Ska installera en fläktkonvektor för frikyla på vinden och kommer att dra Ø125mm rör till de rum som ska kylas. Kommer endast att ha möjlighet att gå ner via taket och skulle behöva lite tips och rekommendationer på till-och frånluftsdon som är stilrena och prisvärda.
Vad mer än att de har rätt diameter bör jag tänka på? Tänkte placera frånluftsdonet i ena änden av rummet och tilluftsdonet i andra änden.
Vad mer än att de har rätt diameter bör jag tänka på? Tänkte placera frånluftsdonet i ena änden av rummet och tilluftsdonet i andra änden.
Jag skulle säga att 125 är lite för liten dimension för frikyla från en konvektor. Det behövs ganska stora flöden för att få effekt. Jag håller precis på att bygga mitt med två konvektorer, en till varje våning. Har dragit 160 och det är nog i minsta laget. Det kanske funkar med 125 i kanalerna om det inte är långa sträckor men det blir nog värre med don för 125 som klarar flöden du behöver.
Vad är det för konvektor du tänker sätta?
Vad är det för konvektor du tänker sätta?
Eveco CRC-ECM-IO 44, ska kyla två rum på totalt 23m², konvektorn placeras på kallvinden emellan bägge rummen. Tanken är att dra Ø125mm rör som är ca 1,5-3m långa. Anledningen till att jag väljer att gå ner till Ø125mm är pga utrymmet på vinden. Tajt att ta sig igenom takstolarna med större rör om man ska få plats med isolering.
Skulle det hjälpa att bredda till Ø160mm precis innan ut-/inblås och sätta större don i taket?
Skulle det hjälpa att bredda till Ø160mm precis innan ut-/inblås och sätta större don i taket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått är utblås och rött är insug.
Har bara strax över 1,2m i höjd på mitten av vinden, ute på kanten där konvektorn sitter är det ca 200mm öppning mellan fackverken på takstolarna, så Ø125mm + isoleringsstrumpa får precis plats.
Kan det funka med dessa längder på dragning av rör? Blir som mest 2-3st 90° böjar för att komma fram till det lilla rummet.
Det är i donen du kommer få de stora tryckfallen, och den konvektorn är ju inte byggd för några större tryckfall. Med bara två utlopp så blir det mycket luft som ska ut. Att gå upp i storlek för donen är klart vettigt. Vad gäller typ av don så finns det ju mycket att välja på. Jag har i två rum vanlig tallriksdon, men har å andra sidan konvektor som fixar lite mer tryckfall. En vanlig tallriksdon 160mm verkar ge ca 20 Pa i tryckfall vid 50l/s och en 125mm hela 60 Pa. Jag skulle leta efter don som ger så lågt tryckfall som möjligt.
Sen funderar jag på dragningen på vinden. Detta kan säkert någon annan bättre bekräfta eller dementera men med dragning på vinden vill du nog egentligen alltid ha lite flöde för att inte riskera att du får kondens på insidan av kanalen vintertid. Annars bör du nog ha mer isolering än en strumpa på rören.
Sen funderar jag på dragningen på vinden. Detta kan säkert någon annan bättre bekräfta eller dementera men med dragning på vinden vill du nog egentligen alltid ha lite flöde för att inte riskera att du får kondens på insidan av kanalen vintertid. Annars bör du nog ha mer isolering än en strumpa på rören.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Beroende på hastigheten i 125 kanalen så kan det bli ena jävla tryckfall i kanalsystemet. Det lär ju bli turbulenta strömmar också samt att 90 gradare gör det inte bättre.Leeijo skrev:
Det är i donen du kommer få de stora tryckfallen, och den konvektorn är ju inte byggd för några större tryckfall. Med bara två utlopp så blir det mycket luft som ska ut. Att gå upp i storlek för donen är klart vettigt. Vad gäller typ av don så finns det ju mycket att välja på. Jag har i två rum vanlig tallriksdon, men har å andra sidan konvektor som fixar lite mer tryckfall. En vanlig tallriksdon 160mm verkar ge ca 20 Pa i tryckfall vid 50l/s och en 125mm hela 60 Pa. Jag skulle leta efter don som ger så lågt tryckfall som möjligt.
Tack för återkopplingen, sett till kondens på vintern så tänker jag att detta bara köra på sommaren när det är varmt ute. Så lär väll bli ett icke problem tänker jag?Leeijo skrev:
Edit: såg nu att du skrev att det bör vara lite flöde, antar att du syftar på att det kommer upp varm luft i en stillastående kanal som då kan avge kondens på en kall vind.
Skulle det vara möjligt att tillverka en plugg som tätar och isolerar som man sätter in i donen på hösten och tar ur på våren?
Redigerat:
Ska upp och mäta igen på vinden för att se om jag får plats med Ø160mm rör. Eller om jag är fast med Ø125mm och får se om det funkar.I Installation skrev:
Finns det någon fysisk butik som säljer reducering från 200-160 (muff/nippel)? Allt jag hittar verkar vara nätbutiker.
Skar ut en mall för Ø160mm + 25mm isoleringsstrumpa, går precis in genom takstolarna, men det blir tajt att jobba med pga det trånga utrymmet.
Samt att man måste sänka ner den lite i isoleringen för att få plats (isoleringen kommer att nå ca 100mm över undre balken på takstolen).
Har iaf tagit till mig angående feedback på att köra med större diameter på spiro och din.
Samt att man måste sänka ner den lite i isoleringen för att få plats (isoleringen kommer att nå ca 100mm över undre balken på takstolen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har iaf tagit till mig angående feedback på att köra med större diameter på spiro och din.
Jag körde på 160mm kanal (så utdragbar) och isolerstrumpa som jag köpte på Bauhaus.
Isolerstrumpan fick jag klippa upp på längden, lägga ut, och sen kanalen på. Du kan platta till kanalen något om det blir för trångt.
Sen drog jag över strumpan och tejpade ihop den med åldrsbeständig tejp.
Isolerstrumpan fick jag klippa upp på längden, lägga ut, och sen kanalen på. Du kan platta till kanalen något om det blir för trångt.
Sen drog jag över strumpan och tejpade ihop den med åldrsbeständig tejp.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Yes, tänkte det vore vettigt med packningar och skruv ifall man skulle behöva ta isär eller liknande. Fog måste man applicera igen samt att det är bökigare att få bort, men kanske är så man blir tvungen att göra.I Installation skrev:
Jag har såna don/kopplingar med inbyggd gummipackning, jag har tejpat dem på utsidan med sån ventilationstejp bara (silverfärgad/folie tejp)Walle85 skrev: