Tacksam för hjälp med hur jag kan optimera ventilationen i vårt nya badrum.
Vi har FTX i huset (Swegon Casa R5 smart) och en frånluftskanal i badrummet. Badrummet är ca 12kvm stort. Innan renoveringen uppmätte jag flödet till 14,5l/s, har inte hunnit mäta igen efteråt. Förutom FTX-frånluften finns ingen annan ventilation i badrummet.
Problemet är att det blir imma på hela spegeln och på duschväggen efter att man duschat (särskilt efter att man duschat varmt och länge såklart...)
Jag har nu i efterhand upptäckt att badrumsdörren som monterades vid renoveringen saknar luftgenomföring. Jag tänkte åtgärda det genom att kapa en cm i botten på dörren.
Jag läste på en FTX-tillverkares hemsida att frånluften skall vara 15 l/s + 1 l/s per kvm över 5kvm, stämmer det? I så fall behöver vi ju 22 l/s och jag är osäker på hur jag ska kunna öka luftflödet så mycket. Pumpen går på 70% effekt på frånluften just nu och borde inte behöva gå högre. Huset har 160kvm boarea.
Bifogar planritning av nedervåningen med ventilation inritad. Badrummet har efter renoveringen inte längre någon bastu eller innerväggar.
Tacksam för tips och råd!
Erik
Vi har FTX i huset (Swegon Casa R5 smart) och en frånluftskanal i badrummet. Badrummet är ca 12kvm stort. Innan renoveringen uppmätte jag flödet till 14,5l/s, har inte hunnit mäta igen efteråt. Förutom FTX-frånluften finns ingen annan ventilation i badrummet.
Problemet är att det blir imma på hela spegeln och på duschväggen efter att man duschat (särskilt efter att man duschat varmt och länge såklart...)
Jag har nu i efterhand upptäckt att badrumsdörren som monterades vid renoveringen saknar luftgenomföring. Jag tänkte åtgärda det genom att kapa en cm i botten på dörren.
Jag läste på en FTX-tillverkares hemsida att frånluften skall vara 15 l/s + 1 l/s per kvm över 5kvm, stämmer det? I så fall behöver vi ju 22 l/s och jag är osäker på hur jag ska kunna öka luftflödet så mycket. Pumpen går på 70% effekt på frånluften just nu och borde inte behöva gå högre. Huset har 160kvm boarea.
Bifogar planritning av nedervåningen med ventilation inritad. Badrummet har efter renoveringen inte längre någon bastu eller innerväggar.
Erik
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Nästan oavsett hur bra ventilation du har så kommer det bli imma på spegeln en stund efter du duschat.eribob skrev:
Erik
Men har inte aggregatet ett forcerat läge om det är fuktig luft?
Sen borde du absolut sätta en ventil i botten av den nya dörren för att få stadigt flöde.
Har du installerat själv? Annars gör ju installationsfirman injustering så det blir rätt balanserat, du kan inte bara öka flödet i ett rum utan att påverka balansen. Ska se om jag kan rota fram injusteringsprotokoll (280kvm med Swegon Casa R7 Smart, ersatte självdrag… för luftkvalitet och minskade radonhalter). Våra badrum är mindre ca 9kvm men ingen imma på några ytor vid ”normal duschning”, händer undantagsvis om någon tonåring glöter hett vatten mer än 20 min.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Hur lång tid tar det innan det försvinner om badrumsdörren står på glänt?eribob skrev:
Om det tar mindre än 10-15 min behöver man inte göra något mer än att se till att badrummet har tilluft förstås.
Hur är det med totalflödet?eribob skrev:
Normen är 0,35 l/s och kvm.
Jättetack för alla snabba svar!
Jag ökade från 70->90% på frånluften i aggregatet nu för att se om det gör skillnad. Strömförbrukningen går ju upp, men kanske värt det om man slipper oroa sig för fukt. Jag vill inte ha mögel i mitt nya fina badrum =)
Fixar ventilation i dörren. Blir en bra anledning att köpa en cirkelsåg =) Borde det räcka att ha en springa på ca 1cm nedertill?
/Erik
Tack för svar! Hjälper ett extra don då? Båda kommer att komma från samma rör från FTX-aggregatet (sitter där det står "VP" på ritningen jag bifogade), så jag tänkte att flödet ändå kommer att begränsas av flödet genom det röret i tvättstugan.Jonatan79 skrev:
Jag ökade från 70->90% på frånluften i aggregatet nu för att se om det gör skillnad. Strömförbrukningen går ju upp, men kanske värt det om man slipper oroa sig för fukt. Jag vill inte ha mögel i mitt nya fina badrum =)
Japp det finns forcerat läge, såg att det slogs på nu imorse när jag duschade. Verkar inte alltid gå igång dock, antar att aggregatet känner av om det skall slås på. Kan kolla i inställningarna om man kan påverka känsligheten för detta.Ossian K Olsson skrev:
Fixar ventilation i dörren. Blir en bra anledning att köpa en cirkelsåg =) Borde det räcka att ha en springa på ca 1cm nedertill?
