nordlp
nordlp: Svar från Chat gbt. Kan det stämma? Om ljuddämparen är placerad nära fläktaggregatet och intaget för frånluft är 3 meter bort, kommer ljuddämparen fortfarande att ha en betydande effekt på att minska ljudnivån från fläktaggregatet. Ljuddämparen kommer att dämpa ljudet som genereras av fläkten vid källan, och även om ljudet har 3 meter att förflytta sig innan det når intaget
1 svar · 1,3k läst
·
N
Naren79: [citat] Min ursprungliga tanke var att den skulle driva badrummen som idag mer eller mindre är frånluften i huset bortsett från köksfläkten och våra två oanvänd eldstäder
2 svar · 1,2k läst
D
Danne_83: [citat] [citat] Intressant, bra info även om spjäll, har ett litet sovrum nära aggregatet med på tok för högt tryck, låter mycket när jag stryper via donet, ska nog fundera på att sätta in ett spjäll innan den flexibla dämparen.
4 svar · 1,9k läst
M
Majken92: [citat] Tack så mycket!
20 svar · 4,2k läst
·
C
carlfredrik: [citat] Ett badrum, två små toaletter, köksfläkt,
9 svar · 1,1k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: När jag var i samma situation för 4 år sedan, så bytte jag fläktarna och kondingarna istället för att trassla med annorlunda funktion. [bild] Styrs med denna, som elektrikern satte in i tvättstugan, då jag bytte ut spiskåpan 2004. [bild]
1 svar · 1,5k läst
·
M
MariaCCD: Hej igen, och tack för alla tidigare inspel. Vi tror vi har fått lite bättre ordning på vårt frånluftsvärme(FX)-system nu, det är betydligt varmare och inte så mycket besvär från kallraset. DOCK upplever vi väldigt oregelbunden energiförbrukning per dag. När vi är i huset och använder kök, varmvatten mm så är förbrukningen ca 10 kWh/dygn och när vi inte är i huset är det 29
29 svar · 5,6k läst
J
Johan456: Ännu bättre är att sätta en kanalfläkt på vinden. Det förutsätter att det finns en vind och att det går att bygga ihop ventilationsrören.
3 svar · 948 läst
BirgitS
BirgitS: Sitter ventilerna på ytterväggarna så att de tar in friskluft direkt genom väggen eller på innerväggar och rören går upp till yttertaket, dvs. är tänkta för frånluft? Det senare är den mest vanliga användningen av den typen av ventiler och så vill man inte ha det numera när man inte har en varm murstock som driver på självdraget. [citat] Precis [citat] Bör ju då bytas ut om
6 svar · 2,7k läst
·
J
Jon Snow: [citat] Löste det sig? Vad var det för lager modell du köpte?
10 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Std för ventilation är att utsug ska finnas i alla badrum/wc, tvättstuga samt i köket. Tilluftsventiler i alla sovrum och vdgsrum/allrum. Antar att pannan inte används? (Dvs eldning av olja, eller gas, eller kol, eller ved, eller briketter.) Då blir skorstenen kall och husets termiska ventilation, som det konstruerats för, slutar att fungera. Då måste eldriven mekanisk ventilation, dvs
1 svar · 1,5k läst
·
4
4väggarochtak: Väcker liv i den här tråden igen. Jag funderar också på en sorptionsavfuktare i min krypgrund, sedan ca 4 år är plintgrunden en stängd krypgrund, förutom inspektionsluckan med frigolit framför. Samtidigt strödde jag massa vägsalt över hela jordytan och lade byggplast, innan den insatsen såg jag vita prickar på delar av jorden. Jag har RF-mätare där som när det är sommar och
6 svar · 2,5k läst
·
B
BORNER: Hej! Telia har dragit in vår fiberanslutning och satt medieomvandlare och router i en garderob. Detta gör att det blir lite varmt där inne på den varma årstiden, varför jag tänkte sätta en liten fläkt i garderobsväggen uppe vid taket som dra ut luft när det blir för varmt där inne. Dock är garderobsväggen ganska tunn, cirka 4 - 6 cm, så jag vore väldigt tacksam för tips på
0 svar · 1,1k läst
·
13th Marine
13th Marine: Hittade tillslut samma diagram från en annan tillverkare, som var lite tydligare. [bild] Jag trodde att lindabs exempel tidigare i tråden förutsatte att det var lika stort flöde i båda grenarna, men så ser det inte ut att vara. Dessutom ser tabellen ut att hantera "negativa" flöde i den andra kanalen.
