Flafleor
Hej!

Vi flyttade in i vårt hus under våren. I huset var det ett FTX-system draget inkopplat i en relativt ny Nilan VP 18 för vatten,
ventilation & värme.

En av tilluftsventilerna är i sovrummet precis ovanför sängen. Upplever en hög ljudnivå ur denna ventil när systemet är igång.
Dragningen till denna ventil går mellan våningsplanen och går inte att komma åt utan att riva tak/golv.
Finns det någon smidig lösning att minska ljudnivån i en´specifik ventil, utan att behöva göra om dragläggningen?

Tacksam för svar!

Mvh
Johan

Flafleor Flafleor skrev:
Hej!

Vi flyttade in i vårt hus under våren. I huset var det ett FTX-system draget inkopplat i en relativt ny Nilan VP 18 för vatten,
ventilation & värme.

En av tilluftsventilerna är i sovrummet precis ovanför sängen. Upplever en hög ljudnivå ur denna ventil när systemet är igång.
Dragningen till denna ventil går mellan våningsplanen och går inte att komma åt utan att riva tak/golv.
Finns det någon smidig lösning att minska ljudnivån i en´specifik ventil, utan att behöva göra om dragläggningen?

Tacksam för svar!

Mvh
Johan
Är det ljud från själva vinande luften i ventilen eller hör du fläktmotorn?

Flafleor Flafleor skrev:
Hej!

ventilation & värme.

Tacksam för svar!

Mvh
Johan
Finns många saker du kan göra.
Men är det som ovan frågade att det är motorn/lager du hör så bör lagret på den bytas.
Är Ventilen rätt stängd? Då kan det vara så att det bildas ett för högt tryck över själva öppningen och oljud kommer därför.

Förslag på lösning -
1, Be en ventilationsfirma montera en ljuddämpare uppe på vind på tilluftskanalen.
2, Nödlösning VERKLIGEN - Montera en Jeven inno instats ovanför ventilen, men då blir luftflödet bromsat och du får inte rätt mängd luft in i rummet.

Hade jag varit du hade jag kontaktat en ventilationsfirma och bett dem kommit och kollat på bästa möjlig lösning.

/fluffe

Flafleor
Manganbangan Manganbangan skrev:
Är det ljud från själva vinande luften i ventilen eller hör du fläktmotorn?
Jag tror det är fläktmotorn som låter, då jag upplever samma ljud från tilluft och frånluft.
F fluffe97 skrev:
Finns många saker du kan göra.
Men är det som ovan frågade att det är motorn/lager du hör så bör lagret på den bytas.
Är Ventilen rätt stängd? Då kan det vara så att det bildas ett för högt tryck över själva öppningen och oljud kommer därför.

Förslag på lösning -
1, Be en ventilationsfirma montera en ljuddämpare uppe på vind på tilluftskanalen.
2, Nödlösning VERKLIGEN - Montera en Jeven inno instats ovanför ventilen, men då blir luftflödet bromsat och du får inte rätt mängd luft in i rummet.

Hade jag varit du hade jag kontaktat en ventilationsfirma och bett dem kommit och kollat på bästa möjlig lösning.

/fluffe
Pumpen är från förra året, så relativ ny och upplever inte något missljud från motorn.
Ventilen står just nu på helt öppet läge.

Om en ljuddämpare skall monteras, kan den monteras vart som helst på tilluftskanalen eller så nära ventilen som möjligt?

Flafleor Flafleor skrev:
Jag tror det är fläktmotorn som låter, då jag upplever samma ljud från tilluft och frånluft.

Pumpen är från förra året, så relativ ny och upplever inte något missljud från motorn.

Om en ljuddämpare skall monteras, kan den monteras vart som helst på tilluftskanalen eller så nära ventilen som möjl
Flafleor Flafleor skrev:

Om en ljuddämpare skall monteras, kan den monteras vart som helst på tilluftskanalen eller så nära ventilen som möjligt?
Det bästa är o montera direkt efter aggregatet för då dämpar du andra tilluftdon också :)

• Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Flafleor
F fluffe97 skrev:
Det bästa är o montera direkt efter aggregatet för då dämpar du andra tilluftdon också :)
Då försöker jag hitta något lämpligt sett att montera ljuddämpare precis vid aggregatet, tack! 🙂

I och med att aggregatet sitter tillsammans med varmvattenberedaren står lättåtkomlig. Från aggregatet är det ca 40 upp till innertaket, som idag ser ut att vara isolerade spirorör.
Kan smidigaste lösningen vara att byta ut dessa mot något ljuddämpande?

• Objekt inlindade i aluminiumfolie, står på hylla, möjligtvis för värmereflektion eller isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flafleor Flafleor skrev:
Då försöker jag hitta något lämpligt sett att montera ljuddämpare precis vid aggregatet, tack! 🙂

I och med att aggregatet sitter tillsammans med varmvattenberedaren står lättåtkomlig. Från aggregatet är det ca 40 upp till innertaket, som idag ser ut att vara isolerade spirorör.
Flexljuddämpare borde funka. Skall dock dras ut för att fungera bäst. Kanske blir för lång? Kapa?

• Silverfärgad, flexibel ventilationskanal med veck och ändar av metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flafleor Flafleor skrev:

Kan smidigaste lösningen vara att byta ut dessa mot något ljud
Flafleor Flafleor skrev:

Perfekt, införskaffa en 300mm ljuddämpare så skall de göra susen :).
En fast ljuddämpare är är de bästa, inte en flexibel som du kan dra ut.

Flafleor Flafleor skrev:

Smidigt vet jag inte om jag skulle kalla det. 40 cm är inte mycket att dämpa på och så ska du lyckas få till kondensisoleringen så det blir tätt sedan. (För aggregatet står väl i uppvärmt utrymme?)

Flafleor
B Bigfoot skrev:
Smidigt vet jag inte om jag skulle kalla det. 40 cm är inte mycket att dämpa på och så ska du lyckas få till kondensisoleringen så det blir tätt sedan. (För aggregatet står väl i uppvärmt utrymme?)
Stämmer att den står i uppvärmt utrymme. Idag går kondensisoleringen genom taket.
Hittade denna ljuddämpare med isolering, som är 300mm.
En skarv ca 100cm ner från taket i kondensisoleringen och denna ansluten till aggregatet?

https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/ljuddampare-125-x-300-mm.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.