6 551 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
FTX frånluft i stort badrum - imma på spegeln
Att sätta in en extra ventil lite sådär på måfå låter dumt, precis som att ta hål i dörren "bara för att"..
Med de förutsättningar du redovisat så verkar du ha fullt fungerande ventilation enligt normal standard på nyproduktion ("minimikrav på luftväxling" är en branschnorm som säger 15l/s i badrum)
Möjligen kan man fundera på om din mätning gjordes med öppen eller stängd dörr?
Börja istället i andra änden - Varför vill du ta bort fukten?
- Oro för fuktskador?
- För att se sig själv i spegeln direkt efter duschen?
Är du orolig för fuktskador tror jag, som flera tidigare i tråden svarat, att du kan vara helt lugn. När man duschar blir det fukt men badrummet är, förhoppningsvis, byggt med material som tål tillfälligt ökad fukt tills ventilationen har gjort sitt jobb.
Vill du se dig själv i spegeln tror jag du ska fundera på forceringsfunktioner som löser problemet. troligen krävs det rejält mycket med luft än vad ett system normalt dimensioneras för.
Med de förutsättningar du redovisat så verkar du ha fullt fungerande ventilation enligt normal standard på nyproduktion ("minimikrav på luftväxling" är en branschnorm som säger 15l/s i badrum)
- Oro för fuktskador?
Är du orolig för fuktskador tror jag, som flera tidigare i tråden svarat, att du kan vara helt lugn. När man duschar blir det fukt men badrummet är, förhoppningsvis, byggt med material som tål tillfälligt ökad fukt tills ventilationen har gjort sitt jobb.
Vill du se dig själv i spegeln tror jag du ska fundera på forceringsfunktioner som löser problemet. troligen krävs det rejält mycket med luft än vad ett system normalt dimensioneras för.
Kloka tankar!L LAnsgar skrev:Att sätta in en extra ventil lite sådär på måfå låter dumt, precis som att ta hål i dörren "bara för att"..
- Oro för fuktskador?
Såklart skönt att kunna se sig i spegeln efter dusch men jag kan absolut leva med att det blir immigt.
Jag var mer orolig för tex mögel på kaklet eller så, men om det inte borde vara ett problem så kan jag släppa detta.
Jag kan absolut tänka mig att ha dörren på glänt för att få in luft den mesta av tiden (förutom när man går på toa…) så kanske jag kan slippa kapa min nya fina badrumsdörr.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Är det uppmätta flödet med öppen eller stängd dörr?
Om det är med öppen dörr så är det inte troligt att det är tillräckligt med dörren stängd.
Men börja med att öppna dörren och se hur det går innan du börjar såga i dörren på måfå.
Imma på spegel och jag antar utsidan av duschglaset är det lättas att behandla med imspray eller liknande.
Finns bland annat i bilvårdsbutiker.
Om det är med öppen dörr så är det inte troligt att det är tillräckligt med dörren stängd.
Men börja med att öppna dörren och se hur det går innan du börjar såga i dörren på måfå.
Imma på spegel och jag antar utsidan av duschglaset är det lättas att behandla med imspray eller liknande.
Du borde ha 2st frånlufts kanaler(100mm) , bägge på minst 20l/seribob skrev:
Tacksam för hjälp med hur jag kan optimera ventilationen i vårt nya badrum.
Vi har FTX i huset (Swegon Casa R5 smart) och en frånluftskanal i badrummet. Badrummet är ca 12kvm stort. Innan renoveringen uppmätte jag flödet till 14,5l/s, har inte hunnit mäta igen efteråt. Förutom FTX-frånluften finns ingen annan ventilation i badrummet.
Problemet är att det blir imma på hela spegeln och på duschväggen efter att man duschat (särskilt efter att man duschat varmt och länge såklart...)
Jag har nu i efterhand upptäckt att badrumsdörren som monterades vid renoveringen saknar luftgenomföring. Jag tänkte åtgärda det genom att kapa en cm i botten på dörren.
Jag läste på en FTX-tillverkares hemsida att frånluften skall vara 15 l/s + 1 l/s per kvm över 5kvm, stämmer det? I så fall behöver vi ju 22 l/s och jag är osäker på hur jag ska kunna öka luftflödet så mycket. Pumpen går på 70% effekt på frånluften just nu och borde inte behöva gå högre. Huset har 160kvm boarea.
Bifogar planritning av nedervåningen med ventilation inritad. Badrummet har efter renoveringen inte längre någon bastu eller innerväggar.
Tacksam för tips och råd!
Erik
Ok, det var stor skillnad mot andra råd jag fått ovan. Hur motiverar du detta?Matte752 skrev:
Tilluftsdon finns på övervåningen.Matte752 skrev:
Det är en innervägg så tror inte den är speciellt kall.J Jochi skrev:
Har för mig att det var med öppen dörr (gjordes förra året). Ska kolla på imspray!W weddmark skrev:Är det uppmätta flödet med öppen eller stängd dörr?
Hur rör sig luften i badrummet???
1. Frånluftsventiler bör placeras nära "smutsig/fuktig luft" för att optimera utsugning. Förslagsvis flyttar du frånluftsventilen till duschen alternativt till W/C. Med nuvarande placering dras den fuktiga luften till spegeln istället för från spegeln.
2. Installera ett ljuddämpande överluftsdon högt upp i närheten av spegeln, så att du får in torr luft in vid spegeln. Det är en bättre lösning än att kapa undersida dörr.
3. Säkerställ att ”automatisk fuktstyrning” är aktiverat om det finns. Då minimerar du tiden då det är imma.
1. Frånluftsventiler bör placeras nära "smutsig/fuktig luft" för att optimera utsugning. Förslagsvis flyttar du frånluftsventilen till duschen alternativt till W/C. Med nuvarande placering dras den fuktiga luften till spegeln istället för från spegeln.
2. Installera ett ljuddämpande överluftsdon högt upp i närheten av spegeln, så att du får in torr luft in vid spegeln. Det är en bättre lösning än att kapa undersida dörr.
3. Säkerställ att ”automatisk fuktstyrning” är aktiverat om det finns. Då minimerar du tiden då det är imma.
Klicka här för att svara