S
Vad säger siffran, 2 i det här fallet?

Å vad skall den ”stå på” (eller hamna)?

:thinking:

Panel med ventilationskontroller visande siffran 2 på en display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt manualen så är det en frostvakt,
[länk]
[länk]
[länk]
Yes, och…

Vad säger siffran, 2 i det här fallet (fotot)?

Å vad skall den ”stå på” (eller hamna)?

S
Ingen som vet? :thinking::confused:

Kan vara att den säger att temperaturen på avluften är 2 °C. Helt normalt i så fall.

S
J Josth skrev:
Kan vara att den säger att temperaturen på avluften är 2 °C. Helt normalt i så fall.
Det låter i så fall (för mig) "fantastiskt" bra.
Klarar utrustningen att plocka ut så mycket energi ur luften, från 21 ner till 2 grader?:surprised:

Lika glad som jag blir då, så blir jag frustrerad över hur det varit hos oss historiskt. Innan vi nyligen hade delar utav den ("luftbehandlingsdelen") på service/reparation. Det vore ju en sak om detta (med att nå 19 graders "tillvaratagande av energin") i så fall skulle hänga ihop med just den defekten/serviceåtgärden... Men mitt minne säger mig till mycket stor säkerhet att displayen visat siffror i häradet 20 till 22, under en lång tid tillbaka. Kanske ända sedan den installerades en gång i tiden... :thinking::surprised:

Det vore ju i så fall minst sagt :lying::lying:.

Tittar man i manualen på effektdiagrammet så ska den kunna plocka ut t.ex. 1,5 kW ur frånluften vid 0°C köldbärare och då hamnar man på likande avluftstemperaturer. Sedan är det viktigt att ventilationen är rätt injusterad i huset. Rätt luftflöden.

• Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
J Josth skrev:
Tittar man i manualen på effektdiagrammet så ska den kunna plocka ut t.ex. 1,5 kW ur frånluften vid 0°C köldbärare och då hamnar man på likande avluftstemperaturer. Sedan är det viktigt att ventilationen är rätt injusterad i huset. Rätt luftflöden.
Låter fantastiskt, som sagt. :ok::)

Allt är injusterat av proffs (?!) en gång i tiden. Så det här känns ju... typ surt. Men samtidigt nu då väldigt positivt, såklart - att det har rättats till, i samband med nämnda service.

Funktionen (displayen) kallas i specen, precis som Demmpa skrev ovan, för Frostvakt. Inget man skall behöva fundera nämnvärt på som användare i praktiken, det förstår jag - men skall det "tolkas" så som att displaysiffran aldrig ska/få understiga 0 (grader) då?

Understiger avluftstemperaturen ±0°C så behöver den så småningom stoppa återvinningen och avfrosta. Bra att det finns automatik för detta om det skulle inträffa men det är inte så troligt om luftflödet är korrekt.

Bob_the_builder
Nu är ju det här en urgammal tråd, men det som visas i displayen är temperaturen på den vätska som cirkulerar genom aggregatet. Nu står den ovanpå en VVB, men det borde finnas en berg-/jordvärmepump inblandad också. Det FLM30 gör är att överföra värme från frånluften till köldbäraren (bergvärmevätskan). Med (i teorin, alltså) exakt temperaturvisning kan man jämföra KB-tempen i värmepumpen med den på FLM för att se den tillförda värnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.