Det låter i så fall (för mig) "fantastiskt" bra.J Josth skrev:
Klarar utrustningen att plocka ut så mycket energi ur luften, från 21 ner till 2 grader?
Lika glad som jag blir då, så blir jag frustrerad över hur det varit hos oss historiskt. Innan vi nyligen hade delar utav den ("luftbehandlingsdelen") på service/reparation. Det vore ju en sak om detta (med att nå 19 graders "tillvaratagande av energin") i så fall skulle hänga ihop med just den defekten/serviceåtgärden... Men mitt minne säger mig till mycket stor säkerhet att displayen visat siffror i häradet 20 till 22, under en lång tid tillbaka. Kanske ända sedan den installerades en gång i tiden...
Det vore ju i så fall minst sagt
Tittar man i manualen på effektdiagrammet så ska den kunna plocka ut t.ex. 1,5 kW ur frånluften vid 0°C köldbärare och då hamnar man på likande avluftstemperaturer. Sedan är det viktigt att ventilationen är rätt injusterad i huset. Rätt luftflöden.
Låter fantastiskt, som sagt.J Josth skrev:
Allt är injusterat av proffs (?!) en gång i tiden. Så det här känns ju... typ surt. Men samtidigt nu då väldigt positivt, såklart - att det har rättats till, i samband med nämnda service.
Funktionen (displayen) kallas i specen, precis som Demmpa skrev ovan, för Frostvakt. Inget man skall behöva fundera nämnvärt på som användare i praktiken, det förstår jag - men skall det "tolkas" så som att displaysiffran aldrig ska/få understiga 0 (grader) då?
Understiger avluftstemperaturen ±0°C så behöver den så småningom stoppa återvinningen och avfrosta. Bra att det finns automatik för detta om det skulle inträffa men det är inte så troligt om luftflödet är korrekt.
Nu är ju det här en urgammal tråd, men det som visas i displayen är temperaturen på den vätska som cirkulerar genom aggregatet. Nu står den ovanpå en VVB, men det borde finnas en berg-/jordvärmepump inblandad också. Det FLM30 gör är att överföra värme från frånluften till köldbäraren (bergvärmevätskan). Med (i teorin, alltså) exakt temperaturvisning kan man jämföra KB-tempen i värmepumpen med den på FLM för att se den tillförda värnen.
Klicka här för att svara