Har ett hus från 40-talet med självdrag. Installerad ny köksfläkt med bättre drag.
Har en liten toa på övervåningen med ventil i taket som är kopplad till samma kanal i skorstenen som köksfläkten. Om jag drar på köksfläkten på max så får jag mat-os på toan. De kunde även hända med gamla köksfläkten. Jag har läst trådarna på forumet så jag vet att detta inte är optimalt, köksfläkten borde gå I egen kanal men nu är det som det är och jag tänker inte göra om det just nu iallafall. Från ventilen i taket på toan går det ett galvat rör(12 cm diameter) in i skorstenen. Frågan är om det finns något kallrasskydd som jag kan sätta i ventilen i taket på toan som i utgångsläget är öppet men stänger när man får motdrag? Eller tips/ritning hur man kan bygga ett själv. Locket till ventilen är av metall och sitter på en gängad stång.

Testa att sätta en pax fläkt på toan med konstant gång.
Sen är det ju inte helt optimalt att ha köksfläkt i samma kanal. Men det viste du ju redan.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har funderat på det men när jag läst i gamla trådar så menar vissa att Paxfläkten inte klarat hålla emot när man drar igång köksfläkten, sen skulle jag gärna slippa behöva dra fram el. Den enklaste lösningen hade varit det jag skrev inledningsvis. Tyvärr har jag inte lyckats hitta ett kallrasskydd eller dragregulator men den funktionen jag efterfrågar så det kanske inte finns?

Rickard.
Eftersom det är så rakarns små flöden förstår jag inte hur ett kallrasskydd skulle fungera då dom kräver energi för att ändra läge 🤔

En annan idé är att sätta fläkten på taket så den suger ut luften istället för att trycka uppåt men det är ju inte så bara heller... och inga garantier att det löser det heller.

Min tanke är att kallrasskyddet eller vad man vill kalla det är öppet i utgångsläget och då funkar självdraget på toan. Sätter jag på köksfläkten och får motdrag så stänger den. Tänker att den hålls i läge öppet med en fjäder eller vikt på något sätt. Självklart med så lite motstånd som möjligt. På dragregulatorn till pannan styr jag draget med en vikt och det var så jag fick idén. Nu är är ju den stängd utgångsläget så jag behöver något som funkar tvärtom. Verkar inte finnas färdigt så får försöka uppfinna något. Någon som har en ide på design får gärna dela med sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.