Ventilation
Henningelvis: [citat] Det har ingenting med värmen att göra, utan med ventilationen. Man kan dra ett rör utifrån för att inte ta förbränningsluften till eldstaden inifrån huset. Och det kan mycket väl ha funnits ett rör för det innan Keddyn. Det kan ju ha funnits en annan eldstad innan.
TheGame: Tog bort im kanalen för en månad sen och det gamla röret fick jag lyfta ut via taket. Kastade ner den så den blev bucklig och sne. Tänkte sätta ny im kanal nu och en ny fläkt. Finns bara 125mm i lager är det ok att gå ner från 160 som det gamla röret var? Själva köksfläkten har en adapter för 125mm flexrör så på den fronten verka det ok. Im kanalen är ca 2m lång och går rakt
BirgitS: [citat] I vilket rum är den ventilen? [citat] Du bör ha en annan sorts Pax-fläkt (eller från annan tillverkare) som går jämnt och ev. med högre flöde vid hög luftfuktighet. Det är bra att ha en sån i köket också för att få tillräckligt luftflöde i huset. [citat] Börja med frånluftsfläktarna så får man sen se om det behövs tilluftsventiler eller om det är tillräckligt
Byggsnyggen: [citat] Ja, men nu är det just golvet jag kanske ska försöka få tätt. Ogillar kalla golv… Men om det skulle fungera med luftspalt på golvet så lär det väl även fungera med ventilationsgaller ovanför skjutdörrarna, eller?
schmunk: Hur gjorde du till slut Hubbe2?
vinylskiva: Ha dom lite halvöppna för jämnan du, är ventilation för huset. Spanken ovanför användes för att kunna ta bort gallret för att göra rent bakom, innan den målades fast.
Demmpa: I bästa fall så har dagens tallriksventiler samma storlek på gängan, annars så får du antingen knacka bort befintliga fasta elen av tallriksventilen eller så får du gänga om hålet eller skruven. Tex https://www.optimera.se/bygghandel/proffs/ventilation/ventilation-13648-46/ventiler/tallriksventil-85
Dr RAM: Någon som har erfarenhet och vet hur tidrelä för spjällväxlingen i ett x-well-system skall vara inställt? Det gamla har åkt i bingen och jag har ett nytt med för många alternativa på avseende spjällmotorn. Tidsinställningen är begriplig :) Det nya tidrelä är av av typen Schneider Electric RE88867305 Länk till Schneiders webbsida:
FrittDrag_II: Är inte helt säker men skulle tro att det är inställningen för fläkthastigheten i grundläge (därför den sitter dolt).
niddex: [citat] Kalas ! Tack för tipset angående ljuddämpningen, sånt där kan man ju bli lite smått galen på 😋 Kommer en snubbe på måndag så vi får väl se vad som händer !! Niklas
Bananskalare: Även om jag gärna letar efter billigaste pris. Såmäåi är det så, jag har inte påstått något annat. alla dom återförsäljare som jag har jämfört med är ju liksom Alig till slutkund dvs samma steg i ledet. Det säger något om deras priser bara, det är nog slutkontentan. Är det lägre pris om du.beställer själv än om du låter dessa göra beställningen. Låter väldigt lustigt.
BirgitS: Man bör helst dimensionera ventilationen på vardera våningsplanet för sig. För att ventilationen ska fungera behöver luften kunna ta sig från tilluftsventilen till frånluftsfläkten under eller över alla dörrar som är på vägen. På den tiden det fanns oljepannor så behövde de väldigt mycket tillluft så då hade man ventiler med tilluft i pannrummet och t.ex. tvättstugan bredvid
jonaserik: [citat] Om du ska använda din brunn, där både drän och dagvatten finns, så måste du ha ett vattenlås som täcker utgående och inkommande dagvattenrör i brunnen. Det måste vara tätt så inte ett sug kan komma från något håll, annat än från dränrören och proppa dom som sticker upp.
