorn går sönder eller något annat dyrt som går sönder. Spara pengar till ny så länge. Planera att byta nya på sommaren. Räkna med långa leveranstider
5 svar · 988 läst
M
mojjen: [citat] Injusteringen har nog inte särskilt mycket att göra med hur den funkar som köksfläkt. Utan hur den ventilerar ditt kök när du inte använder fläkten för matlagning. 345m3/h i maxläge känns ju som en rätt klen köksfläkt. Så kan ju vars i underkant. Men kör du den max så bör ju lite vattenånga inte vara ett problem.
14 svar · 4,2k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Tänkte ge en liten rapport - har nu kört min radonsug över ett år och mätte idag radonhalten på utluften (det kommer ut rätt mycket luft så antar att luft sugs in genom lagret av sten under plattan) och den ligger stabilt på ca 800 Bq/m3. Har ännu inte mött halten inomhus i hela huset på "officiellt" sätt men min "Radon Eye" visar att halten i mitt kontor på nedervåningen som jag
25 svar · 5,0k läst
·
I
Installation: [citat] Differenstryckmätare kan man i förskaffa eller hyra.
1 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Nej, ett sovrum ska ha frisk oanvänd luft och inte luft som kommer vare sig från ett badrum eller från sovrum med tilluftsventiler på planet under. Jag har sett något som kallas för mini-FTX i andra trådar i forumet och det skulle kanske vara något om hela vinden är ett enda sovrum.
6 svar · 2,2k läst
R
Runnis: Prova utan värmare. FTX ska ventilera huset INTE värme det. Säg att du har 21°C inomhus så ska du ha 17-18°C på tilluften i rummen. Ett FTX klarar att hålla den temperaturen större delen av året.
7 svar · 3,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Den behöver ju gå hela tiden, i alla fall åtminstone när någon är i gillestugan. Samt att det måste finnas en möjlighet för luften att ta sig från gillestugan till tvättstugan.
26 svar · 3,4k läst
·
swegunnar
swegunnar: Jag körde med Tec7, köket är nu nyrenoverat så stosen kommer inte att att tas ned under dom närmsta årtiondena iaf. Tack för svar
2 svar · 902 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Har tillsynen resurser så är det väl inte helt dumt att de följer upp. Men inom tillsyn brukar man prata om en åtgärdstrappa där första steget är dialog och information. Man börjar liksom inte med förelägganden och viten. Syftet är ju att få till åtgärd, inte att jaga och misstänkliggöra fastighetsägare för att man kan. Jag tänker att kan en fastighetsägare tydligt
22 svar · 4,2k läst
BirgitS
BirgitS: Jag hade nog tyckt att det räcker med ett frånluftsventil i det nya innertaket eftersom jag inte kan se att det är något problem med att låta luften virvla runt mellan taken innan den åker ut.
2 svar · 849 läst
·
G
GrenBo: Hur rör sig luften i badrummet??? 1. Frånluftsventiler bör placeras nära "smutsig/fuktig luft" för att optimera utsugning. Förslagsvis flyttar du frånluftsventilen till duschen alternativt till W/C. Med nuvarande placering dras den fuktiga luften till spegeln istället för från spegeln. 2. Installera ett ljuddämpande överluftsdon högt upp i närheten av spegeln, så att du får in
28 svar · 6,5k läst
·
tensiden
tensiden: Att de slår i varandra fixar man väl rätt lätt med valfritt verktyg för att kapa ner lite på den delen som slår i? Kommer fortfarande ha stor yta för själva funktionen.
5 svar · 3,7k läst
·
B
blork: Har funderingar på att sätta detta aggregat i kontor/gästrum istället för en enkel ventil. Finns det något kallrasskydd i den? Eller om man stänger av den, blir den som en vanlig ventil då fast utan värmeväxling och flöde i jämförelse med självdrag? Mitsubishi lovar ju guld och gröna skogar. 15 decibel, hur mycket låter det? Hög eller lågfrekvent? Hur mycket energi kan man tros
0 svar · 853 läst
M
munspelarn: Är det nån som kan guida hur man egentligen tar loss takventilen på fläkten i husvagnen. Plasten är väldigt skör så jag vill inte ta i för mycket... [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Haha nä vet du vad, jag älskar (älskade) min far, men hans kolbullar och knaperstekta korvar/bacon.. orsakade igångsättning av brandvarnaren titt som tätt (han kopplade ur den tillslut.. och den satt inte ens nära spisen).. så han ingår inte i en försiktig hyresgästkategori.. (han ogillade matlagning). Men det har aldrig varit några problem därinne i övrigt... Som sagt han
12 svar · 2,9k läst
·
Ullhund
Ullhund: Firman som installerade radonsug hos oss la till en avstickare till tvättstugan i källaren efter önskemål av mig. Inga konstigheter där enligt dom. Haft så i 2 år och radonet ligger på ca 0 året runt 😎
2 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: En enkelkabel 2,5 m2 och ett par kabelskur i varje ända, fästes i trumman med en plåtskruv, detta för att få bort ev, statisk spänning.
1 svar · 1,4k läst
P
Peter_Nilsson: [citat] Jag satte till slut fast en rund 160mm fästram. Tätade med ventfog mot fläkten https://www.ahlsell.se/products/ventilation/luftdon/fastramar/fastramar-runda/6620730/
13 svar · 8,0k läst
·
alexander___
alexander___: Byggde ut förra året så i samband med det satte jag in en frånluftsfläkt på vinden. De borrade in sig på några av kanalerna i skorstenen så det blev bra ventilation i källaren. Hade jag gjort om det hade jag nog kört FTX och dragit lite kanaler i tillbyggnaden. Men detta blev helt okej!
75 svar · 11,6k läst
·
C
Civilpolisen: Tack för svar! Jag har skruvat i röret nu och kör en test här under eftermiddagen... Just nu ser det ljust ut, men det kan ju gå över! Det har man minsann varit med om förr! :cool: Tack för god assistans!
5 svar · 706 läst
·
I
Installation: [citat] Ljuddämning på av-och uteluft drabbar bara utomhusmiljön. Misstänker du har en kombihuv och i dem finns ingen ljuddämpning att prata om. Injusteringen är vital för att kunna bedöma ljudet från installationerna i rummen. Fläktljud tar du bara via ljuddämpare oftast placerade direkt efter aggregatet. Så vad det ju gjort vad jag förstår. Det är heller inte helt ovanligt att
7 svar · 2,0k läst
·
B
Anonymiserad 168520: Det är inte lätt att balansera ventilationen i ett äldre hus utan mekanisk ventilation. Som @Jonatan79 skrev är det många frågor som behöver besvaras och även hur mycket pengar du vill lägga? Utifrån ritningen ser jag två möjligheter: 1. Sätt en mekanisk fläkt på taket som du kan anpassa flödet på. Exempelvis kan du göra ett hål i skorsten och sätta en ventil som suger ut luft
4 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.