1 196 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ventilationslösning mindre nytt hus
Vi byggde ett lösvirkeshus 2003 1,5 pl 180 kvm med enklast tänkbara ventilationslösning.
Takfläkt rakt ut utan återvinning. Värmepumpar ej tillåtet eftersom kommunens tomter
alla hade fjärrvärme.
Med facit i hand kan jag konstatera följande:
Låga uppvärmningskostnader. Vi ligger på cirka 45-50 kwh/kvm och år inkl varmvatten(!)
Ur rent ekonomisk synvinkel känns det som vi hittade rätt.
Dessutom var fjärrvärmen fram till 2023 synnerligen billig.
Nackdelen har varit kallras från tilluftsventiler i vägg vintertid.
Bytte till termostatstyrda ventiler men luften måste ju ändå komma in så
vet egentligen inte hur mycket det hjälpte.
Kallraset verkade ju inte påverka uppvärmningskostnaden utan mera komforten.
Nu planerar vi ett nybygge för ett mindre hus på cirka 100 kvm fast i Norrland.
De flesta hustillverkare kör frånluftsvärmepump och väggventiler för tilluft.
Frågade en säljare om varför så få kör FTX längre och fick svaret att frånluftsvärmepump var så effektiva
att det inte gick räkna hem andra lösningar. På min fråga om kallras svarade han att det mest handlade om att
ha tillräckligt många ventiler och placera dessa smart. Dvs inte precis där soffan ska stå osv.
Min tanke var att kanske ändå lägga på en slant för att förvärma tilluften via tillsatsmodul SAM42 (Nibes variant)
Kanaler är ju enkla att dra i ett nybygge. vad skiljer en sådan lösning från "vanlig FTX"?
Nu till min fråga. I ett relativt litet hus på cirka 100 kvm i Umeåtrakten, vilken lösning är en bra kompromiss mellan komfort och ekonomi, både investering och driftkostnad?
Frånluft med vanliga väggventiler, FTX med jordvärme eller frånluft med förvärmd tilluft.
Takfläkt rakt ut utan återvinning. Värmepumpar ej tillåtet eftersom kommunens tomter
alla hade fjärrvärme.
Med facit i hand kan jag konstatera följande:
Låga uppvärmningskostnader. Vi ligger på cirka 45-50 kwh/kvm och år inkl varmvatten(!)
Ur rent ekonomisk synvinkel känns det som vi hittade rätt.
Dessutom var fjärrvärmen fram till 2023 synnerligen billig.
Nackdelen har varit kallras från tilluftsventiler i vägg vintertid.
Bytte till termostatstyrda ventiler men luften måste ju ändå komma in så
vet egentligen inte hur mycket det hjälpte.
Kallraset verkade ju inte påverka uppvärmningskostnaden utan mera komforten.
Nu planerar vi ett nybygge för ett mindre hus på cirka 100 kvm fast i Norrland.
De flesta hustillverkare kör frånluftsvärmepump och väggventiler för tilluft.
Frågade en säljare om varför så få kör FTX längre och fick svaret att frånluftsvärmepump var så effektiva
att det inte gick räkna hem andra lösningar. På min fråga om kallras svarade han att det mest handlade om att
ha tillräckligt många ventiler och placera dessa smart. Dvs inte precis där soffan ska stå osv.
Min tanke var att kanske ändå lägga på en slant för att förvärma tilluften via tillsatsmodul SAM42 (Nibes variant)
Kanaler är ju enkla att dra i ett nybygge. vad skiljer en sådan lösning från "vanlig FTX"?
Nu till min fråga. I ett relativt litet hus på cirka 100 kvm i Umeåtrakten, vilken lösning är en bra kompromiss mellan komfort och ekonomi, både investering och driftkostnad?
Frånluft med vanliga väggventiler, FTX med jordvärme eller frånluft med förvärmd tilluft.
Enormt konstigt att kommunen inte godkände en frånluftsvärmepump!?! Fanns ju då några olika modeller som kombinerades med fjärrvärme som spetsvärme istället för el-patron. Kallras tycker jag inte är något problem när man har varma radiatorer under fönstren men i Norrland med -35 °C utanför dörren kan det naturligtvis vara annorlunda. Ska ni nu bygga ett fritidshus på 100 kvm som kommer att stå tomt med underhållsvärme stora delar av året eller är de för permanentboende?
Permanentboende och skrev ju inte heller vi avser att köra golvvärme eftersom radiatorer inte skapar problemet. Jag kan tycka att det var konstigt att inte godkänna värmepumpar men ärligt talat så är jag förvånad över hur LITE uppvärmningen kostat. Hushållselen ligger nästan på samma nivå. Förmodligen var det ett villkor att fjärrvärmenätet bygges ut att det skulle vara den enda värmekällan. Ska tillägga att sedan ett antal år är det fritt fram. Blev någon dom i ett prejudicerande fall.J Josth skrev:Enormt konstigt att kommunen inte godkände en frånluftsvärmepump!?! Fanns ju då några olika modeller som kombinerades med fjärrvärme som spetsvärme istället för el-patron. Kallras tycker jag inte är något problem när man har varma radiatorer under fönstren men i Norrland med -35 °C utanför dörren kan det naturligtvis vara annorlunda. Ska ni nu bygga ett fritidshus på 100 kvm som kommer att stå tomt med underhållsvärme stora delar av året eller är de för permanentboende?
Ok. När ni senare vet mer om huset ni ska bygga och vilket effektbehov det kommer att få vid DVUT så skulle jag kontakta en större återförsäljare för t.ex. NIBE och be att de gör energiberäkningar med olika alternativen. De har väldigt bra dimensioneringsprogram för detta. Då kan ni se hur mycket extra det skulle gå att spara med jordvärme och om det är värt det. Antingen förvärmd tilluft eller FTX låter som bästa alternativen i Norrland om man har golvvärme.
Klicka här för att svara