F
fluffe97: [citat] Fattar fattar.. men när vi får ett eventuellt jobb så räknar vi på allt och har du då som kund en önskan om ett visst aggregat så skall de ju inte vara några problem att lösa just det. ( om de är så att aggregatet klarar av din anläggning ). Ventilationsföretag i din närhet borde kunna komma med en bra lösning. Be om lite offerter är mitt tips. Det skall inte vara några
3 svar · 2,1k läst
J
JonJon78: Hej! Vi har ett litet projekt härhemma i syfte att få bättre cirkulation av värmen på nedervåningen då luftvärmepumpen har en halvkass placering under trappen vilket gör att värmen aldrig når kontoret till vänster. Min lösning på detta blir att dra ett ventilationsrör/slang från garderoben (G) med en kanalfläkt som suger ut kalluft och blåser ut denna ovanför luftvärmepumpen
0 svar · 852 läst
·
H
Håbbe01: Klassiska varianten r lågt sittande don i ena hörnet och ett högt sittande don i andra hörnet dvs luften går diagonalt i rymmet nedifrån till utlopp uppifrån
1 svar · 1,3k läst
·
M
Maximum Justice Attack: Har en Woods WDD80 sorptionsavfuktare i garaget med dräneringsslang ut i avloppet (istället för behållaren som bara rymmer 2 liter) och den funkar bra både för lukt, fukt och värme till liten kostnad både inköp och drift. Den drar ca 600watt så mer än en icke sorption men med fördelarna att den funkar ner till 0 grader och avger lite värme i utluften när den körs så den hjälper
3 svar · 1,7k läst
H
Håbbe01: [citat] Du kan ju inte ha självdrag och ftx i samma hus. Lägg pengarna på att bygga om äldre delen först med nya fönster m.m. Ftx skall ha två kanalsysten frånluft och tilluft. Kräver att alla andra öppningar utifrån och luftdon tätas
7 svar · 1,5k läst
N
Ngea: [citat] Jodå, ska jag också göra men har lärt mig att ha mkt ”på fötterna” för att bli trodd. Denna OVK var en ombesiktning. Jag ska avvakta o se om den blir godkänd o senare beställa besiktningsprotokollen
34 svar · 4,2k läst
·
D
Daniel 109: Har du underhållsventilation inställd på fläkten?
3 svar · 758 läst
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Mina föräldrar har ett välfungerande ftx men envisas ändå med att öppna fönstret efter dusch. Jag har först förklara för dem att lite innan är inget farligt och att det är borta inom 10-20 min. Istället släpper man in kall rå luft….
14 svar · 3,6k läst
K
Kulibertikus: [citat] Funkar bra att ställa in en liten, billig fuktmätare i garaget. Generellt bör ju fukthalten ligga en bit under 75%, i snitt. Om fukthalten går upp till 85% eller högre, under kortare perioder så är väl det ok, typ efter man ställt in bilen med lite snö på. Men jag tycker att det bör ha minskat under 75% igen inom 12 timmar, eller något sånt. Samma med kondensen på rutorna,
11 svar · 2,6k läst
·
P
paralun: [citat] Har haft det här aggregatet från ClasOhlson i åratal. Sen "kostar" det då 240W att köra aggregatet som man bör ha med i beräkningen. Inget man bara lämnar på utan man bör ha en temp/fukt mätning som komplement så ser man. https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000
5 svar · 1,4k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Annars, om man inte hittar rätt färg så är det otroligt lätt att spraymåla.
3 svar · 763 läst
·
H
herregud: [citat] Tack, hjärnkontoret var inte påslaget vid frågeställningen :)
2 svar · 5,4k läst
·
S
Sintraa: Hur gick det, vad gjorde du?
3 svar · 4,6k läst
·
F
fluffe97: [citat] Det hade förmodligen räckt med 125, men ser ingen nackdel med 160, jo att installationen blir lite dyrare, men - Lufthastigheten blir mycket lägre - Mycket lägre / inga ljudproblem - Låga tryckfall, fläktarna får de lättare, - Pålitligare mätningar vid injustering.
