Har just fått igång täljstensugnen(direktluft genom fundamentet) i huset och värmen sprider sig så smått. Taket är fullisolerat och plastat, ytterväggarna är isolerade med 170 mm och diff.plast. och golvet är isolerat till 80 %. Skall dra el i det inre 45 mm regelverket, vattenrör i golv, innerväggar ska upp och paneler ska spikas etc. etc
Jag undrar om det kan vara ett problem att värmen stiger i huset och luften expanderar såpass att den letar sig ut genom de springor som finns vid dörrar och fönster ?
Blev väldigt synligt då tempen gick ner under - 10 C då det växte frostskägg där luften smet ut.
Senare ska ju frånluften ut via fläktar i tak eller vägg men det dröjer några veckor
Jag undrar om det kan vara ett problem att värmen stiger i huset och luften expanderar såpass att den letar sig ut genom de springor som finns vid dörrar och fönster ?
Blev väldigt synligt då tempen gick ner under - 10 C då det växte frostskägg där luften smet ut.
Senare ska ju frånluften ut via fläktar i tak eller vägg men det dröjer några veckor
Nej, någon tokeldning är det inte fråga om. Ugnen ger ju en jämn och relativt låg värmeavgivning, precis som vi har tänkt oss.
Bygget verkar för övrigt vara torrt då det bara under första veckan var lite kondens på fönstren. Det är ett lösvirkeshus som restes i aug-sep och har varit luftat och tätt mot väder och vind i tre månader innan isoleringen kom i.
Bygget verkar för övrigt vara torrt då det bara under första veckan var lite kondens på fönstren. Det är ett lösvirkeshus som restes i aug-sep och har varit luftat och tätt mot väder och vind i tre månader innan isoleringen kom i.
Hmmm, då måste jag uppgradera kontot hos min ISPSaid skrev:
Nja, allvarligt talat någon gång skall väl även jag snickra ihop en byggsite samt posta en egen tråd "Så här bygger du hus" men tiden, tiden är en snål resurs f.n. och säkert några år framöver - kåken är ju knappt halvfärdig
Finns det speciella önskemål om bilder så kläm fram dessa, så skall vi se vad som går att ordna
Nja, vanlig&vanlig...
"Standard" enligt ByggaNytt
Läs mer här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6321/0#21
"Standard" enligt ByggaNytt
Läs mer här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6321/0#21


