Hej,
Av någon anledning har tidigare ägare av vårt hus byggt igen frånluften på gästtoaletten. Idag åkte hålsågen fram och jag upptäckte att man har satt ett nytt innertak, med ca 4 cm luftspalt från det gamla. Och i original-innertaket sitter det gamla frånluftsdonet kvar, det var till och med lite öppet, så det var välventilerat mellan de båda innertaken.
Vad gör jag bäst nu?
Bör jag försöka riva bort den gamla ventilen så det är fritt fram uppåt mot taket där?
Kan jag bara sätta en ventil i det nya innertaket lite på känsla? Eller är det dumt om luft kan cirkulera mellan de båda innertaken? Borde sätta in någon sorts rör därimellan som gör att ingen luft kommer in i mellanrummet? Isåfall vad?
Villrådig jag är... vore tacksam för hjälp och tips
//Andreas
Av någon anledning har tidigare ägare av vårt hus byggt igen frånluften på gästtoaletten. Idag åkte hålsågen fram och jag upptäckte att man har satt ett nytt innertak, med ca 4 cm luftspalt från det gamla. Och i original-innertaket sitter det gamla frånluftsdonet kvar, det var till och med lite öppet, så det var välventilerat mellan de båda innertaken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gör jag bäst nu?
Bör jag försöka riva bort den gamla ventilen så det är fritt fram uppåt mot taket där?
Kan jag bara sätta en ventil i det nya innertaket lite på känsla? Eller är det dumt om luft kan cirkulera mellan de båda innertaken? Borde sätta in någon sorts rör därimellan som gör att ingen luft kommer in i mellanrummet? Isåfall vad?
Villrådig jag är... vore tacksam för hjälp och tips
//Andreas
Produkter som diskuteras: "hålsågen"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Jag hade förlängt ner röret,men är inte ventilationstekniker..
Klicka här för att svara