Hej!

Har installerat ett FTX system förra året, men efter långtidsmätningen av radon så visade det sig ligga på ungefär samma värden som vid självdrag (nästan 500bq/m3 i källaren och runt 80 på entréplan och övervåning). Med störst sannolikhet markradon.

Köpte en digital mätare och bad ventilationsfirman återkomma och de balanserade flödet. När de lämnade steg mätaren till över 1000bq/m3. I ren panik så drog jag ner frånluften på aggregatet ca 5% och av någon anledning sjönk radonvärdet till tvåsiffrigt.

Problemet jag har är att jag efter detta har gjort justeringar på ftx:en (nya ljuddämpare och spjäll) och efter balansering så återgår det till högre radonvärden igen.

Jag vet alltså att jag på något sätt lyckades sanera bort radonet, men hur gör jag om det? Balans som alla experter hänvisar till verkar ju inte fungera i mitt fall.

Tacksam för samtliga idéer. Just nu är sista alternativet radonsug, men det bästa vore såklart om vi kunde klara oss utan det.

Hus på 170kvm fördelat på 3 våningar.

Övervåningen har 3 sovrum och ett tilluftdon i varje rum. I duschrum och hall finns frånluftdon.

Entréplan har ett tilluftdon i vardagsrummet. Frånluftdon i kök och toalett.

Källaren har ett tilluftdon i allrum och ett i garaget. Frånluft i tvättstugan.
 
M Majken92 skrev:
Hej!

Har installerat ett FTX system förra året, men efter långtidsmätningen av radon så visade det sig ligga på ungefär samma värden som vid självdrag (nästan 500bq/m3 i källaren och runt 80 på entréplan och övervåning). Med störst sannolikhet markradon.

Köpte en digital mätare och bad ventilationsfirman återkomma och de balanserade flödet. När de lämnade steg mätaren till över 1000bq/m3. I ren panik så drog jag ner frånluften på aggregatet ca 5% och av någon anledning sjönk radonvärdet till tvåsiffrigt.

Problemet jag har är att jag efter detta har gjort justeringar på ftx:en (nya ljuddämpare och spjäll) och efter balansering så återgår det till högre radonvärden igen.

Jag vet alltså att jag på något sätt lyckades sanera bort radonet, men hur gör jag om det? Balans som alla experter hänvisar till verkar ju inte fungera i mitt fall.

Tacksam för samtliga idéer. Just nu är sista alternativet radonsug, men det bästa vore såklart om vi kunde klara oss utan det.

Hus på 170kvm fördelat på 3 våningar.

Övervåningen har 3 sovrum och ett tilluftdon i varje rum. I duschrum och hall finns frånluftdon.

Entréplan har ett tilluftdon i vardagsrummet. Frånluftdon i kök och toalett.

Källaren har ett tilluftdon i allrum och ett i garaget. Frånluft i tvättstugan.
Med undertryck så kommer det in radon. När du ställde ner frånluften får du övertryck och hindrar således radon från att komma innanför väggarna.
Övertryck är vad du bör ha.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Med undertryck så kommer det in radon. När du ställde ner frånluften får du övertryck och hindrar således radon från att komma innanför väggarna.
Övertryck är vad du bör ha.
Tack för svar. Men innebär inte övertryck i källaren problem med fukt istället? Hur stort övertryck bör man ha isåfall?
 
Du bör justera tilluft och frånluft på lika flöden.
Då du nått en stabil nivå på radonhalten, undersök varifrån radonet från marken läcker in på bottenvåningen.
 
S Srixon skrev:
Du bör justera tilluft och frånluft på lika flöden.
Då du nått en stabil nivå på radonhalten, undersök varifrån radonet från marken läcker in på bottenvåningen.
Så balans på tilluft/frånluft som jag nu fått till? Hur menar du med "stabil nivå på radonhalten"?

Har försökt hitta sprickor i betonggolvet, men utan resultat. I hallen och tvättstugan är det klinkers. Däremot har jag inte kontrollerat golvet i allrummet än då förra ägarna har lagt trägolv över betonggolvet och sen en heltäckningsmatta, så behöver slita upp den för att undersöka under, vilket jag inte är supersugen att chansa på i första hand.

Vi har även gjutjärnsbrunnar i huset, märker dock inte någon väsentlig skillnad om jag har mätaren i närheten av dessa eller inte, så är osäker på om de kan vara en källa eller inte.
 
Vad är det för radonmätare du använder dig av för att göra mätningarna?
 
S Srixon skrev:
Vad är det för radonmätare du använder dig av för att göra mätningarna?
En sån här:
https://radonova.se/produkter/ecoblu

Sen har jag använt deras långtidsdosor vid två säsonger, första med självdrag, andra med ftx.
 
Då skulle jag sätta den i var rum i källaren nån dag och se vilket rum som sticker ut.
 
  • Gilla
Majken92 och 1 till
  • Laddar…
Kolla extra noga runt genomföringar i väggarna typ el, vatten, fjärrvärme, avlopp....så att det inte finns springor där.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Då skulle jag sätta den i var rum i källaren nån dag och se vilket rum som sticker ut.
Bra idé, ska testa det.
 
M Majken92 skrev:
Bra idé, ska testa det.
Det är inte så att du har någon renslucka för avlopp under i källar golvet?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kolla extra noga runt genomföringar i väggarna typ el, vatten, fjärrvärme, avlopp....så att det inte finns springor där.
Genomföringar som finns för vatten/el går mot grannhuset, kan det fortfarande vara ett problem? Vad använder man bäst/enklast för att täta här för att inte radon ska tränga sig igenom? Undviker helst att putsa då jag är usel med mursleven.
 
S Srixon skrev:
Det är inte så att du har någon renslucka för avlopp under i källar golvet?
Inte någon jag vet om eller har sett. Vi har dock två gjutjärnsbrunnar. En i garaget och en i tvättstugan.
 
En fråga, du skriver att du har två tilluft i källaren och en frånluft. Vet du vad det för luftflöden på dessa?
 
M Majken92 skrev:
Inte någon jag vet om eller har sett. Vi har dock två gjutjärnsbrunnar. En i garaget och en i tvättstugan.
Du har inget överliggande golv i källaren, bara betong golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.