Har just fått igång täljstensugnen(direktluft genom fundamentet) i huset och värmen sprider sig så smått. Taket är fullisolerat och plastat, ytterväggarna är isolerade med 170 mm och diff.plast. och golvet är isolerat till 80 %. Skall dra el i det inre 45 mm regelverket, vattenrör i golv, innerväggar ska upp och paneler ska spikas etc. etc

Jag undrar om det kan vara ett problem att värmen stiger i huset och luften expanderar såpass att den letar sig ut genom de springor som finns vid dörrar och fönster ?

Blev väldigt synligt då tempen gick ner under - 10 C då det växte frostskägg där luften smet ut.
Senare ska ju frånluften ut via fläktar i tak eller vägg men det dröjer några veckor

Nej, inget problem! Börja inte tokelda bara så att tempen stiger mycket/fort - då kommer virket att börja krokna....

Och springorna vid dörr/fönster tätar du väl sen också ;)

Nej, någon tokeldning är det inte fråga om. Ugnen ger ju en jämn och relativt låg värmeavgivning, precis som vi har tänkt oss.

Bygget verkar för övrigt vara torrt då det bara under första veckan var lite kondens på fönstren. Det är ett lösvirkeshus som restes i aug-sep och har varit luftat och tätt mot väder och vind i tre månader innan isoleringen kom i.

Låter kanon, men var är bilderna ?

limtrabalk.jpg

Här !  

En ljuvlig sensommarkväll i Frödingland

• huset.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut, då kommer du snart att vara ungefär här ;)

el_kok.jpg

Instruktiv bild, ByggaNytt. Har du fler ?

Det är jäkligt bra att se vad någon har gjort så att man sedan kan översätta mycket till det egna projektet. En bild säger mer än tusen ord,  säger man ju.

steffen skrev:
Instruktiv bild, ByggaNytt. Har du fler ?
Skojar du, har runt 1.000 bilder på bygget hittills ;) Vad vill du se mer av?

ByggaNytt skrev:
Skojar du, har runt 1.000 bilder på bygget hittills ;) Vad vill du se mer av?

ALLT ;)

Said

Said skrev:
ALLT  ;)

Said
Hmmm, då måste jag uppgradera kontot hos min ISP ;)
Nja, allvarligt talat någon gång skall väl även jag snickra ihop en byggsite samt posta en egen tråd "Så här bygger du hus" men tiden, tiden är en snål resurs f.n. och säkert några år framöver - kåken är ju knappt halvfärdig 8-)

Finns det speciella önskemål om bilder så kläm fram dessa, så skall vi se vad som går att ordna 8-)

Varför inte lite mer av eldragningen och dragningen av vattenrör och avloppsanslutningar, ja, installationer helt enkelt.

Det vore bra....

Dra på trissor, är det en "vanlig" elinstallation med en sådan veritabel spagettipacke som du radat upp på väggen ?

Går det ett rör till varje uttag från centralen eller hur är det tänkt ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.