Seglarvännen: [citat] Tack för peppningen, nu har jag beställt nya lager+låsring, lite youtube, skruvat isär och tagit bilder för att kunna återmontera, rengjort fläkthus, bytt lager utan avdragare och återmonterat tog ca2tim (fått tips att täta grovfilter innan växlare för att säkra att all smuts stannar i filter och ej i lager...) Nu går motorn supertyst!
Markarbetaren: Jag köpte en Airthings wave plus i veckan. 1495kr på rea hos classe. Den mäter en massa olika luftkvalitesaker. Läses av via app och innehåller gränsvärden som den jämför mot. Verkar seriöst.
Mats-S: [citat] Jag använder typ det här: https://www.filtergiganten.se/index.php/sv/home/filter-til-exvent-4/g3-1m-filterrull-x-1m-detail Men har du inget galler eller grov filtrering vid huven så är ju det som tidigare påpekats något att kolla upp. Det ena utesluter/ersätter inte det andra, som sagt så är huvudfiltren svindyra, en rejäl kostnad om man ska byta det 2ggr/år, så det är
hempularen: Bara kontrollfråga, du skriver att för 6 år sedan gjordes en OVK utan anmärkning. Köket var flyttat redan då? Även om lägenheten "godkändes" vid förra OVK, så fanns ju felet. Flyttar man ett kök så förväntas man veta vilka regler som gäller. Så flytten av köket har definitivt gjorts på ett felaktigt sätt. Då är frågan om köparen efter sin grundliga undersökning av
BustaB: Hej, Hur fungerar ert upplägg med styrning av frånluftflödet? Plejd i kombination med EC-aggregat? Hur är ert schema för styrning? Hur många % går ni upp/ned i Plejd? Någon uppfattning kring vad detta motsvarar i varvtal för fläkten? Märker ni någon mätbar skillnad i uppvärmningskostnad/elförbrukning, dvs innan styrning? Skillnad i temperatur inne mot innan, dvs innan styrning?
gustavholm: [citat] Om du hade stått inför valet att köpa en till llvp eller ett nytt FTX Vilket hade du valt först vi har bestämt oss för att inte dra in fjärrvärme då det blir alldeles för dyrt och omfattande.
Huggmejsel: Jag sågade upp ett hål i skorstenskronan helt enkelt. Murade in spirorör från badrummet in till murstocken i befintiligt hål på vinden sen.
Tompafix: [citat] Du får försöka ta kort på någon märkning när du kan.
guslar: [citat] Två sånna här https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html
putte22: [citat] Ja vad jag ser på ritningen så ska det gå att komma åt. Verkar inte vara något större jobb heller att ta bort helt mellan fläkt och tak. Ser ut som ett u mest för att täcka röret som används när man har som frånlufts fläkt. Sen sitter väl kolfilterpucken där i oxå. Men öppningarna på sidorna ser ganska stora ut och så blir det ju inte helt tätt mot taket.
Syll: [citat] Vi har ju en sådan inspektionsrapport själva, det borde de väl acceptera? Får ringa och prata med dem i veckan. 🤔
Promiscuos Monkey: Stort tack. känns tryggt med dina utförliga mätningar. verkar ju inte som det kommer at kosta skjortan. luften har verkligen förbättrats
RoTe: [citat] Jag hade inte tvekat i alla fall.
Msarps: Fingret på köpknappen för en sån här: https://www.dahl.se/produkt/franluftsmodul-for-bergvarme-el-280-2-bosch-6251010 Någon som har erfarenheter? Tänker att det blir bra då vi har Bosch bergvärmepump också. Verkar vara avsedd att hänga på vägg med konsoler, försökt hitta om den skulle passa bra uppe på värmepumpen men utan framgång. Någon som vet?
super70: [citat] Ser inte ut som blåbetong men har även funderat på det också. Tror det är byggt 2005, huset såldes med nybyggnadsår 2005 men grundhuset är byggt ca 1980 har jag för mig, sedan har man byggt ut och ändrat nybyggnadsår pga utbyggnad, misstänker dock att just källaren är byggt 2005 och att dom då fixade värmepump/golvvärme. Ska faktiskt lägga mätaren i källaren under