5 svar · 4,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ta och rita upp planlösningen, rita även in var tilluft/frånluft/etc finns, rita också in var du vill ha överluft (luft mellan rum) etc.
34 svar · 10,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag fick en lösning med en fläkt som trycker in luft i det nya avdelade rummet och sen går luften ut under dörren godkänd men då används det rummet som gästrum, dvs. väldigt sällan. Ändå bättre kanske en utsugsfläkt är men det hade inte fungerar i mitt fall med tanke på var friskluft och dörr är. Det bästa är antagligen att anlita en expert på företaget som brukar göra OVK
4 svar · 1,3k läst
·
A
AndersS: [citat] Först får du kolla hur dörren är byggd, bör inte vara några problem. Kanske en mindre 100-125 mm. Men har du ingen plats på långsidorna, det blir ju samma lösning diagonalt och en nertill och den andra upptill. Saker kan ju också omplaceras😉
49 svar · 4,7k läst
·
Flafleor
Flafleor: [citat] Stämmer att den står i uppvärmt utrymme. Idag går kondensisoleringen genom taket. Hittade denna ljuddämpare med isolering, som är 300mm. En skarv ca 100cm ner från taket i kondensisoleringen och denna ansluten till aggregatet? https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/ljuddampare-125-x-300-mm.html
9 svar · 2,9k läst
·
A
AndersS: Ni kommer bli glada över att det blir mindre fönsterputsning med glaskassett, två sidor istället för fyra att putsa. Men det går ju även att lösa genom att beställa fönsterputsning.😉 Det du missat är att hela fönstret har sämre isolervärde, dvs glasytan, men motiverar sällan byte utan att de börjar även bli dåliga. Du kan även få minskat kallras med bättre isolervärde i
2 svar · 1,1k läst
F
fixarsvensson: [citat] Ja, köksfläkt och badrumsfläkt är redan installerat ..
16 svar · 2,7k läst
S
Srixon: Jag bilade upp ett hål (ca 200mm i diameter) i källaren, grävde ut så långt jag kom åt med handen. Satt ett pvc rör DN100 som jag slitsade upp i änden ner mot grunden. Fyllde på med större stenar. Glöm inte att sätta en radon manchett innan du gjuter igen. Styr fläkten med en fläkt styrning och kör den mot radonhalt.
3 svar · 5,8k läst
·
H
hank74: Min tanke är att kallrasskyddet eller vad man vill kalla det är öppet i utgångsläget och då funkar självdraget på toan. Sätter jag på köksfläkten och får motdrag så stänger den. Tänker att den hålls i läge öppet med en fjäder eller vikt på något sätt. Självklart med så lite motstånd som möjligt. På dragregulatorn till pannan styr jag draget med en vikt och det var så
4 svar · 1,6k läst
K
Kritans: [citat] Har haft tekniker här, han tyckte det var märkligt att tilluften stuckit iväg men nu justerade han om så får vi se om det håller sig så.
12 svar · 4,0k läst
·
Fidde Friberg
Fidde Friberg: NIBE FLM30 fläkt har slutet att fungera. Jag har provat enligt metoden på denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-vid-uppstart-av-franluftsmodul-nibe-flm-30-film.418956/ Men det började inte snurra. Jag märkte dock att det finns små små vibrationer i fläkthuset. Samt att när jag testade med att snurra åt fel håll. Så hade fläkten ett visst motstånd och gick tillbaka
0 svar · 1,5k läst
vindmicke
vindmicke: HEJSAN ALLA GLADA! NU UNDRAR JAG OM DET ÄR NÅGON SOM VET OM DET ÄR 607-2z samt 626-2z LAGER TILL( HERU 100 ) ROTORMOTOR FRÅN 2016-2017
4 svar · 4,0k läst
·
J
jonaserik: Skorsten
1 svar · 906 läst
·
T
Tompafix: [citat] Latexfog funkar bra. Det är ju inga större problem att använda sticksåg för att såga upp ett större hål annars. Eller dubbla hålsågar.
11 svar · 7,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Normen är: Badrum med bad eller dusch 15 l/s. Toalett, tvättstuga, kök 10 l/s. Totalt 0,35 l/s per kvm. De olika rummen med frånluft bör ha reglerbara ventilationsdon som justeras in så att det blir önskat flöde. [citat] Det finns nog inget som slår korsdrag för att vädra ur effektivt.
2 svar · 1,9k läst
R
RSRC: [citat] Byt metallfiltret mot tyg, syntet istället :)
6 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.