7 svar · 2,5k läst
·
L
LekmannJohan: [citat] Hmm.. känner jag till väldigt dåligt! Vi har bergvärmepump i dagsläget plus två kaminer
6 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: har ingen betydelse, är hålet större än brickan på ventilen så tar du en plyfafabit och gör det mindre, ingen i metall, då blir det säkert kondens på den.
3 svar · 896 läst
·
BirgitS
BirgitS: Man brukar vilja ha tilluftsventilerna hyfsat nära radiatorerna för att den kalla luften från ventilerna ska blandas bra med den varma luften från radiatorerna. Om det är långt emellan så kan det kännas som kraftigt kalldrag. Man kan även sätta ventilerna direkt ovanför/bakom radiatorerna, särskilt om det är på översta våningsplanet för att förhindra att ventilerna börjar
2 svar · 1,1k läst
Kanakas123
Kanakas123: [citat] det får isåfall bli ut. men ja, det är också en idé.
4 svar · 1,2k läst
·
S
santos: Är ingen matta utan färdig tub
2 svar · 464 läst
S
seerikand: [citat] Och vad innebär minimum? :) vi har en kallvind, hus från -33 troligtvis utan ångspärr och kutterspån. Delar av huset har vi vitmögel på råsponten. Har konstant mekanisk frånluft samt skall se över tilluft i veckan. Ser stt det är ”nygjorda” (hur längesen vet jag inte) hål i takfoten. Är intresserad av att veta hur man kommer fram till hur mkt man eventuellt skall
34 svar · 35,6k läst
N
ninsan: [citat] Ja det var ju en jekla skillnad i pris!
7 svar · 2,0k läst
J
jgg: [citat] Så var det! Fick trycka med skruvmejsel, lite svårt att komma åt med fingrarna, men det lossnade efter lite lirkande.
2 svar · 1,7k läst
·
T
Tompafix: Principen för ventilation är frånluft i kök, våtutrymmen, aldrig tilluft i dessa. tilluft i sovrum, v-rum. Så skippa köket helt enkelt. luften ska från v-rum till frånluft i kök och hall m.m
3 svar · 1,3k läst
·
M
Myggans: Tack alla👌 det löste sig, la dit en skarvnippel, som jag inte tryckte in helt, sedan när jag la dit gipsskivan, åkte den i jämt med skivan.
4 svar · 1,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: Bor i ett hus med dåliga originalfönster (kopplade tvåglas från 71), vi har imma på rutornas utsida idag vi med, (Och imma på insidan kalla vinterdagar)
5 svar · 1,5k läst
·
R
rivaner: Hej, Någon som vet var man kan hitta elektriskt styrda tilluftsdon? Gärna KNX men 230v funkar. Jag kommer att behöva motsvarande ca 500 kubik i timmen installerade i jalusilådor över fönster. Har nog bara ca 10 cm djup att leka med. Maico och Helios har, men de ser förjävliga ut, och de kommer att sitta väldigt synligt. Rektangulära styrbara spjäll är kanske bättre?
0 svar · 658 läst
orom
orom: [citat] F5 är lika mellan alla tillverkare. Det är hur många partiklar och storlek på partiklarna som fångas av filtret. Är filtret märkt F5 så är det lika oavsett vilket fabrikat man köper.
14 svar · 3,0k läst
·
orom
orom: NJa jag vet inte men efter 30 år i branschen så har man ju i alla fall sett och varit med en del. Vad beträffar filterbyte så bör man byta två ggr per år. I mina trakter rekommendera vi att byta filter när snön lagt sig. Och när man sopat gatorna på våren.
19 svar · 3,5k läst
·
T
Tummen_mitt_i_hand: [citat] Tack snälla!
4 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.