Vi har byggt ut och ändrat systemet sedan vi flyttade in. Från början justerades det in efter ombyggnad, men inte gjorts igen efter att jag renoverade badrummet. De bytte ventilen i badrummet vid renoveringen och drog om rören något i samband med renoveringen. Jag tycker att vent-firmorna tar väldigt mycket betalt och funderar därför på att hyra flödesmätare på hygglo och justera själv.E extcon skrev:Har du installerat själv? Annars gör ju installationsfirman injustering så det blir rätt balanserat, du kan inte bara öka flödet i ett rum utan att påverka balansen. Ska se om jag kan rota fram injusteringsprotokoll (280kvm med Swegon Casa R7 Smart, ersatte självdrag… för luftkvalitet och minskade radonhalter). Våra badrum är mindre ca 9kvm men ingen imma på några ytor vid ”normal duschning”, händer undantagsvis om någon tonåring glöter hett vatten mer än 20 min.
Jag ska kolla, men säkert ungefär 15min. Fick också imma på fönstret som sitter närmare duschen, den tog lite längre tid att gå bort. Totalflödet i huset ligger något lägre än 0,35 l/s och kvm.BirgitS skrev:
/Erik
Testa att ha dörren öppen på lite glänt? Slipper du imma då? Iså fall vet du ju ungefär hur mycket dörren måste justeras för att i stängt läge släppa in tillräckligt med luft..eribob skrev:
Erik
Visst kan du få mindre problem med en ventil till i badrummet, placerad just ovanför duschen, men först och främst måste du se till att det kommer in någon luft också, annars funkar ju inte frånluften.
Ser vid sökning att en stor leverantör rekommenderar 15 l/s + 1 l/s/m² men det är deras eget påhitt. Nog kan det vara idé att ta något mer luft ur ett stort badrum, men det finns ingen sån rekommendation.
Du bör se till att totalflödet är 0,35 l/s/m² i tilluft och något mer i frånluft. Tilluften ska vara 95 % av frånluften.
Jag är inte någon expert, men har gjort tiotalet luftmängdsberäkningar på villor och lika många till på kontor, under det senaste halvåret. Beräkningar som företaget jag jobbar på tagit betalt för.
Ser vid sökning att en stor leverantör rekommenderar 15 l/s + 1 l/s/m² men det är deras eget påhitt. Nog kan det vara idé att ta något mer luft ur ett stort badrum, men det finns ingen sån rekommendation.
Du bör se till att totalflödet är 0,35 l/s/m² i tilluft och något mer i frånluft. Tilluften ska vara 95 % av frånluften.
Jag är inte någon expert, men har gjort tiotalet luftmängdsberäkningar på villor och lika många till på kontor, under det senaste halvåret. Beräkningar som företaget jag jobbar på tagit betalt för.
Som Noisemaker säger så gör placeringen av donet i detta fallet stor skillnad men även att man måste få in luft för att frånluften ska fungera. Gjorde en injustering ganska nyligen och där la de mellan 20-25 l/s i badrummen men som nära skriver beror det på vad totalflödet ska vara. Man har fler tilluftsdon än frånluft så det blir per automatik högre flöden i F donen. Sedan kommer man oftast alltid få lite imma och det är som andra skriver ingen fara om det försvinner inom 10-15 min. Jag har i vårt nya hus donen i duschen istället som innan på andra ställen i badrummet och märker stor skillnad.
Imma beror ju också på vilken temperatur spegeln har. Om det inte är så varmt i rummet från början kondenserar ju fukten tidigare.
Gott, jag ska fixa ett tillflöde under dörren. Kan tänka mig att leverantörerna gärna strävar efter att kunden får stora flöden så de kan sälja stora system...N NoiseMaker skrev:Visst kan du få mindre problem med en ventil till i badrummet, placerad just ovanför duschen, men först och främst måste du se till att det kommer in någon luft också, annars funkar ju inte frånluften.
Jag grämer mig i efterhand att jag inte satte ett don även i duschen, hade varit ganska lätt för den väggen är utreglad 25cm för att få plats med toalett-tanken, så jag kunde ha dragit en kanal inne i väggen... Menmen sånt är livet.H Henke1299 skrev:Som Noisemaker säger så gör placeringen av donet i detta fallet stor skillnad men även att man måste få in luft för att frånluften ska fungera. Gjorde en injustering ganska nyligen och där la de mellan 20-25 l/s i badrummen men som nära skriver beror det på vad totalflödet ska vara. Man har fler tilluftsdon än frånluft så det blir per automatik högre flöden i F donen. Sedan kommer man oftast alltid få lite imma och det är som andra skriver ingen fara om det försvinner inom 10-15 min. Jag har i vårt nya hus donen i duschen istället som innan på andra ställen i badrummet och märker stor skillnad.